Institut umění pořádal konferenci o české kultuře, představil dílčí výsledky projektu Mapování kulturních a kreativních průmyslů
zprávy
Konferenci zahájil Miroslav Rovenský, náměstek ministra kultury, který mimo jiné uvedl, že ministerstvo kultury aktuálně vytvořilo skupinu pro kulturní a kreativní odvětví, jejímž úkolem je vytvořit definici a nastavit strategii pro podporu těchto odvětví. Moderátorem konference byl Ondřej Černý, ředitel Českého centra v Mnichově.
První část konference byla věnována představení projektů mapování KKP na úrovni českých měst. V rámci projektu se uskutečnila a probíhá spolupráce s městy, která sledují určitý cíl (např. vybudování kreativních center a inkubátorů, vytváření kulturní strategie), pro jehož realizaci je nezbytné zjistit reálné potřeby a zájem místních organizací a firem. Zástupci jednotlivých měst a experti, kteří prováděli šetření, objasnili metodu i smysl mapování včetně jeho následných konsekvencí a vlivu na strategické plánování rozvoje měst.
Ve Zlíně se procesu mapování ujala Lia Ghilardi, zahraniční expertka, která přímo na místě absolvovala řadu rozhovorů a diskuzí s kulturními organizacemi a firmami. Mapování ve Zlíně se uskutečnilo za účasti magistrátu, krajského úřadu, hospodářské komory a Univerzity T. Bati ve Zlíně. Závěrečná zpráva kvituje vysoký potenciál KKP pro rozvoj města a kraje (především oblasti audiovize a designu) a upozorňuje na jeho největší překážky, kterými jsou např. nedostatečná spolupráce veřejného, neziskového a soukromého sektoru a nedostatek úsilí věnovaný udržení vzdělaných a talentovaných absolventů univerzity ve Zlínském kraji. Prvním z konkrétních výsledků mapování je ustanovení Komise pro kreativní Zlín při magistrátu, která by se do budoucna měla zabývat konkrétními úkoly a možnostmi podpory (např. využití volných budov v majetku města či spolupráce s developery). Závěrečná zpráva projektu mapování Zlína a Zlínského kraje je volně přístupná na www.idu.cz/media/document/kreativni-a-aktivni-zlinsko_lia-ghilardi.pdf.
Důkladné zmapování KKP v Brně proběhlo na zadání magistrátu pod vedením Jihomoravského inovačního centra především z důvodu dlouholetého úsilí o přetvoření bývalé káznice v Cejlu na kreativní centrum. Brno se může pochlubit konkrétními čísly, která se váží k sektoru KKP: cca 21 tis. zaměstnaných, což je 11,8 % celkové zaměstnanosti, 11 tis. subjektů, roční obrat 24 miliard Kč. V Brně dokázali sestavit pořadí jednotlivých odvětví podle výkonnostních ukazatelů. Na prvním místě se umístila architektura s 6 tis. zaměstnanci a téměř 4 tis. subjekty a podrobnými analýzami potřeb jednotlivých odvětví. Celkové i dílčí analýzy i studie proveditelnosti kreativního centra jsou k dispozici na www.kreativnibrno.cz. Za zhlédnutí stojí i propagace Kreativního centra Brno, kterou najdete na (https://www.youtube.com/watch?v=XnFtv10n440video). K budoucímu využití zjištěných poznatků se na konferenci vyjádřil Matěj Hollan, který byl nedávno zvolen náměstkem primátora města Brna pro kulturu. Přislíbil, že se bude tématu velmi pozorně věnovat.
V Pardubicích se oddělení kultury a cestovního ruchu již od r. 2009 snaží vytvořit kulturní strategii a mapování KKP zde proběhlo v návaznosti na tento proces. Nově vzniklá Strategie pro kulturu a kreativitu sice nebyla minulým zastupitelstvem schválena, ale snad se to podaří s novým vedením. Též snad v budoucnosti bude možné vyřešit nákup a rekonverzi Gočárových Automatických mlýnů na kulturní fabriku, jež by mohla sloužit jako podhoubí pro rozvoj pardubické kultury a kreativních průmyslů. Plzeň má za sebou již řadu kroků vedoucích ke zmapování kultury v souvislosti s projektem Evropského hlavního města kultury 2015. Podrobné zjišťování potřeb konkrétních organizací a firem v souvislosti se záměrem vytvoření kreativního inkubátoru, který patří mezi plánované udržitelné projekty, bude ukončeno na začátku příštího roku.
Druhá část konference byla věnována představení přínosů a potřeb vybraných konkrétních odvětví na celostátní úrovni (hudební průmysl, scénická umění, architektura, trh s uměním, design, knihy, videohry, film). Za primární přínosy lze označit hodnoty, kterými kultura obohacuje a kultivuje společnost (vzdělává, rozvíjí osobnost, vede k sociální empatii, přináší potěšení i pobavení). Kultura však navíc významně přispívá i k ekonomickému a společenskému růstu. KKP se nejen podílejí na tvorbě hrubého domácího produktu (HDP), ale významně přispívají i k rozvoji dalších odvětví. Nejnázorněji byla tato skutečnost doložena prezentací za oblast designu či prezentací dopadů filmových pobídek.
Za naléhavou potřebu napříč obory byla označena podpora současné tvorby a produkce. V případě populární hudby doložitelná neuspokojivou nabídkou v médiích (především v rozhlase), v případě architektury nízkým počtem realizovaných veřejných soutěží, v případě scénických umění nedostatečným kooperativním a vícezdrojovým financováním, v případě výtvarného umění nízkým počtem akvizic současného umění, v případě literatury nedostatečnou veřejnou podporou původní literární tvorby.
Na základě dosavadního zjišťování v rámci projektu Mapování lze mezi nejzávažnější potřeby KKP dále zařadit např.: posilování platforem spolupráce a profesních sdružení jako důležitých nástrojů pro výměnu zkušeností a prosazování relevantních opatření, zvýšení kvality vzdělávání (kupř. reflexe a provázanost s praxí, zvýšení kompetencí potřebných k podnikání, rozšíření nabídky pro některé oblasti (kupř. digitální hry), nastavení efektivního financování a vyhodnocování veřejného a neziskového sektoru (včetně řešení otázky kvantity organizací a projektů a jejich kvality – kupř. hustá síť divadelních souborů či orchestrů).
Kultura, kterou vytváří činnost jednotlivých umělců, organizací a firem bez ohledu na způsob jejich financování má horizontální charakter. Znamená to, že na strategické podpoře by se měly, vedle ministerstva kultury, podílet i další rezorty (pro místní rozvoj, školství, průmysl a obchod atd.). Je nutné velmi citlivě rozlišovat mezi tím, co znamená podpora tvorby, jakožto základu a zdroje kreativity, díky níž mohou vzkvétat i průmysly, a podpora průmyslů a kreativní ekonomiky, která spadá do sféry podpory rozvoje podnikání.
O konferenci byl velký zájem, sál zaplnilo kolem 200 účastníků, kteří se aktivně zapojovali do panelových diskuzí. Záznam konference lze zhlédnout na: www.ceskatelevize.cz/porady/10000000162-kultura-360/. Všechny prezentace budou uveřejněny na stránce: www.kreativniprumysly.cz. Zdroj: IDU
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
dnes
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
dnes
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
dnes
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
dnes
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média