Ceny Thálie 2016
zprávy
Yui Kyotani
Role: Kitri
Název inscenace: Don Quijote
Hudba: Ludwig Minkus
Choreografie: Hana Vláčilová
Režie: Hana Vláčilová
Premiéry: 4. 11. 2016
Moravské divadlo Olomouc
Jednu z nejnáročnějších klasických rolí podává Yui Kyotani s obdivuhodnou jistotou. Po technické stránce jde o výkon, který je na regionálních scénách vidět málokdy. Bravurně zvládá náročné technické finesy, ale zároveň je její Kitri výkonem herecky naplněným, bezprostředním.
Nominována dále byla Ivona Jeličová (Národní divadlo Brno) za roli Ona v baletu Chvění a Martina Hajdyla Lacová (soubor ME-SA) za sólový výkon v inscenaci L/One of the Seven.
širší nominace:
Fanny Barrouquére - za výkon v inscenaci Lešanské jesličky (Lenka Vagnerová & Company Praha)
Klára Jelínková - role Ty v inscenaci Louskáček a Myšák Plyšák (Národní divadlo Praha)
Nikola Márová - role Sněhová královna v inscenaci Sněhová královna (Národní divadlo Praha)
Aya Watanabe - za výkon v inscenaci Vertigo (Národní divadlo Praha)
Michaela Wenzelová - role Cikánská dívka v inscenaci Sněhová královna (Národní divadlo Praha)
Radim Vizváry
Role: sólo
Název inscenace: Sólo
Režie: Radim Vizváry
Premiéra: 17. 4. 2016
Divadlo v Celetné, Mime Prague
Důkaz, že česká pantomima žije. Zhutnělý průřez dosavadní tvorbou Radima Vizváryho ukazuje pantomimu v neobvyklé šíři – od klasických inspirací přes působivé dotyky s tancem butó až po lehkost klauniády. Mimořádný Vizváryho talent rozeznívá nejbarevnější paletu emocí. Dále byli nominováni Richard Ševčík (Divadlo J. K. Tyla v Plzni) za roli Dona Josého v inscenaci Carmen a Adam Zvonař (Divadlo J. K. Tyla v Plzni) za roli Prince v baletu Labutí jezero.
širší nominace:
Giordano Bozza - role Puk v inscenaci Sen noci svatojánské (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Vojtěch Rak - za výkon v inscenaci Paradiso (soubor 420PEOPLE Praha)
Sergio Méndez Romero - role Robin v inscenaci Sen noci svatojánské (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Giovanni Rotolo - za výkon v inscenaci Vertigo (Národní divadlo Praha)
Matěj Šust - role Káj v inscenaci Sněhová královna (Národní divadlo Praha)
Cenu za celoživotní mistrovství získala tanečnice a pedagožka Marcela Martiníková (*31. 10. 1940).
Žačka Borise Slováka, absolvovala Taneční konzervatoř Praha v roce 1958. Sólistka Opava 1953/54, Ostrava 1958–64, Balet Praha 1964–70, Basilej 1970–72, ND Praha 1972–88. V letech 1985–88 byla taneční pedagožkou Laterny magiky. Přitažlivý zjev spolu s dobrými fyzickými předpoklady a všestrannou vyspělou technikou ji záhy přivedly k lyrickým rolím: Kateřina v Kamenném kvítku (1958), Mášenka v Louskáčkovi (1959), Feliciana ve Florelle (1960), Desdemona v Othellovi (1963); její osobitý dramatický talent odhalil P. Šmok již v Ostravě v roli Svědomí v Hirošimě(1964) a rozvinul v Baletu Praha: Dívka ve Freskách (1965) a ve Sněti na hudbu Ch. Minguse (1966). Jejími stěžejními postavami se staly Dívka v Podivuhodném mandarínovi (1964) a role Matky-Milenky-Inspirace-Smrti v Listech důvěrných (1968, Basilej 1971). K významným úlohám v ND Praha se dostávala výjimečně: Žena ve Svěcení jara(1972), Dorotka v Ondrášovi (1974), Carabosse v Šípkové Růžence (1974), Carmen ve Vášni G. Bizeta/R. Ščedrina (1976), Vévodkyně v Doktoru Faustovi (1977), Stella v Hoffmannových povídkách J. Offenbacha/J. Lanchberyho (1981), Lilith ve Věčných písních (1982). Pro její dramatické postavy byl příznačný hluboký prožitek, mimořádná intenzita výrazu, osobitý vášnivý patos a psychologická přesvědčivost. Marcela Martiníková patřila k největším dramatickým tanečnicím celé poválečné éry.
Zdroj: Ceny Thálie, www.narodni-divadlo.cz, Český taneční slovník
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
včera
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 2 dny
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 16 dny
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
před 48 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 50 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média