Výročí Marty Drottnerové
zprávy
V roce 1959 nastoupila jako sborová tanečnice do pražského Národního divadla. I zde na sebe upozornila pílí, kázní a nadáním a již po necelém půlroce se mohla obecenstvu představit v charakterní roli Dašky v Čulakiho Mládí.
Zvrat v její umělecké dráze nastal v roce 1961, kdy byla vybrána pro prezentaci československého baletního umění na mezinárodní soutěž tanečnic do třiceti let v Riu de Janeiru. Dvacetiletá sboristka zde získala první místo v konkurenci 24 tanečnic ze 13 států. V roce 1966 se stala sólistkou baletu ND a v tom samém roce byla vyslána na půlroční studijní pobyt do Moskvy. U J. P. Gerdtové si vytříbila techniku a formu klasického tance. Na závěr stáže měla možnost jako první česká tanečnice vystoupit na scéně moskevského Velkého divadla, kde vytvořila postavu Marie v Asafjevově Bachčisarajské fontáně.
Od roku 1961 se zúčastnila několika mezinárodních baletních soutěží (Helsinky, Varna), kde získala uznání, která ji řadila mezi světovou interpretační elitu (Varna 1964 - stříbrná medaile, Varna 1966 - zlatá medaile).
Hostovala rovněž v Královské akademii v Londýně (1963), v Grand Ballet Classique de France, s nímž vystupovala v Paříži a ve Švýcarsku (1970), poté i ve Španělsku (1973), dále hostovala na Kubě (1974, 1979, 1980), ve Státní opeře v Budapešti a v Bregenzu (1979). V roce 1971 s ní natočil režisér Maxmilián Petřík film Jak se hladí vzduch. V letech 1982 - 1985 studovala taneční pedagogiku na GITIS v Moskvě, v letech 1989 - 1993 pedagogicky působila na Taneční katedře Hudební fakulty AMU.
Poté, co v roce 1991 odešla do důchodu, začala se věnovat choreografii (Sylfidy - Ostrava 1991, Esmeralda – Plzeň 1992, Notre Dame de Paris - Olomouc 1994 aj.). V roce 2000 získala Cenu Thálie za celoživotní dílo. Spolu s manželem Jiřím Blažkem je autorkou publikace Minuta absolutního štěstí. Oslavenkyni přejeme všechno dobré, mnoho zdraví, radosti a pohody do dalších let. Zdroj: Archiv ND
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média