Baletní titul Čajkovský ničím nepřekvapí

Baletní soubor plzeňského Divadla J. K. Tyla uvedl nový titul Čajkovský na motivy života slavného ruského romantického skladatele. Strastiplná životní pouť tohoto výjimečného umělce inspirovala celou řadu tvůrců. U nás to byli choreograf Libor Vaculík a režisér Josef Bednárik, kteří vytvořili úspěšnou baletní inscenaci Čajkovskij pro Balet Národního divadla, a to už téměř před třiceti lety (v sezóně 1994/95).

Čajkovský. Foto: Irena Štěrbová.

Čajkovský. Foto: Irena Štěrbová.

Plzeňskou premiéru, která je zároveň připomínkou 130. výročí od Čajkovského smrti, vytvořila pro zdejší soubor německá choreografka, pedagožka i režisérka Anna Vita. Má za sebou dlouhou kariéru jako tanečnice u Youriho Vámose, nejdříve v Duisburgu, ale pak ho následovala do Bonnu, Baselu až po významnou Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu. Zatančila si bohatý repertoár odlišných tanečních stylů. I její choreografické dílo je velmi pestré. Od roku 2004 působila jako choreografka i šéfka baletu ve Würzburgu a nyní pracuje v rakouském Badenu.

Před čtyřmi lety již v Plzni uvedla na Malé scéně zdařilou, koncentrovanou inscenaci Dům Dony Bernardy Alby, v níž excelovala hostující Nelly Danko. Často vytváří libreta s narativními příběhy a tentokrát ji fascinoval život Petra Iljiče Čajkovského (1840–1893).

Čajkovský. Foto: Irena Štěrbová.

Představení začíná v dospělém věku úspěšného skladatele, který se vrátil z turné po Americe, obklopuje ho skupina lidí spolu s fotografy. Ti si Čajkovského fotí. Přítomnost ženy s malým chlapcem ho přivádí ke vzpomínkám na své dětství.

Na scénu přitančí pánové v kalhotách, košilích a vestách či kabátcích, dívky mají delší sukně a krátké upnuté kabátky, jen trochu s náznakem dobové módy. Na krásnou polonézu (z opery Evžen Oněgin), ale předvádí dost indiferentní, spíše rozpačitý tanec, nejdříve tančený skupinou mužů, pak žen a posléze v párech.

Malý Čajkovský je u klavíru a sourozenci i rodiče tančí. Otec si myslí, že hudba synovi způsobuje zdravotní problémy, proto ho posílá na právnickou školu, pryč od rodiny a matky, která brzy po jeho odjezdu umírá. Na scéně se objevují mladí studenti usazeni za školními stolky, posléze i dívky. Všichni jsou stejně upjatě oblečeni a všechna děvčata mají stejné brýle. Tančí opět unisono, scéna má být hravá, asi jak mladíci svádí dívky, ale z pohybového zadání to nelze moc vyčíst. Volba krokového materiálu je až tělocvičně studená.

Čajkovský. Foto: Irena Štěrbová.

Čajkovského práva nebaví a vrací se ke komponování a hudbě. Ředitel konzervatoře Anton Rubinstein se ho ujímá a mladému skladateli pomáhá. Jeden z hudebníků, houslista Josif, ukáže Čajkovského skladby Naděždě von Meck, známé mecenášce. Čajkovský následně získává finanční prostředky i zázemí. Podivným přáním paní von Meck je, že se spolu nikdy nesetkají.

Skladatel začíná žít svobodným nočním životem, chodí do bordelu, zadlužuje se a je čím dál víc rozpolcen mezi hudbou a hýřivou společností. Určitá divokost a rozvášněnost lehkých žen i mužů se během večírku stupňuje i v taneční skladbě. Čajkovského vyhazují do vzduchu. Snad naznačují jeho určité a následně beznadějné vyvržení ze společnosti.

Čajkovský. Foto: Irena Štěrbová.

Potkává se s mladíkem Apuchtinem, kterým je čím dál více přitahován. Žije stále více v rozporu i zmatku. Miluje muže, ale přitom by chtěl mít tradiční rodinu, jako má jeho sestra. S paní von Meck v interpretaci Jarmily Hruškociové, komunikuje na dálku, oba tuší, že je mezi nimi určité pouto. Jde o spříznění duší ve jménu tvůrčích počinů geniálního autora. Oba tančí z jedné strany mohutného panelu, který během inscenace rotuje a mění prostředí, v kterém se postavy zrovna nachází. Dekorace je pevně zakotvená a lze jí procházet i několika dveřmi. Výtvarně působí moderně, zatímco všechny kostýmy jsou více tradiční a v pohybu zvláště u žen poněkud těžkopádné.

V další scéně se začíná rozvíjet pro Čajkovského nový vztah. Nadbíhá mu lehká žena Antonína. Koketuje sice spolu s dvěma nápadníky, ale to ji neodradí od plánu vzít si Čajkovského, jehož hudbu obdivuje. Zmatený Čajkovský přistoupí na možnost oženit se s Antonínou. Bohužel, svatební noc je jeho noční můrou. Několik vrstvených duetů Antoníny s Čajkovským graduje v ložnici i mimo ni. Přes jistou snahu vyhovět manželským povinnostem skladatel stejně skončí v náruči svůdného Apuchtina. Ten se zjevuje skoro jako Mefisto a v podání velmi výrazného Mátyáse Sánthy. Je protipólem k elegantnímu Gaetanu Piresovi, který skvěle tanečně i herecky zvládá psychologicky náročnou hlavní roli. Andronika Tarkošová v roli Antoníny je tanečně-technicky jistá. Dobře stupňuje dílčí jednání postavy. Po marném snažení od manžela odchází zpět do náruče bývalých amantů.

Čajkovský. Foto: Irena Štěrbová.

Čajkovský se upíná k svému synovci Vladimírovi. Zamiluje se do něj, ale i tento vztah ztrácí smysl a nemá budoucnost. Vrací se mu asi panické ataky, nervově se hroutí a zjevují se mu postavy z jeho baletů. Krátce vidíme labutě z Labutího jezera, děti z Louskáčka i Šípkovou Růženku, také rodinu i přátelé, jež ho obklopují a jako diváci mu aplaudují.

Čajkovský pravděpodobně zemřel na choleru po požití infikované vody, ale není to zcela prokázané. V baletu ho nechá choreografka zmizet. Zůstává po něm na scéně kufr a partitura znázorňující celé jeho rozsáhlé a obdivuhodné dílo.

Anna Vita použila mnoho částí z různých Čajkovského skladeb, především z jeho orchestrální a komorní tvorby. Je zajímavé, že hudbu z jeho baletů nepoužila. Několik fragmentů vybrala i z díla Igora Stravinského. Orchestr hrál s plným nasazením pod taktovkou Jiřího Petrdlíka. Scénu navrhla Sandra Dehler a realizaci scény a kostýmy vytvořil Michael S. Kraus. Choreografie ani pohybový slovník nového titulu nejsou nijak převratné a inovativní, působí chladně, zastarale a nijak nepřekvapí. Zvláště ve sborových i párových scénách. Druhé jednání bylo podstatně zajímavější, neboť až v něm Čajkovský i další postavy mají ve stupňujících se dramatických situacích o čem hrát.

Psáno z premiéry 18. listopadu 2023, Velké divadlo v Plzni.

Čajkovský

Balet a orchestr Divadla J. K. Tyla