Ale jak se ukazuje, ani solidní finanční i divadelní zázemí není zárukou spokojenosti a skýtá pro změnu jiné překážky. Když se na Facebooku objevila zpráva, že „první sólista Baletu ND Praha končí“, zvedla se vlna podpory, diskuzí a dohadů. Jeho rozhodnutí jako by jen stvrdilo to, o čem si zpívají i vrabci na střeše... Že prý komunikace souboru s uměleckým vedením souboru poněkud vázne. Na lavinu reakcí komentujících osudové rozhodnutí, odpověděl šéf souboru otevřeným dopisem, v němž však nespecifikoval důvod tanečníkova odchodu.
Můžeme dát jen za pravdu hlasům, že urovnání napjatých vztahů je interní záležitostí divadla. Stav Baletu ND i jiných českých ansámblů neleží totiž na bedrech novinářů, recenzentů či diváků, jež jsou obviňováni z pohodlnosti a lhostejnosti. Dle některých názorů navíc zbůhdarma přihlížejí a aplaudují uměleckým zločinům (jak pak ovšem chápat časté pranýřování kritických reflexí na našich webových stránkách?). Autoři kritik jsou dokonce nabádáni nejen k empatickému vnímání tvůrců, nýbrž i vciťování se do interpretů samých. Recenzenti by prý měli registrovat, zda náhodou nejsou účinkující psychicky zužováni – toť sakra nadlidský úkol, který snad nebyl myšlen vážně, neb stavy psychické nouze mají v kompetenci jiné profese… Ale vraťme se k dění v ND.
Pokud se zpráva o výpovědi umělce dostala do éteru, stala se záležitostí tak trochu veřejnou a je nasnadě, že situaci v souboru by bylo dobré konkretizovat, aby se nenahrávalo nejrůznějším spekulacím a dostálo se dobrým mravům. Na tahu je nyní vedení Národního divadla, jehož hlavním zájmem by měla být konsolidace napnelismů v baletním souboru. Prozatím všichni zúčastnění jen cosi naznačují či mlčí. Byť mohou být důvody onoho mlžení jakkoli bezelstné a bohulibé, stejně se nelze zbavit dojmu, že „je cosi shnilého ve státě dánském…“.
Další sloupky si můžete přečíst ZDE.
Tanecnik
Ideální místo pro Filipa Barankiewitcze!!!Dánský Den Kongelige Ballet hledá nové umělecké vedení