Letos uplyne přesně padesát let od doby, kdy byl do čela zavedeného, avšak mezinárodně nepříliš známého baletního souboru v západoněmeckém Stuttgartu jmenován choreograf londýnského Sadler's Wells Ballet (dnes Royal Ballet) John Cranko. Jeho příchod znamenal začátek éry trvající dvanáct let, jež je dnes považována za nejúspěšnější kapitolu stuttgartské baletní historie vůbec; Cranko sám na ní měl lví podíl nejen jako umělecký šéf baletu, ale také jako jeden z nejvýznačnějších choreografů minulého století. Již na počátku svého působení v čele souboru se tehdy 34letý umělec obklopil řadou mimořádných osobností, jako byli Egon Madsen, Richard Cragun, Birgit Keil, Ray Barra a brazilská tanečnice Marcia Haydée, jež se záhy stala jeho múzou a primabalerínou ansámblu.
Mezi klíčové faktory, díky nimž Stuttgarter Ballett pod jeho vedením dosáhl celosvětového věhlasu patřily důraz na komplexní, různorodý repertoár a Crankova soustavná práce na rozvíjení potenciálu tanečníků ve svém souboru, v neposlední řadě pak pochopitelně i jeho výjimečné nadání pro choreografii.
To si dnes většina diváků spojuje především s třemi celovečerními dějovými balety: Romeo a Julie (1959, ve Stuttgartu 1962), Oněgin (1965, nová verze 1967) a Zkrocení zlé ženy (1969). Severoamerické turné, následující krátce po premiéře posledního zmíněného kusu bylo fenomenálním úspěchem a ústy newyorského tanečního kritika Cliva Barnese se poprvé začalo mluvit o „stuttgartském baletním zázraku“. Do té doby nepříliš známý ansámbl se pak pod značkou The Stuttgart Ballet brzy zařadil mezi přední baletní soubory své doby, což mu zajistilo cestu na jeviště věhlasných světových divadel
Na domácí scéně pak Cranko postavil i další kusy, jako jsou Jeu de Cartes, Opus 1 a Iniciály R.B.M.E, svůj podíl na utváření estetické koncepce souboru však měli i hostující choreografové, jako například Kenneth MacMillan a Peter Wright, a posléze i tanečníci, které Cranko sám k choreografii přivedl, především William Forsythe, John Neumeier a Jiří Kylián. Oslavy 50. výročí Stuttgart Balletu probíhají od 4. února v rámci festivalu pořádaného na jevištích Operního domu a Státního divadla ve Stuttgartu. Na programu jsou mimojiné ukázky současného repertoáru domácího souboru, vystoupení hostů s ním spojených, slavnostní galapředstavení, setkání absolventů a bývalých členů ansámblu, jakož i další aktivity pro širší veřejnost. Zdroj: http://www.staatstheater.stuttgart.de/start.htm ad.
Půlstoletí „stuttgartského baletního zázraku“
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
VACULÍK Libor
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 3 dny
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média