Milá Natašo!
posted by Jaroslav Slavický
IP: 185.160.20.253
Responds to:
Milá Natašo! Se zájmem jsem si přečetl Váš rozhovor připravený Ivanou Kloubkovou a uveřejněný na TA v únoru. Četl jsem ho až nedávno a tak i má reakce je trochu opožděná. Vážím si Vaší práce a vysoké profesionality, těší mě, že se nám podařilo již několikrát realizovat ve škole Vámi vedené semináře pořádané Kyliánovou nadací, věnované jeho choreografiím a stylu gaga, jehož jste certifikovaný školitel. Bohužel letos to nevyšlo, nemohli jsme najít termín, ve kterém byste mohla seminář vést a to z důvodu inscenace Rain Dogs, kterou jste připravovala jako asistentka v NDMS a následné inscenaci Ohada Naharina Hora, kterou uvedlo v minulých dnech také NDMS. Dozvěděl jsem se celou řadu zajímavých informací jak o Rain Dogs, tak o přípravě choreografie O. Naharina, v němž je gaga systém využíván. Musím napsat, že mě velmi překvapil Váš výrok o českém tanečním školství. Vždyť Vy sama jste jeho „produktem“/!/, podobně jako další absolventi Janáčkovy konzervatoře v Ostravě- např. Richard Kročil, Markéta Pospíšilová, Jonáš Dolník a mnoho dalších. „Produktem“ toho špatného českého školství je také Váš dlouholetý kolega, spolupracovník a taneční partner Václav Kuneš /toho jsem dokonce 4 roky učil/, a mohl bych jmenovat mnoho dalších- jen namátkou- od nejstarších -Pavel Šmok, Jíří Kylián, Zdeněk Prokeš, Libor Vaculík, z dam se výrazně v současnosti uplatňují Alena Pešková, Sylva Šafková-Nečasová, Hana Litterová, Markéta Habalová, Lenka Vágnerová, české taneční školství nezničilo ani úspěšnou a během studia tolik trpící Miřenku Čechovou, z mužů pak mohu jmenovat již výše zmiňovaného Václava Kuneše, Štěpána Pechara, Tomáše Rychetského, Viktora Konvalinku, Ondřeje Vinkláta, Marka Svobodníka, Davida Stránského, Jarka Cemerka a další /určitě jsem na někoho zapomněl, a už se omlouvám/, kteří v současnosti posouvají vývoj českého tanečního umění. Všechno jsou to „produkty“ českého tanečního školství a to neuvádím plejádu skvělých interpretů, baletních mistrů a pedagogů působících na domácích i zahraničních scénách, nebo v manažerských pozicích jako šéfové baletních souborů. Všichni výše jmenovaní a mnoho dalších vděčí za své uplatnění českému tanečnímu školství. To, že dovedli dále rozvíjet čemu se ve škole naučili, jim slouží ke cti a je jen dalším důkazem o správném vedení. Proč je takovou módou se neustále „navážet“ do českého tanečního školství, znevažovat práci odborníků, majících za sebou výraznou i významnou uměleckou činnost, kteří se věnují s plnou odpovědností výchově tanečních umělců. Proč neustále „kálíme“ do vlastního hnízda a nevidíme si do „úst“? Fakta, výsledky, hovoří o něčem jiném. Velmi to škodí celému oboru, protože jsou lidé, kteří to z různých důvodu rádi slyší /oni by to pochopitelně dělali lépe/, jiné to může / a to je horší/ odradit se oboru věnovat. Nevím, Natašo, jestli jste někdy skutečně učila, myslím tím dlouhodobě pedagogicky vedla a vychovávala skupinu studentů. Je velký rozdíl pracovat s profesionálními tanečníky, nebo provést týdenní seminář ve škole /byť na vysoké úrovni/ a nebo vést žáky po dobu 8 letého studia k potřebným výsledkům. Již mnohokrát jsem napsal, že škola nemůže naučit všemu, musí dát především potřebný řemeslný základ a pokusit se rozkrýt a podpořit umělecké schopnosti žáka. Škola je systém. Nejdříve musíme naučit základy a postupně implementovat další pohybové formy a techniky, o což se také snažíme- viz Vaše semináře, působení dalších hostujících pedagogů /jen v tomto školním roce- Paul Julius, Andrea Opavská, Patrik Čermák, Vladislav Benito Šoltýs, Filip Staněk, Antonella Mandanici, Cyril Atanassoff/ To, že jsou studenti vedeni k celoživotnímu vzdělávání potvrzují výše uvedení absolventi českých tanečních konzervatoří a pochopitelně stovky dalších. Ano, ne vždy se to povede! Výběr z domácích zájemců je omezený / a takové veřejné prohlášení ho jistě nezvýší/, zájem cizinců je velký, ale studovat v ČJ? A ještě bez stipendijní podpory? Ale i tací „blázni“ se najdou! Je pravda, že je stále více ambiciózních studentů a ještě ambicioznějších rodičů, ale stále méně těch, kteří jsou ochotni /schopni?/ věnovat studiu potřebné úsilí, bez kterého to nejde. Pedagog sám nic nezmůže a pokud žák dostatečně nespolupracuje, výsledek nebude na potřebné úrovni. Ale to je myslím problém všech škol, i těch u nás tak obdivovaných. Všude je „chleba o dvou kůrkách“, „nikde nelétají pečení holubi do huby“! Myslím, že obdobné problémy mají v Londýně, Paříži, Hamburku, Berlíně aj. Určitě tam nejsou jen úžasní studenti, jen je to méně vidět. To, že se o českém tanečním školství pejorativně vyjadřují lidé, kteří ani nevědí, kde ty školy stojí, nikdy tam nebyli a výuku neznají a jen, možná z nenaplněných vlastních ambicí, se hanlivě vyjadřují, mě neudivuje. Ale že to napíše člověk, který díky tomu „špatnému“ školství dosáhl toho, čeho dosáhl, mě překvapuje a mrzí. Jak jsem si přečetl v medailonku, po absolutoriu v roce 1997 jste byla přijata na NDT 2 k Jiřímu Kyliánovi. Z toho usuzuji, že jste se ve škole asi něčemu naučila, když to stačilo k přijetí do takového souboru /podobně jako Václav Kuneš v roce 1993/ Nevím, co myslíte nereflektováním vývoje oboru, praktickými změnami a novými směry, jak to v rozhovoru uvádíte. Máme přestat vyučovat contemporary, Limona, Graham, release a další základy současných technik? Rád si s Vámi o tom promluvím. Opět Vaše poznámka neodpovídá skutečnosti. Otevřel jsem si archiv ND a našel inscenaci „decadance“ Ohada Naharina z roku 2015, jejíž uvedení bylo v té době obdobnou „bombou“ jako současná inscenace Hora v NDMS. Z obsazení vyplývá, že na premiéře 4.6.2015 bylo ze 7 sólistů 6 českých absolventů TK a ve sboru /24/ pak dalších 10 českých tanečníků. Obdobné situace zažívám i při dalších představeních na různých scénách v ČR. V Ostravě tomu tak není, protože tam je angažována pouze jedna česká tanečnice- Anička Knollová, velmi šikovná /moc rád vzpomínám na dobu, když byla ve škole a jezdili jsme po Evropě a ona s Jakubem Raškem vystupovali na různých koncertech/. Jen bych chtěl podotknout, že v době, kdy Anička na TKHMP absolvovala, bylo v jejím ročníku několik šikovných děvčat, které však neodešly, možná bohužel, do Ostravy. Nevím, jaké představy mají šéfové a baletní mistři v profesionálních souborech. Že přijdou dokonale připraveni absolventi, kteří okamžitě zvládnou různé taneční techniky od klasiky až po styly jednotlivých choreografů /Kylián, Neumeier, Naharin, Clug, Inger, Bigonzetti aj/? Zapomíná se, že jsme všichni nějak začínali a že právě v souborech by mělo docházet k práci a formování mladých tanečníků. Pracovat s nimi na konkrétních úkolech a rozvíjet jejich umělecké a interpretační možnosti. Tak tomu bývalo!! Chápu, že při ročních smlouvách a při několikanásobné vyšší nabídce před poptávkou se styl takové práce vytrácí. Přeji Vám, milá Natašo, mnoho dalších uměleckých a tvůrčích úspěchů, doufám, že se nám podaří v příštím školním roce najít termín na seminář s Vámi. Chci jen ještě podotknout, že nepíši toto sdělení jako obhajobu. Není třeba nic obhajovat, skutečnosti hovoří samy za sebe. Moje nabídka na osobní setkání platí. S přátelským pozdravem Jaroslav Slavický
Mila
Za mě...ne. Nepohoršuje, ale je to za hranicí. Pro mě je klasika klasikou. Pokud nekdo chce jít touto cestou, tak ať…Labutí jezero aneb Co nejdál od pohádky