Školství se v posledních letech dostalo do centra veřejných i politických debat intenzivně kritizujících jeho zastaralost. Školní metody a obsahy se s potřebami současné reality v mnohém míjejí. Jak to teprve bude s realitou, která přijde za šest až osm let, což je interval, který dělí budoucí studenty konzervatoří od jejich praxe?
Vypadá to, že tlak odborné i laické veřejnosti i jakýsi common sense o provázanosti kvality vzdělání a kvality života na politiky zapůsobil. Veřejné rozpočty na školství myslí, v programovém prohlášení vlády je na kvalitativní rozvoj a podporu vzdělávání (včetně konzervatorního) kladen velký důraz. Máme dokonce schválenou vzdělávací strategii, kterou, zdá se, všichni respektují. Konzervatoře tedy mohou optimisticky nabírat nové žáky. Jejich uplatnění je však dlouhodobé a poměrně citlivé téma. Hlasy šéfů baletů i souborů současného tance znějí jednoznačně – absolventi našich konzervatoří v konkurenci zahraničních tanečníků u konkurzů zpravidla neobstojí. Vím, že je to nesmírně konfliktní tvrzení, ale při pohledu na složení českých a moravských baletních souborů není možné tvrdit opak. A co je pak s těmi, kteří se na tanečním trhu neuplatní – známe jejich cesty, volby, osudy?
Tím nechci říct, že nemáme i špičkové tanečnice a tanečníky, kteří prošli tuzemskými konzervatořemi. Svět se však prudce mění a vzdělávání, včetně toho uměleckého, s ním musí držet krok. Navíc resort kultury je v úplně jiném postavení než školství. A na tanci je to vidět exemplárně. Stát je k potřebám tanečníků vytrvale netečný. Netečný je ovšem i k dalším kulturním tématům, a hlavně k lidem, kteří v této oblasti pracují. Obávám se, že se to nezmění. V kombinaci s devastujícími pandemickými dopady je kultura snad nejnáročnější profesní terén. Je dobré s tím počítat už teď a osadit budoucí neznámo nějakou konstruktivní vizí. Umění to dokáže. Když bude dobře připravené.
Další sloupky si můžete přečíst ZDE.
Tanecnik
Lžete. Buď, že jste tanečník ND nebo že vam mail nedošel... jedno z toho je zajiste ležBojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média