Letošní sezona Baletu ND vyvrcholí premiérou Slovanského temperamentu
zprávy
Katarzyna Kozielska – Aspects
Pochází ze Zabrze, základy tanečního vzdělání získala na Státní baletní škole v Bytomi a poté studovala na John-Cranko-Ballettakademie ve Stuttgartu, vstoupila do Stuttgartského baletu jako členka souboru, v roce 2006 byla jmenována demisólistkou. Ztvárnila řadu rolí a etablovala se také jako choreografka. Po prvotině pro čtyři tanečníky Stuttgartského baletu nazvané Der richtige Ort následovaly choreografie Blender, Finger, Child of Tree, Symph, Palpitation, A. Memory a další. Vytvořila choreografie pro program Noverre Society Mladí choreografové. V roce 2012 získala titul Mladý choreograf časopisu Ballett-Tanz.
Kozielska ke své nové choreografii dodává: „Nálady nejsou pouhé pocity, které ozvláštňují tvůj duchovní život. Nálady jsou způsoby, jakými každý z nás prožívá život na tomto světě. Nálady jsou spjaty se samotnou podstatou našeho bytí. Moudrý je ten, jehož cílem (a úmyslem) je těšit se ze života. Proč ne? Život je valčík. Valčík žití. Nedívej se na svá chodidla. 1-2-3, 1-2-3. 1-2-3. Hlavní věc je prožívat radost.“
Ondřej Vinklát – Dumka
Rodák z Liberce absolvoval v roce 2011 Taneční konzervatoř hl. m. Prahy a ještě za studií se stal členem tanečního souboru TKP Bohemia Balet. V roce 2012 nastoupil angažmá do Baletu Národního divadla. V roce 2013 byl povýšen na sólistu a v roce 2016 na prvního sólistu. Již od dob studií měl chorografické tendence. Společně s Markem Svobodníkem a Štěpánem Pecharem založili skupinu DekkaDancers a vytvořili choreografie Žena za kultem, Petit Cord, L'après-midi d'un faune, Křehký vrch nebo Poslední večeře. Je držitelem Ceny Thálie 2013 za roli Romea v baletu Romeo a Julie v choreografii Petra Zusky a Ceny Thálie 2017 za roli Vyvoleného (Svěcení jara).
„Když jsem Dumku č. IV Antonína Dvořáka slyšel poprvé, okamžitě mi padla do noty. Pouštěl jsem si ji znovu a znovu. Představoval jsem si, jak se setkávám s někým, koho jsem znal a kdo mi byl velmi blízký. Jako bych s ním opravdu byl, prožíval chvíle plné úsměvu a bezstarostného dětství. A pokaždé když se po tomto euforickém vzletu vracel hlavní motiv, bezpečně mě ujišťoval, že je to pryč…,“ dodává Vinklát.
Andrej Kajdanovskij – Perfect Example
Narodil se v Moskvě a po absolvování Baletní akademie Bolšovo Teatra studoval Ballettkonservatorium v St. Pölten, John-Cranko-Ballettakademie ve Stuttgartu a Ballettschule der Wiener Staatsoper ve Vídni. V roce 2007 nastoupil do angažmá ve Wiener Staatsoper, kde byl v roce 2015 jmenován demisólistou. Během své taneční kariéry se začal prosazovat i na poli choreografickém. V roce 2015 získal Speciální cenu pro nejlepšího tanečníka a choreografa na Mezinárodním tanečním festivalu TANZOLYMP. O rok později obdržel jako choreograf německou taneční cenu ZUKUNFT a v roce 2017 byl nominován na ruskou cenu Golden Mask za choreografii Tea or Coffee.
„Choreografie Perfect Example pojednává o skupině jednotlivců, lidí, národa v řadě volně navazujících scén. Tato skupina žije v systému, který tvrdí, že vytváří dokonalou komunitu. Dokonalost znamená: nejsou žádné potíže, žádné rozdíly, žádné problémy... K dosažení tohoto cíle je třeba přijmout drastická opatření a jednotlivci musí omezit své potřeby ve prospěch skupiny. Ale… čím déle to trvá, tím více se objevuje jedna otázka: Je to skutečně v nejlepším zájmu lidí? Existuje opravdu systém, nebo je to jen experiment? Jsou lidé jenom pokusní králíci, kteří hledají odpověď na otázku: Nakolik se můžeme stmelit, než nás rozdílné názory rozdělí a všechno zničí? Jakou cenu jsme ochotni zaplatit, abychom mohli být dokonalým příkladem?,“ uzavírá Kajdanovskij.
Zdroj: Institut umění - Divadelní ústav a ČTK
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
dnes
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
VACULÍK Libor
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média