Obnovená premiéra Anatomie těla v tanci
zprávy
Představení vzniklo v produkci Centra choreografického rozvoje SE.S.TA, které dlouhodobě propojuje tanec a pohyb s dalšími obory. „Anatomie těla v tanci se zaobírá myšlenkou, jak využít znalost vlastního těla – tedy anatomie – k poznání sebe sama. Během večera má tak divák možnost zamýšlet se nad základními otázkami Co je pro něj tělo? Jedná se skutečně jenom a pouze o tělo? A o jaké tělo se vlastně jedná?,“ přibližuje koncept ředitelka SE.S.TA Marie Kinsky a dodává, že inscenace zcela naplňuje základní cíle organizace otevírat tanec novému publiku, vzdělávat odbornou i laickou veřejnost a rozvíjet interdisciplinaritu.
Pomyslnou kostru specifického konceptu tvoří výklad konferenciéra, živé vstupy tanečníků a projekce. Umělci vyzývají publikum ke společnému získání smyslové zkušenosti, k nakreslení jejich vlastní kostry. Cílem je přizpůsobit vnější obraz našemu vlastnímu tělu, pocity našeho těla sladit s jeho obrazem. Diváci se stávají součástí inscenace a jejími tvůrci, každý si tvoří představu o vlastní anatomii. Teprve poté konferenciér odkrývá reálnou kostru a poskytuje divákovi srovnání s jeho náhledem.
Divák během představení poznává, jak tanečník pracuje s anatomií ve vztahu k sobě samému. Tanečníkovo tělo je ve stejný moment objektem studia i subjektem, který pozoruje. Tělo je autem i řidičem zároveň. Na scéně se objevuje a mizí tanečník pokaždé v jiné podobě a podrobuje tak lidskou identitu otázkám skrze mnohoznačnost a proměnlivost. Ve finální části pak vstupuje tanečník do další fáze vnímání těla a prostoru, a sice do společného duetu.
„Publikum se stává svědkem tvorby, je vtaženo do procesu poznávání a může prohloubit své znalosti, ať už přistupuje z pozice teoretika, umělce, lékaře či laika. Umělci odhalují anatomii pohybu v její funkční kráse i v různých historických obrazech,“ shrnuje zážitek z představení produkční inscenace Eva Dryjová.
Zdroj: SE.S.TA
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média