Libor Vaculík nastudoval v Plzni balet Romeo a Julie
zprávy
„S Romeem a Julií se Libor Vaculík setkával opakovaně jako tanečník i choreograf. Romea tančil poprvé jako sólista Slovenského národního divadla už v roce 1977, tančil ho také v choreografii Petera van Dyka v Bonnu. Tam se mu dokonce poštěstil záskok ve vytoužené roli Merkucia, k níž svým naturelem přirozeně tíhl. Pro jeho dráhu jako choreografa je Romeo a Julie titul takřka osudový. Byl to první celovečerní balet, k němuž vytvořil choreografii (v divadle ve Wrocławi), a potkal ho i v jiných podobách – při filmovém zpracování pro slovenskou televizi, jako opera v Národním divadle (s režisérem Jozefem Bednárikem) a naposledy jako muzikál francouzského skladatele Gérarda Presgurvica, který měl 25. září 2015 premiéru na scéně karlínského Fora,“ říkají zástupci DJKT.
Libor Vaculík se stejným týmem výtvarníků pracoval na stejnojmenném baletu i muzikálu paralelně: „Mám tohle téma hrozně rád a hlavně Prokofjevovu hudbu považuju za snad nejhezčí hudbu k baletu, co byla kdy zkomponovaná. Je úžasná. Z hudby vycházím, poskytla nám inspiraci i k řešení scény. Protože je to hudba 20. století a příběh je renesanční, snažil jsem se scénou přiblížit Prokofjevovi, zatímco kostýmy patří renesanci – myslím, že na jevišti se nám to krásně spojí.“
Scénu navrhl Martin Černý, kostýmy vytvořil někdejší sólista baletu DJKT Roman Šolc, který v předchozí inscenaci tančil Merkucia. Poprvé spolupracuje s baletním souborem nový šéfdirigent opery Norbert Baxa, kterému bylo svěřeno hudební nastudování baletu.
Dvojice tragických milenců má v inscenaci trojí obsazení. V roli Julie budou alternovat Monika Mašterová, Kristýna Potužníková a Anna Srncová, v roli Romea Michal Kováč, Petr Laštovka a hostující člen Národního divadla Petr Strnad. Jako Merkucio se představí Michal Kováč nebo Richard Ševčík, který se bude také jako Tybalt střídat s Martinem Šintákem. Chůvu tančí Jarmila Dycková, Kristýna Piechaczková nebo Zuzana Hradilová, Parise Vojtěch Jansa, Marek Lhotský či Archie Sladen, Benvolia Miroslav Hradil, Grzegorz Mołoniewicz a Pavel Tručka.
Přestože od posledního uvedení Romea a Julie před 20 lety se plzeňský soubor zcela proměnil, v novém programu se objeví i dvě jména z předchozí inscenace: roli Lorenza si zopakuje Jiří Žalud, který v příštím roce oslaví osmdesáté narozeniny. Emeritní sólista DJKT Petr Čejka, jehož si diváci pamatují jako Tybalta a Parise, nyní jako Kapulet alternuje s Petrem Brettschneidrem.
„Romeem a Julií navazuje Vaculík na linii svých výpravných epických baletů na bázi neoklasiky, divácky velmi oblíbených a interpretům skýtajících velké taneční příležitosti. Jeho plzeňské inscenace Dámy s kaméliemi, Zvoníka od Matky Boží a Anny Kareniny provázely několikeré nominace na Ceny Thálie, získala ji Zuzana Pokorná za Esmeraldu,“ dodávají zástupci DJKT.
Své vrcholné baletní dílo na shakespearovský námět vytvořil Sergej Prokofjev pro leningradské Kirovovo divadlo po svém návratu do SSSR v roce 1935. Ani po provedení úprav ho však divadlo nepřijalo, odmítlo ho i moskevské Velké divadlo. Nakonec měl balet Romeo a Julie světovou premiéru v Brně 30. prosince 1938 v choreografii Ivo Váni Psoty.
V Plzni byl poprvé uveden v roce 1952, naposledy 1996 v režii a choreografii tehdejšího šéfa baletu Roberta Balogha. Nová inscenace je pátým nastudováním.
Zdroj: Divadlo J. K. Tyla
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
dnes
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
dnes
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
dnes
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
VACULÍK Libor
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média