Bolšoj balet opouštějí dvě z jeho největších hvězd Nově zrekonstruovanou budovu Velkého divadla v Moskvě opouštějí dvě přední hvězdy tamějšího baletního souboru Natalia Osipova a Ivan Vasiliev, aby nastoupily angažmá do baletního souboru petrohradského Michajlovského divadla, jehož uměleckým šéfem je Španěl Nacho Duato. Ten se v lednu 2011 stal prvním cizincem za posledních sto let, jenž byl jmenován do čela ruského baletního souboru s příslibem vdechnout nový život a moderní přístup ruskému klasickému repertoáru.
Osipova (25) a Vasiliev (22), kteří tvoří pár i v soukromí, v telefonickém rozhovoru uvedli, že odcházejí za "uměleckou svobodou", konkrétně za možností vystupovat kromě Michajlovského divadla i s jinými soubory a rozšířit svůj repertoár.
„Můj život v Moskvě se pro mě stal až příliš pohodlným, vystupovala jsem totiž jen v omezeném počtu titulů,“ říká Osipova. „Chci od života nové výzvy.“ Na vysvětlenou dodala, že kvůli svému časově náročnému programu v Bolšoj baletu pro ni bylo obtížné přijímat další nabídky zvenčí. Ivan Vasiljev pak jako důvod svého odchodu uvedl to, že byl obsazován výhradně do heroických rolí. „Nyní bych rád rozvíjel i tu lyričtější stránku své umělecké osobnosti,“ dodal s tím, že možnost účinkovat v nových představeních byla dalším faktorem.
Osipova a Vasiliev oficiálně nastupují angažmá ve svém novém působišti 1. prosince, tedy ve stejný den, kdy na své nové scéně vystupují v baletním galaprogramu. Ředitel Michajlovského divadla Vladimir Kechman řekl, že po jednáních s oběma tanečníky, která trvala přibližně rok a půl s nimi nakonec podepsal smlouvu na pět let. Jejich nové působiště oběma umělcům nabídne jak nový repertoár, tak i možnost vystupovat na předních scénách po celém světě, dodává.
Jejich nový umělecký šéf Nacho Duato má pak pro oba tanečníky vytvořit celovečerní choreografii, v níž tito vystoupí v březnu 2012. O jejich budoucím repertoáru stále ještě není rozhodnuto. Anatolij Iksanov, generální ředitel Velkého divadla však tvrdí, že doposud nebylo nic podepsáno a vyjádřil naději, že jeho přední baletní hvězdy ještě změní svůj názor. Ať již však bude jejich rozhodnutí jakékoli, dveře Velkého divadla jim zůstávají i nadále otevřené, dodal. Diana Višněva přiváží do moskevského Stanislavského divadla nový program Každé vystoupení primabaleríny Mariinského divadla Diany Višněvy v Moskvě je pro tamější baletumilovné publikum vždy událostí prvořadého významu a nejinak tomu zřejmě bude i tentokrát, kdy je v Hudebním divadle Stanislavského a Němiroviče-Dančenka připravena moskevská premiéra nového programu s názvem Diana Vishneva: Dialogues.
Stejně jako v případě jejího předchozího představení s názvem Diana Vishneva: Beauty in Motion, které se před třemi lety dočkalo nadšeného přijetí nejen v hlavním městě Ruska, i její další novinka se skládá ze tří částí. Na rozdíl od svého předchůdce však nový program obsahuje jen jednu premiéru, balet s příhodným názvem Dialogue v Hamburku tvořícího slavného amerického choreografa Johna Neumeiera. Pro další číslo Errand Into the Maze legendární Marthy Graham sáhla Višněva více než šest desetiletí do minulosti, program potom uzavírá práce s názvem Subject to Change anglicko-španělské tvůrčí i manželské dvojice Paul Lightfoot a Sol León, vytvořená v roce 2003 pro Nederlands Dans Theater.
Errand Into the Maze, choreografie Marthy Graham z roku 1947 na hudbu Gian Carlo Menottiho a ve výpravě známého japonsko-amerického sochaře Isamu Noguchiho, je inspirována řeckým mýtem o sestupu hrdiny Thesea do labyrintu bájného Minotaura. V tomto případě však hrdinský čin podstupuje žena, Minotaurus poté představuje její vlastní skryté obavy. Dialogue je Neumeierův neoklasický duet na hudbu Variací na Chopinovské téma poněkud neprávem opomíjeného španělského skladatele 20. století Federica Mompou.
Subject to Change byl vytvořen tvůrčí dvojicí Lightfoot a León na památku jejich společného přítele, který před časem zemřel na nevyléčitelnou nemoc. Hudebním podkladem je pomalá věta ze smyčcového kvarteta Smrt a dívka Franze Schuberta v orchestraci Gustava Mahlera. Čerpáno z www.guardian.co.uk, www.nytimes.com, www.gazeta.ru a www.themoscowtimes.com
Aktuálně z ruské scény
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 16 dny
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
před 48 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 50 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média