Nominace na Ceny Thálie 2015 zveřejněny
zprávy
Thálii mají na dosah v ženské nominaci Kristýna Němečková za sólo v choreografii Reflections on the Fate of Human Forms, která je uváděna v rámci programu Ballettissimo (Národní divadlo Praha). Andrea Opavská za výkon v choreografii Gossip Lenky Vagnerové (Lenka Vagnerová and Company Praha). Do třetice pak Amalie Walker, která porotu zaujala v roli Tuláka v baletu Chaplin Maria Schrödera (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava).
V mužské kategorii jsou navrženi Viktor Konvalinka za sólo v Decadance Ohada Naharina (Národní divadlo Praha). Za roli Chaplina ve stejnojmenném baletu byl také navržen na Cenu Thálie Koki Nishioka (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava). A posledním nominovaným je Martin Svobodník za roli Rotbarta v inscenaci Black and White Mária Radačovského (Národní divadlo Brno).
Kompletní nominace a vyjádření poroty k jednotlivým uměleckým výkonům níže:
Ženy:
Kristýna Němečková
Role: sólo
Název inscenace: Reflections on the Fate of Human Forms (v rámci programu Ballettissimo)
Hudba: Ulrich Müller, Siegfried Rössert
Choreografie: Jacopo Godani
Režie: Jacopo Godani
Premiéry: 5. a 6. 3. 2015
Národní divadlo Praha
Výjimečný výkon. Tanečnice jako by vyrůstala v jiném uměleckém prostředí než v pražském Národním divadle. Působí spíše jako tanečnice ze souboru Williama Forsytha, známého neobyčejným, extravagantním jazykem. Je přesná v technice a expresivní ve výrazu. Němečková diváky neustále přitahuje i v nové inscenaci Decadance Ohada Naharina.
Andrea Opavská
Role: sólo
Název inscenace: Gossip
Hudba: Ivan Acher
Choreografie: Lenka Vagnerová
Režie: Lenka Vagnerová
Premiéra: 24. 11. 2015
Lenka Vagnerová and Company Praha
Gossip neboli drb či pomluva je téma inscenace, v níž Andrea Opavská exceluje jako partnerka podváděná, pomlouvající i pomlouvaná. Její sdělný tělesný výraz a kvalitní technický základ potvrzují, že patří k nejzajímavějším osobnostem našeho současného nezávislého tance. Na Cenu Thálie je nominována i s ohledem na výkon v obnovené premiéře inscenace La Loba.
Amelia Waller
Role: Tulák
Název inscenace: Chaplin
Hudba: koláž
Choreografie: Mario Schröder
Režie: Mario Schröder
Premiéra: 19. 11. 2015
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
V inscenaci Chaplina, která byla upravena pro ostravský soubor, představila Amelia Waller fascinující studii Chaplinovy postavy Tuláka. Přesná interpretace typického výrazu těla (postoje, chůze, mimiky) nebo přirozená práce s kostýmem a rekvizitou jsou prostředkem k vyjádření nálad a postojů, které Chaplin projektoval do své nejslavnější role. Wallerové Tulák vzbuzuje smích, soucit i dojetí.
širší nominace:
Klára Slaná Jelínková - sólo v inscenaci Decadance (Národní divadlo Praha)
Yui Kyotani - role Marguerite Gautier v inscenaci Dáma s kaméliemi (Moravské divadlo Olomouc)
Julie De Meulemeester - role Rothbart & Odilie v inscenaci Labutí jezero (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Nataša Novotná - sólo v inscenaci Phrasing the Pain (420people Praha)
Emilia Vuorio - role Bílá v inscenaci Black and White (Národní divadlo Brno)
Muži:
Viktor Konvalinka
Role: sólo
Název inscenace: Decadance
Hudba: koláž
Choreografie: Ohad Naharin
Režie: Ohad Naharin
Premiéry: 4. a 5. 6. 2015
Národní divadlo Praha
V Decadance se Viktor Konvalinka potkal s choreografem své krevní skupiny. V dlouhém, částečně improvizovaném úvodním sólu uplatňuje svou kreativitu; i tou nejkrajnější periferií těla si užívá hudební podkres. Svou hravou energií infikuje diváky.
Koki Nishioka
Role: Chaplin
Název inscenace: Chaplin
Hudba: koláž
Choreografie: Mario Schröder
Režie: Mario Schröder
Premiéra: 19. 11. 2015
Národní divadlo moravskoslezské Ostrava
Balet Chaplin je permanentním dialogem mezi umělcem a jeho nejslavnější rolí. Koki Nishioka je skvělým protipólem k pohybem výrazně charakterizované postavě Tuláka. V kontrastu k Tulákovi jde o roli zdánlivě méně vděčnou, výrazem civilnější. A právě díky Nishiokovi, jeho ukázněnému hereckému pojetí a skvěle zvládnutému pohybovému rejstříku, který přesahuje obvyklou zkušenost tanečníka baletu, vyznívá ostravská inscenace tak silně.
Martin Svobodník
Role: Rotbart
Název inscenace: Black and White
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Choreografie: Mário Radačovský
Režie: Mário Radačovský
Premiéra: 20. 3. 2015
Národní divadlo Brno
V netradiční interpretaci Labutího jezera není Rotbart pohádkovým čarodějem, ale představuje démona zhoubné nemoci. Martin Svobodník vytvořil v jádru temnou postavu s razantní pohybovou dynamikou. Uplatňuje svůj obdivuhodný rozsah, vysoké skoky a přirozené charisma.
širší nominace:
Miroslav Hradil - role Gustav von Aschenbach v inscenaci Smrt v Benátkách (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Jaroslav Kolář - role Mánek v inscenaci Gazdina roba (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Sergio Méndez Romero - role Princ v inscenaci Popelka (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Ivo Sedláček - sólo v inscenaci Gossip (Lenka Vagnerová and Company Praha)
Viktor Svidró - role Siegfried v inscenaci Labutí jezero (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média