Laterna magika: Zájezd na festival mladých divadel a digitální Kouzelný cirkus
zprávy
Jak se inscenace, která představuje průřez repertoárem i inscenačními principy Laterny magiky, líbila festivalovému publiku? „Dle ohlasů publika mohu říci, že diváci byli velmi spokojeni,“ říká šéf Laterny magiky Zdeněk Prokeš,“ „Potlesky na otevřené scéně a závěrečný dlouhotrvající potlesk to ostatně potvrzovaly. I organizátoři vyslovovali velká slova chvály. Je pravdou, že představení jsem sledoval a tanečníci podávali velmi kvalitní výkony. Vyhovoval jim i poměrně rozlehlý prostor mosteckého jeviště. Velký zájem o Laternu magiku potvrzovalo i zcela zaplněné hlediště.“
Cocktail 012 představuje kaleidoskop ukázek z repertoáru Laterny magiky sestavený do celovečerního programu. Zahrnuje střípky z minulého repertoáru, jako je například taneční skeč Krkolomná jízda z 60. let, ale i ze současných inscenací (Lagendy magické Prahy, Graffiti). Součástí je také krátká revue Code 58.08, kterou Laterna magika oslavila v roce 2008 50. výročí svého založení a ve které naznačila, jak se film a digitální technologie mohou rozvíjet spolu s taneční složkou v rukou mladé generace. ------------------- Kouzelný cirkus v digitální podobě: zásluhou Mecenášského klubu Legendární inscenace Kouzelný cirkus se zmodernizovala. Nebojte se, poetické vyprávění o Klaunech, Svůdci a Venuši nepropadlo zásahům dramaturgickým, ale novou formu dostal film, který se celých 36 let používal v klasické podobě a volal po restaurátorském zásahu. Veškerý filmový materiál byl během uplynulého roku zdigitalizován, a to především zásluhou Mecenášského klubu Národního divadla, který na revitalizaci inscenace přispěl nemalou částkou 100 000 Kč. Digitalizace filmu, který v analogové podobě vytváří svůj panoramatický efekt pomocí tří promítaček, probíhala postupně. Filmové pásy byly převáděny po jednotlivých okénkách a obraz byl vyčištěn a barevně sladěn. Poprvé se v kompletní digitalizované verzi hrálo 4. dubna 2013, představení navštívili také mecenáši, které čekalo slavnostní setkání a prohlídka technického zázemí s odborným výkladem.
„Film se přepisoval ve Filmových laboratořích na Barrandově pomocí filmového snímače (Telecine Spirit HD),“ vysvětluje Roman Dušek z projekce Nové scény ND proces přepisu. „Původní sken bez jakýchkoli lokálních úprav dostávám já a dále upravuji často každý jednotlivý frame, pěkně okénko po okénku. Obraz se pak koriguje na více úrovních. Nejdříve se upravují různé parametry obrazu - barvy, jas, kontrast, ostrost atd. – např. každá ze tří původních filmových kopií měla jinou barevnost, takže bylo nutné to nějak sladit dohromady. Dále bylo potřeba srovnat pozice jednotlivých snímků, obraz i místy skáče, a na závěr ještě vyčistit od různých nečistot a vyretušovat místa, kde je film fyzicky poškozený. Prakticky je to restaurátorský projekt s tím, že se jako ve všech představeních Laterny magiky jedná hlavně o kulisu k dalšímu ději na scéně. Při editaci se zohledňují i jiné součásti představení, a tím je tato práce dost specifická a zajímavá.“ Rozhovor o celém procesu digitalizace si můžete přečíst na stránkách Nové scény ND: http://www.novascena.cz/cs/blog/detail/850/ Kouzelný cirkus je na repertoáru souboru Laterny magiky už plných 36 let a v tuzemsku i v zahraničí se uskutečnilo už přes 6 200 repríz, řadí se tak k nejhranějším inscenacím na světě. V současném repertoáru Laterny magiky je také nejtypičtější ukázkou jejího umění jako syntetického divadla. Divadelní prostor se v něm mění v cirkusové šapitó a diváka vtahuje do dění nejen panoramatický obraz a oblíbené triky s prolínáním předobrazu a reality. Poetické vyprávění o marné pouti za nedosažitelným ztělesňují postavy klaunů, podněcované kouzelníkem – Svůdcem a vidinou krásné Venuše, která na sebe bere podobu pozemských žen. Duchovním otcem představení byl významný režisér Evald Schorm a spolu s ním dlouholetý šéf Laterny magiky a náš světoznámý divadelní architekt Josef Svoboda, který svou fantazii na scéně Laterny magiky uplatňoval do konce života. Na představení se podílel např. Jan Švankmajer jako režisér a scénárista, Jiří Srnec, jinak známý jako zakladatel českého černého divadla, filmový kameraman Emil Sirotek, choreografové Karel Vrtiška, Vlastimil Jílek, který byl ve své době českou baletní hvězdou, Jiří Hrabal z Československého souboru písní a tanců, Josef Koníček (také choreograf televizních pořadů a filmů) a František Pokorný - ten letos oslavil své 80. narozeniny.
Laterna magika, která se v roce 2010 vrátila do svazku s Národním divadlem, je od 1. 1. 2012 trvalou součástí Nové scény Národního divadla. Cílem je tvůrčí oživení Laterny magiky a také větší zacílení její tvorby na českého diváka. První inscenací realizovanou po spojení Laterny magiky a Nové scény bylo rodinné představení Vidím nevidím, které vyniklo pod vedením režisérky a animátorky Marii Procházkové. 21. března 2013 se pak uskutečnila premiéra projektu Antikódy, tanečně-multimediální inscenace inspirované stejnojmennou básnickou sbírkou Václava Havla, kterou zrežíroval Braňo Mazúch. Laterna magika na facebooku: https://www.facebook.com/pages/Laterna-magika/255716985546 Web: www.laterna.cz www.narodni-divadlo.cz www.novascena.cz
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela tanečnice a pedagožka Jana Tomsová
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory -
Věra Ondrašíková a kol., POCKETART, ZDRUHESTRANY: Proč odcházíme z divadla PONEC? II.
rozhovory -
Don Quijote v Ústí nad Labem dramaturgický směr nemění
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 11 dny
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 11 dny
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 11 dny
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 11 dny
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 11 dny
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 13 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Ideální místo pro Filipa Barankiewitcze!!!Dánský Den Kongelige Ballet hledá nové umělecké vedení