Tanečnice, pedagožka a choreografka Tamar Corpona (vlastním jménem Marta Tamara Pokorná, provdaná Bagarová) se narodila 14. dubna 1908 v Plzni. Byla žákyní F. Bálka, V. Pohana a J. Judla, později se v italské taneční technice zlepšovala u Achilla Viscusiho. V Paříži se vzdělávala u Blanche d’Alessandri-Valdine a Iréne Poppard, v estetice ji školil taneční teoretik Emanuel Siblík. V sezoně 1924/1925 se stala sólistkou bratislavského divadla. Následující sezonu Corpona tančila v New Yorku v divadle Criterion. Poté se zúčastnila se souborem Hispano-Mexican evropského turné, v jehož průběhu navštívila Británii, Itálii, Portugalsko a Španělsko. Mezi lety 1926 a 1928 působila v Plzni jako sólistka a choreografka. Ve 30. letech otevřela v Praze soukromou taneční a rytmickou školu, v níž uplatňovala Deményho metodu. Další desetiletí se Corpona věnovala především pedagogické činnosti jako profesorka tance a rytmiky na Hudební a dramatické akademii v Bratislavě. Po válce se na krátkou dobu stala šéfkou baletního souboru SND Bratislava, kde připravila několik choreografií do činoher a oper. Publikovala moderní názory na tanec v Almanachu Městského divadla v Plzni (1927) a v Taneční revui (1932), ve které byla členkou její redakční rady. Za účast ve Slovenském národním povstání obdržela Řád SNP (1945). Manželem Corpony byl člen Činohry SND Andrej Bagar, pozdější národní umělec. Tamar Corpona zemřela 17. října 1974 v Bratislavě.
Zdroje:
Archiv SND – O baletných potulkách svetom. In Večerník, Bratislava 2. 3. 1968.
Archiv Divadla J. K. Tyla.
HOLEŇOVÁ, Jana, ed. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-112-0.
Před 110 lety se narodila Tamar Corpona
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 17 dny
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
před 49 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
VACULÍK Libor
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média