Tanečnice, choreografka, pedagožka, kritička a publicistka Jana Hošková (provdaná Čumpelíková, poté Neumannová) dnes slaví krásné devadesáté narozeniny! Byla žákyní R. Remislavského, I. Stome, R. Brauna, J. Veselého či M. A. Tymichové. V roce 1960 absolvovala obor taneční teorie na DAMU, dále studovala estetiku na FF UK (1961–1962), byla také frekventantkou kurzů v Palucca Schule v Drážďanech.
Hošková vystřídala několik angažmá: Studio ND Praha (1946/1947), Československý státní soubor písní a tanců (1948–1952), byla choreografkou Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého a Uměleckého vojenského souboru Praha (1952–1956), vedoucí taneční skupiny Uměleckého souboru Ministerstva vnitra (1956–1964) a Vysokoškolského souboru Z. Nejedlého (1957–1962).
V roce 1963 se stala šéfredaktorkou Tanečních listů a na této pozici strávila celých šestadvacet let. Hošková je autorkou mnoha drobných choreografií, tanečních rekonstrukcí a stylizací lidových tanců, například na hudbu O. Flosmana připravila Holubičku (1. cena na Světovém festivalu studentstva a mládeže ve Varšavě 1955), Cvičení vojáků s dětmi na I. celostátní spartakiádě (1955), Dřeváčkový tanec (1. cena na SFMS v Moskvě 1957). Dále působila jako pedagožka na taneční katedře HAMU (1978–1986), lektorka Výzkumného ústavu pedagogického (1964–1981) či vedla archiv Konzervatoře Duncan Centre (1991‑1993). Od roku 1956 publikovala v denním tisku a odborných časopisech doma i v zahraničí.
Paní Janě Hoškové přejeme mnoho radosti, zdraví a štěstí do dalších let!
Rozhovor s Janou Hoškovou, který vznikl v roce 2015, si můžete přečíst zde: https://www.tanecniaktuality.cz/rozhovory/rozhovor-s-janou-hoskovou-tanec-je-narocna-profese
Zdroj:
HOLEŇOVÁ, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-112-0
Výročí Jany Hoškové
zprávy
Fotogalerie
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela tanečnice a pedagožka Jana Tomsová
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Věra Ondrašíková a kol., POCKETART, ZDRUHESTRANY: Proč odcházíme z divadla PONEC? II.
rozhovory -
Don Quijote v Ústí nad Labem dramaturgický směr nemění
recenze -
(Ne)nápadný půvab Coco Chanel
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 8 dny
Tanecnik
Ideální místo pro Filipa Barankiewitcze!!!Dánský Den Kongelige Ballet hledá nové umělecké vedení
před 13 dny
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 13 dny
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 13 dny
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 13 dny
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 13 dny
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Lukáš Slavický
Vážení,V úvodu bych rád pozval paní/slečnu Zangu, aby udělala rozhovor s některým z tanečníků nebo tanečnic baletu…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média