Zemřel Boris Hybner
zprávy
Narodil se 5. srpna 1941 ve Vyškově a v letech 1962 – 1965 studoval na pedagogické fakultě v Gottwaldově. Působil v Pantomimě Na zábradlí 1964/65, Alhambře 1965/66 nebo Laterně magice 1967. Spolu se Ctiborem Turbou založil Pantomimu Alfreda Jarryho, která existovala v letech 1968 - 1972. Společně vytvořili inscenaci Harakiri (7. 12. 1968), dále zde spolu s R. Rýdou. a J. Platzem nastudoval Idioty (1970). Divadlo bylo v pookupační atmosféře zrušeno. Hybner se vrátil ke klasickým etudám v pořadu Puding (1973). V Gagmanovi se inspiroval poetikou němé filmové grotesky (Rokoko 1975, režie K. Makonj). V letech 1978 - 1979 hrál v zahraničí s Cirkusem Alfred. V roce 1978 založil Společnost originální filmové grotesky Gag.
Kmenovým repertoárem byly inscenace ve stylu slapstickové pantomimy z cyklu Na konci zahrady jménem Hollywood (Gagman, 1978; Hvězdy, 1979; Pentimento, 1980) a udržovaly se na repertoáru až do zániku souboru 1996. Další inscenace: Concerto grosso (1982), Mizz (Mizz, Stars, Frankenstein & co, 1983), Někdo to rád Horror (1984, varianta vlastního scénáře Bluff pro Divadlo na provázku v Brně). Pro Hybnerovu tvorbu bylo charakteristické rozpětí stylu od groteskního němého herectví až k postupům klasické imaginární pantomimy. Domácí podobu žánru obohatil o originální typ bohémského intelektuála, gagmana Ala. Spolu s J. Herzem natočil v roce 1987 seriál Gagman (Stříbrná růže, Montreaux 1987). Často spolupracoval s činohrou (Divadlo na provázku, Labyrint, Činoherní klub), na animovaných filmech (s režisérem J. Bartou Diskžokej, Zaniklý svět rukavic, Krysař) i hraných (Poslední motýl, Rozpuštěný a vypuštěný). V letech 1990 - 1996 založil a vedl Studio Gag (a posléze i agenturu Gag), kde uváděl revivaly svého původního repertoáru. Pro Divadlo Alfred ve dvoře nastudovat Boris pictus (1998). Od roku 1995 vyučoval na Katedře nonverbálního divadla HAMU, od 1999 vedoucí katedry a od 2008 zde byl profesorem. O dva roky později obdržel cenu Thálie za celoživotní dílo v oboru pantomimy.
Zdroj: Český taneční slovník
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 2 dny
Spící krasavice
Na mě nehulákejte, mě pokorné ticho vlastní není. Ale tanečníkům a tanečnicím je vnucováno už od konzervatoře.Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
BaletniTotalita
To je alibismus! Šikana, bossing, ponižování, diskriminace a potlačování českých osobností, porušování pracovního řádu,…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Spící Krasavice
Myslím, že by mělo také zaznít, že články Tanečních aktualit někdy bývají jednostranné, bez širšího kontextu. A je dost…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
Josef Bartoš
Mám velmi podobnou zkušenost – před rokem jsem uzavíral svůj doktorský výzkum na téma empatie u profesionálních…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 4 dny
BaletniTotalita
Dobrý den, tak to asi bohužel nejste tanečník Baletu Národního divadla. E-mail přišel všem 127 zaměstnancům. Nebo si tu…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média