Merce Cunningham Dance Company se 31. prosince 2011 naposledy představí veřejnosti. Závěrečné vystoupení v rámci dvouletého turné Legacy Tour se uskuteční v New Yorku, poté bude soubor oficiálně rozpuštěn. Turné začalo v únoru 2010 a soubor v jeho průběhu uváděl 18 choreografií vybraných napříč tvorbou jeho zakladatele. Některé z prací Merce Cunninghama se objevují a také budou dále objevovat na repertoáru jiných tanečních skupin, většina pak zůstane zachována v digitalizovaném archivu, který bude spravovat Merce Cunningham Trust. O rozpuštění skupiny rozhodl sám choreograf krátce před svou smrtí v roce 2009. Osud Merce Cunningham Dance Company je tak příkladem radikálního řešení jednoho z dilemat moderní choreografie, totiž jakým způsobem může existovat soubor založený a vedený legendou, když jeho zakladatel odchází. Tato otázka se dotýká celé jedné generace, převážně poválečné moderny zpravidla americké provenience, generace choreografů-pedagogů, kteří si vytvořili svůj charakteristický styl a vypracovali jej s vlastním uměleckým souborem.
Soubory José Limóna a Marthy Graham pokračovaly dál v oprašování dnes už legendárních kusů svého repertoáru a uvádění kusů nových, které v lepším případě alespoň vhodně doplňují repertoár jejich zakladatelů. Současně s tím se snaží přilákat publikum, které je příliš mladé na to, aby si mohlo tyto legendární osobnosti vůbec pamatovat. Práce Alwina Nikolaise našly své místo na programu Ririe-Woodbury Dance Company v Salt Lake City jako jakýsi samostatný doplněk současného repertoáru této organizace. New York City Ballet byl vždy do určité míry repertoárovým souborem, ačkoli v něm převažovaly práce Georgie Balanchina. NYCB je velká organizace těšící se značné podpoře a může si dovolit oslovovat talentované choreografy, kteří pracují s klasickým slovníkem. Vedle toho však musí také přicházet i s mediálně vděčnými projekty (nejnovějším příkladem může být Ocean Kingdom Petera Martinse na vůbec první baletní hudbu od Sira Paula McCartneyho, uvedená 22. září tohoto roku).
Není překvapením, že si Merce Cunningham nedovedl představit budoucnost svého souboru takovou, kdy ji už nebude moci ovlivňovat. Po umělecké stránce prý vždy působil dojmem, že uvažuje v přítomném čase, že žije v přítomném okamžiku. Stejně jako filozof Hérakleitos věřil, že nelze vstoupit do stejné řeky dvakrát. Spolu se svým dlouholetým hudebním spolupracovníkem a životním partnerem Johnem Cagem experimentoval s principem nahodilosti v kompozici a do té doby nevídaným prolínáním tance, hudby a výpravy ve svých představeních. Chtěl, aby se tanec projevoval sám za sebe nebo znamenal, cokoliv od něj divák bude požadovat. Dovedl být také svým způsobem úchvatně tajemný, jednou například napsal, že „tělo vrhající se do prostoru není ideou lidské svobody, ale tělem vrhajícím se do prostoru. A tato akce sama ... je lidskou svobodou“. O kulminačních bodech v choreografii mluvil jako o „výsadních okamžicích“ a snažil se jim za každých okolností vyhnout.
V prosinci tak končí ojedinělý projekt The Legacy Plan, jehož byl Merce Cunningham ještě duchovním otcem. Jeho součástí bylo nejen dvouleté pečlivě připravené turné, ale zároveň také vznik archivu a dokončení transformace celé organizace, která dříve nesla název Cunningham Dance Foundation. Jednou z důležitých aktivit, které plán zahrnul, bylo také zajištění existenčních podmínek tanečníkům i ostatním pracovníkům souboru, než naleznou nová angažmá. Zdroj: www.villagevoice.com, www.merce.org
Poslední představení Merce Cunningham Dance Company
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
VACULÍK Libor
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média