První uvedení nové inscenace baletu Romeo a Julie bude Národní divadlo Brno 8. března 2019 přenášet živě přes internet. Přispěje tak k oslavám osmdesáti let od prvního nastudování díla skladatele Sergeje Prokofjeva. Světová premiéra byla 30. prosince 1938 právě v Brně, balet se podle archivních pramenů hrál také 15. března 1939, v den okupace nacistickým Německem.
Téma baletu, tedy zakázaná láska milenců ze dvou znesvářených táborů, je podle divadelníků aktuální i dnes, ukazuje totiž svět rozdělený na dva tábory, na „my a oni". Dnešní společnost sice není rozpolcená vedví jako shakespearovská Verona Monteků a Kapuletů ani nestojí na prahu světové války, přesto podle režiséra Martina Glasera jen těžko nachází jednotu a společné jmenovatele.
„Důsledky toho rozdělení budeme sklízet ještě dlouho. Je důležité o tom hrát," řekl novinářům Glaser. Z Prokofjevova díla je podle něj cítit také hrůza z totality, která na sklonku 30. let panovala v tehdejším Sovětském svazu a šířila se prakticky v celé Evropě. Glaser ale zdůraznil, že z baletní inscenace nezmizí ani základní linka - milostný příběh Romea a Julie.
Choreografii pro světovou premiéru na konci roku 1938 připravil Ivo Váňa Psota. Od té doby se brněnský soubor k Prokofjevovu dílu hlásí jako ke „svému" a opakovaně Romea a Julii vrací na repertoár. Nová inscenace v choreografii Mária Radačovského je sedmá v pořadí.
Radačovský měl za cíl vytvořit pro oba znesvářené tábory dva odlišné taneční jazyky, třetí pak charakterizuje postavy Romea a Julie. „Je jasné, že když každý mluví jiným jazykem, musejí si společně vytvořit svůj vlastní jazyk lásky," uvedl Glaser. Radačovský doufá, že inscenace zanechá publikum na konci dojaté a pohnuté, s „knedlíkem v krku".
Představení vzniká v mezinárodním obsazení a několika alternacích. Roli Julie studuje například Klaudia Radačovská, Romea Arthur Abram. Kostýmy jsou dílem Alexandry Gruskové, scénu navrhl Marek Hollý.
Zdroj: Institut umění - Divadelní ústav a ČTK
Národní divadlo Brno bude přenášet premiéru baletu Romeo a Julie přes internet
zprávy
Fotogalerie
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
VACULÍK Libor
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média