Teatr Novogo Fronta a izraelské Clipa Theatre společně odhalují kořeny lidské nenávisti
zprávy
„Za vznikem představení With Unarmed Forces stojí dlouhý, dvacetiletý příběh. Jednak osobní, protože Irina Andreeva a Dmitry Tyulpanov společně stáli u zrodu obou dvou souborů, a v druhé řadě společenský – představení je o nenávisti, ve které já osobně žiji v Izraeli už dvacet let,“ doplňuje Idit Herman. Myšlenka představení vznikla v listopadu 2012, kdy režisérka TNF Irina Andreeva přiletěla do Tel Avivu, aby společně připravili projekt, kterým oslaví 20 let existence TNF a 18 let existence Clipa Theater. A první den pobytu dopadla několik set metrů od nich první palestinská raketa. Představení tak vychází především z pocitu bezbrannosti (Unarmed může být přeloženo jako „bezruký“, ale zároveň „bezbranný“), který nadchází po tom, co už nemáte ani sílu plakat. „Když jsme byli malí, říkali nám, že až budeme dospělí, bude mír,“ říká Dmitry - „ale není tomu tak. Nejsme schopni poskytnout jeden druhému poskytnout útěchu a tak si vlastní válku přenášíme do obýváku i do kuchyně. Válčíme o znovunalezeného vojáka, náhradu za našeho zabitého syna,“ vysvětluje Dmitry Tyulpanov příběh představení. I proto se původní název představení (The Other – ten jiný) nakonec změnil na „With Unarmed Forces“.
Během přípravy projektu, vlastně dva týdny před premiérou postihla skupinu jiná katastrofa – Irinu Andreevu, která ztvárňovala specifickou roli v představení, postihl zdravotní úraz. Irina Andreeva je ovšem tak výjimečný typ, že se produkci nepodařilo nalézt žádnou českou alternaci a nakonec se představitelem této role stala Alisa Oleinik z ruského Osobnjak Theater a Teatr Akhe. Alisa přiletěla dva dny na to a začala okamžitě zkoušet.
Světová premiéra představení With Unarmed Forces se tak odehraje 28. a 29. 4. 2013 v Teatro Nod/Roxy (Dlouhá 33, Praha 1), izraelská premiéra projektu pak proběhne v srpnu 2013. Vstupenky jsou k zakoupení v síti Ticketportal za 250,- CZK.
Geneze souborů Dmitry Tyulpanov se s Irinou Andreevou setkal v Petrohradě a oba se pohybovali ve stejném uměleckém prostředí. Po úspěchu představení Češuja se jejich cesty rozešly a oba umělci založili vlastní soubory. V případě Dmitryho Tyulpanova se jednalo o Clipa Theater, který založil s tanečnicí a režisérkou Idit Herman a momentálně sídlí v izraelském Tel Avivu. Za léta své existence si Clipa vytvořila vlastní, nezaměnitelný a celistvý divadelní jazyk a poetiku, jež je stavěna na silné vizualitě, která prostupuje každou součástí jejich představení – od kostýmů, kulis až po hudební stránku.
Teatr Novogo Fronta (CZ/RU) Teatr Novogo Fronta pochází ze St. Petersburgu v Rusku, kde byla tato divadelní společnost založena v roce 1993 Irinou Andreevou a Alešem Janákem, kteří v ní působí dodnes. Jejich první práce vycházely z experimentu na poli vztahu mezi tělem umělce - jediného materiálu užívaného umělcem - a prostorem kolem něj. Po prvních úspěších se soubor v polovině devadesátých let usadil v Praze, kde dodnes připravuje a realizuje své ojedinělé inscenace charakteristické mimo jiné svým mezinárodním obsazením a přesahem, díky němuž jsou jejich představení srozumitelná po celém světě. www.tnf.cz
Clipa Theater (IL) Clipa Theater bylo založeno v roce 1995 v Tel Avivu tanečnicí a režisérkou Idit Hermanovou (Izrael) a hercem a hudebníkem Dmitrijem Ťulpanovem (Rusko). Toto setkání a partnerství vedlo ke vzniku unikátní divadelního jazyka protkaného vzuálním uměním, tancem, designem a hudbou.Divadelní styl Clipa Theater je často definován coby totálně zahrnující každý prvek představení. Vyžaduje absolutní znalost a schopnost ovládat jednotlivé elementy tvorby - pohyb, prostor, kostým, scénu, zvuk, světlo i režii. Představení nejsou vedena zápletkou. Naopak, velmi jednoduché divadelní výrazy jsou použity k vytváření bohatých divadelních obrazů, které obohacují divákovi smysly a vedou lyrickou a tematickou niť celým představením. www.clipa.co.il Zdroj: NoD
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela tanečnice a pedagožka Jana Tomsová
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory -
Věra Ondrašíková a kol., POCKETART, ZDRUHESTRANY: Proč odcházíme z divadla PONEC? II.
rozhovory -
Don Quijote v Ústí nad Labem dramaturgický směr nemění
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 11 dny
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 11 dny
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 11 dny
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 11 dny
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 11 dny
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 13 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Tanecnik
Ideální místo pro Filipa Barankiewitcze!!!Dánský Den Kongelige Ballet hledá nové umělecké vedení