Státní opera Praha chystá Giselle
zprávy
Slavný dvouaktový balet éry romantismu podle námětu německého básníka Heinricha Heina stojí na kontrastu světa lidského s nadpřirozeným. Příběh půvabné venkovské dívky, která zemře v zoufalství z nešťastné lásky a její duše se po smrti změní ve vílu, je doprovázen líbeznou hudbou A. Ch. Adama plnou snadno zapamatovatelných melodií. Světová premiéra v Pařížské opeře s libretem Théophila Gautiera v roce 1841 se setkala s vynikajícím ohlasem a Giselle jako jeden z mála romantických titulů přežila dobu svého vzniku a zařadila se k nadčasovým hodnotám.
Výtvarníkem scény v SOP bude Martin Černý, který ve Státní opeře vytvořil v minulých letech výpravu k Labutímu jezeru i baletu Fantom opery, kostýmy vytvořil jeden z našich nejznámějších výtvarníků divadelních kostýmů Josef Jelínek. V hlavních rolích se představí například Zuzana Hvízdalová a Michal krčmář, Miho Ogimoto, Rebecca King a Viktor Kocián. Hned 4. května budou v titulních rolích hostovat Daria Klimentová a Vadim Muntagirov z Anglického národního baletu.
Adamova (a tedy také Coralliho, Perrotova a Petipova) Giselle je dnes bezesporu nejznámějším reprezentantem zlatého věku romantického baletu. Je to jistě dáno námětem, za nímž cítíme ruku básníka, melodickou hudbou, svěží ve venkovských scénách a lyricky emotivní v milostných duetech, choreografickou náročností, tak jak se z původních zdrojů ustálila na základě ruské inscenační tradice. Především však je to dáno velkou příležitostí pro strhující výkony sólistů. Postavy Giselle a Alberta najdeme v repertoáru všech baletních hvězd 20. století i těch současných. Jako titul tento balet vcelku odolává nebezpečí modernistických úprav. Se skutečným úspěchem vstoupila do dějin snad jen jediná – inscenace švédského souboru Cullberg Ballet z roku 1982 v originální choreografii Matse Eka, přesazující „bílé“ 2. dějství do prostředí psychiatrické léčebny.
Pražské Národní divadlo ji nasadilo na repertoár poprvé v roce 1886 v choreografii Augustina Bergera s jeho manželkou, italskou tanečnicí Giuliettou Paltrinieri. Libreto přeložil sám Jaroslav Vrchlický. Výkon Paltrinieriové byl vysoce ceněn i po výrazové stránce, kritik Emanuel Bozděch napsal, že „tančila Gautiera“. Nikdo jistě netušil, že její život je stejně křehký jako život Gisellin a že i ona záhy zemře v mladém věku. Další nastudování v ND v roce 1909 v choreografii Achille Viscusiho bylo pouze záminkou k vystoupení slavné Tamary Karsaviny, takže se hrálo jen čtyřikrát. A pak až primabalerina Jelizaveta Nikolská nastudovala v ND Giselle pro sebe v roce 1939 v podobě, kterou znala ze své ruské vlasti.
Definitivní vítězství znamenala teprve inscenace ND z roku 1969 v choreografii Jiřího Blažka s vynikající Martou Drottnerovou v titulní roli. Toto nastudování se s nečekaným úspěchem hrálo plných 25 let, vystřídalo se v něm několik generací českých tanečníků a prošlo všemi třemi tehdejšími scénami ND. Svůj nejslavnější den zažilo právě na jevišti dnešní Státní opery Praha (tenkrát Smetanova divadla) 2. 12. 1973, kdy tu po boku Marty Drottnerové vystoupila v úloze Alberta tehdejší hvězda evropského baletu, italský tanečník Paolo Bortoluzzi.V roce 1996 bylo Blažkovo nastudování na dalších pět sezon obnoveno (s Marií Bártovou, Marií Hybešovou, Hanou Vláčilovou a Zuzanou Susovou v titulní roli) a od té doby Giselle pevně zakotvila v repertoáru všech našich baletních souborů. Podle současných statistik je po Labutím jezeru, Coppélii a Louskáčkovi čtvrtým nejuváděnějším, a tudíž také nejoblíbenějším baletem v České republice. Zdroj: SOP
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela tanečnice a pedagožka Jana Tomsová
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Věra Ondrašíková a kol., POCKETART, ZDRUHESTRANY: Proč odcházíme z divadla PONEC? II.
rozhovory -
Don Quijote v Ústí nad Labem dramaturgický směr nemění
recenze -
(Ne)nápadný půvab Coco Chanel
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 9 dny
Tanecnik
Ideální místo pro Filipa Barankiewitcze!!!Dánský Den Kongelige Ballet hledá nové umělecké vedení
před 14 dny
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 14 dny
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 14 dny
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 14 dny
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 14 dny
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Lukáš Slavický
Vážení,V úvodu bych rád pozval paní/slečnu Zangu, aby udělala rozhovor s některým z tanečníků nebo tanečnic baletu…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média