Labutí jezero v Janáčkově divadle jako hold významné tanečnici Jiřině Šlezingrové
zprávy
Jiřina Šlezingrová se narodila 12. dubna 1925 v Brně. S tancem se poprvé seznámila ve škole Ivo Váni Psoty a účinkovala v dětských rolích brněnského baletního repertoáru. V brněnském divadle byla v angažmá v letech 1939-1942. Dále jako sólistka v Německém divadle v Brně 1942-1944, v Opavě 1945-1947 (1946/1947 s Jiřím Němečkem i vedoucí baletu), v Brně 1947-1962 a v Olomouci 1962-1976, kde tančila hlavní role v choreografiích svého manžela, Josefa Škody. Na svou dvacetiletou spolupráci s ním vzpomínala: „Práce s Jožkou byla krásná. Myslím, že jsme si po všech stránkách rozuměli. Žili jsme pouze pro divadlo, které jsme milovali nade vše. Šla jsem z role do role, tančila jsem například Marii v Bachčisarajské fontáně, Ženu v baletu Touha, Mlynářku v Třírohém klobouku, Mášenku v Louskáčkovi aj. Měla jsem zajímavý život, sice dost odříkání, ale stálo to za to.“
Byla temperamentní tanečnicí s čistou a rychlou technikou, s přirozeným hereckým projevem a se smyslem pro dramatické i komické charaktery. Tančila více jak padesát rolí všech oborů, klasických partů i postav dobového repertoáru, např. Ara ve Zlaté fantazii na hudbu Petr Iljiče Čajkovského (1937), Jaro ve Slovanských tancích (1938), Svanilda v Coppélii (Německé divadlo v Brně 1943, Opava 1945, Olomouc 1965), titulní role v Šípkové Růžence/Spící krasavici (1952), Odilie v Labutím jezeře (1955), Mášenka v Louskáčkovi (1964), titulní role v Popelce (Brno 1953, Olomouc 1963), Pierre v Plamenech Paříže (1956), Smeraldina ve Sluhovi dvou pánů (1962), Sumbika v Šurale (1961), titulní role ve Zlaté Kačce (1966), Mefistofela v Doktoru Faustovi (1968), Kateřina v Kamenném kvítku (1973), Květinářka v Pierotovi (1976).
Jako choreografka nastudovala spolu s Jiřím Němečkem balet Z pohádky do pohádky (Opava 1946). Získala 1. cenu na Divadelní žatvě 1949 za roli Schovanky v Plesu kadetů. Uplatnila se také jako pedagožka. Šlezingrová byla oceněna titulem Zasloužilý umělec (1969), Cenou Thálie za celoživotní mistrovství (2007) a Cenou města Brna (2008). Zdroj: Národní divadlo Brno, Český taneční slovník, Taneční aktuality
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média