Daniel Wiesner: Taneční divadlo aneb Vyprávění o Macbethovi
zprávy
„Vznikl tak dokument o zrodu, vývoji a ohlasu jedné inscenace – o přepracování původní koncepce a vytvoření nového libreta, o volbě nejvhodnějších výtvarných spolupracovníků a hledání společné vize inscenace. Text také líčí soustředěné úsilí celého tvůrčího týmu a snahu o zvolení těch nejúčinnějších scénických postupů, které se ve výsledku podřídily jedinému: smysluplnému a obsahově zřetelnému tlumočení odkazu Shakespearova dramatu,“ dodávají zástupci nakladatelství.
V první části knihy autor čerpá ze své dlouholeté režijní a choreografické zkušenosti a popisuje, na jaké výzvy a překážky může choreograf narazit při realizaci své umělecké vize. V další části se pak věnuje samotné inscenaci Macbeth – zve čtenáře k návštěvě svého představení a podává k němu zasvěcený autorský výklad. Knihu doprovází bohatý obrazový materiál – zahrnuty jsou fotografie z příprav, procesu zkoušení i výsledné podoby inscenace. Čtenář si může také projít opoznámkované úryvky ze scénářů a prohlédnout kostýmní návrhy scénografa Národního divadla Josefa Jelínka.
V roce 1984 se baletní soubor Národního divadla s inscenací Macbeth poprvé představil na právě otevřené Nové scéně. U zrodu koncepce inscenace stál přední znalec Shakespearova díla Martin Hilský, hudbu napsal skladatel Václav Riedlbauch. Ke spolupráci Daniel Wiesner přizval také režiséra a scenáristu Antonína Moskalyka, který se významně podílel na dramaturgickém výkladu textu. V titulních rolích se představily tehdejší přední osobnosti baletního souboru, mimo jiné Vlastimil Harapes a Miroslava Pešíková. Inscenace se stala reprezentativním titulem baletu Národního divadla a hostovala na několika zahraničních festivalech.
Daniel Wiesner, choreograf, režisér a pedagog, se narodil v roce 1947 v rodině akademického malíře Richarda Wiesnera. Po absolvování taneční konzervatoře v roce 1967 byl přijat do baletního souboru Národního divadla. V roce 1972 zde byl jmenován sólistou baletu a od roku 1983 působil jako choreograf naší první scény. Mimo baletních inscenací režíroval také několik oper a muzikálů u nás i v zahraničí a za své inscenace obdržel několik mezinárodních ocenění. V současné době je režisérem a choreografem na volné noze a vyučuje na katedře tance pražské AMU. V roce 2016 byl jmenován profesorem. Kniha Taneční divadlo aneb vyprávění o Macbethovi je jeho knižní prvotinou.
Více informací na www.namu.cz.
Zdroj: NAMU
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?