Tanečník a choreograf Jiří Kylián získal Cenu Antonína Dvořáka pro rok 2013
zprávy
Jiří Kylián začínal v baletní škole Národního divadla v Praze, v roce 1962 byl přijat na pražskou Konzervatoř. Po sovětské okupaci odešel za hranice, působil ve Stuttgartském baletu a nakonec se usadil v Haagu. Poprvé předvedl své umění v Praze až po šestnácti letech. To už byl ředitelem Nizozemského tanečního divadla (NDT), které svými choreografiemi proslavil po celém světě. Vedle hlavního souboru založil juniorskou skupinu NDT 2 a zcela unikátní NDT 3 pro tanečníky „mezi čtyřicítkou a smrtí“, která ale už neexistuje. V srpnu 1999 opustil místo uměleckého ředitele NDT, ale se souborem zůstal spojen jako choreograf až do prosince 2009.
Jiří Kylián vytvořil dosud téměř sto choreografií, přes sedmdesát pro NDT. Velkou část jeho choreografií zařadilo do repertoáru čtyřicet renomovaných světových ansámblů jako například pařížská Opera, Vídeňská státní opera, Bavorská státní opera, Anglický královský balet, Australský balet, Tokijský balet nebo Americké baletní divadlo. Řada z nich se už dnes řadí mezi světové kulturní dědictví v oblasti tance. Jiří Kylián je nositelem prestižních uměleckých cen (dvojnásobný držitel Prix Benois de la Danse za nejlepší choreografii roku, Cena Václava Nižinského pro nejlepšího choreografa roku) a vyznamenání (Řád čestné legie, Řád Prince Oranžského pro umění a vědu, Medaile za umění a vědu nizozemské královny Beatrix, Zlatý lev na bienále v Benátkách).
Soustavně podporuje český tanec. V roce 1986 založil v Haagu Kyliánovu nadaci, jejíž pobočku otevřel v roce1991 v Praze. Jejím prostřednictvím vycestovala už řada talentovaných umělců na zahraniční stáže. 27. 10. 2011 převzal Cenu Ministerstva kultury ČR za zásluhy v rozvoji tanečního umění a soustavnou podporu českého tance. Od 30. 4. 2013 je držitelem Ceny Antonína Dvořáka, kterou uděluje Akademie klasické hudby za celoživotní dílo nebo mimořádné umělecké počiny osobnostem, které se významnou měrou zasloužily o propagaci a popularizaci české klasické hudby v České republice i v zahraničí. Web: www.jirikylian.com Zdroj: Dvořákova Praha
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela tanečnice a pedagožka Jana Tomsová
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory -
Věra Ondrašíková a kol., POCKETART, ZDRUHESTRANY: Proč odcházíme z divadla PONEC? II.
rozhovory -
Don Quijote v Ústí nad Labem dramaturgický směr nemění
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 11 dny
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 11 dny
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 11 dny
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 11 dny
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 11 dny
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 13 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Ideální místo pro Filipa Barankiewitcze!!!Dánský Den Kongelige Ballet hledá nové umělecké vedení