Po dlouhé nemoci zemřela v pátek 16. listopadu 2018 paní Zdeňka Mašitová–Nemcová, dlouholetá baletní mistryně pražského Národního divadla a pedagožka Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Svou taneční kariéru započala v roce 1963 absolutoriem na pražské konzervatoři u Zory Šemberové. První angažmá nastoupila téhož roku ve Státním divadle Ostrava, v letech 1964–1967 působila v Baletu Praha, s nímž vystupovala na řadě zahraničních zájezdů. V letech 1967–1971 byla členkou baletního sboru Národního divadla v Praze a poté v letech 1972–1974 působila jako sólová tanečnice v Plzni, kde vytvořila několik významných rolí v klasickém i moderním repertoáru: Balerína (Stravinskij: Petruška, 1972), Zobeida (Rimskij-Korsakov: Šeherezáda, 1972), Královna květin (Čajkovskij: Louskáček, 1973), Čertova družka (Lhotka: Čert na vsi, 1974). V období 1974–1978 studovala pedagogiku na choreografickém oddělení GITIS v Moskvě a v roce 1977 absolvovala stáž v tamním Velkém divadle. V letech 1978–1980 byla angažována opět v pražském Národním divadle ve funkci baletní mistryně, působila také jako externí pedagožka Slovenského národného divadla v Bratislavě a v Městských divadlech pražských. V letech 1980–1983 působila v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého a v sezóně 1983/1984 v Pražském komorním baletu. V letech 1983–1985 vyučovala na Taneční konzervatoři Praha, v letech 1985-1997 působila jako baletní mistryně a asistentka choreografií v pražském Národním divadle, souběžně také v sezóně 1990/1991 vedla balet v Plzni. Od 90. let působila jako pedagožka na Taneční konzervatoři hl. města Prahy a v soukromé baletní škole svého manžela Jána Nemce. Zdroje: Holeňová, Jana. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-112-0 Archiv Národního divadla.
Zemřela baletní mistryně, pedagožka a tanečnice Zdeňka Mašitová–Nemcová
Tanec
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 16 dny
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
před 48 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 50 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média