Discussion
Variations of Dreams – Zdařilý premiérový večer

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

By date / By rating
Add post

Re: Byla jste tam vůbec?

posted by Jana Novotná

IP: 83.148.17.129
Responds to: Re: Byla jste tam vůbec?
Dobrý den, paní Novotná, bohužel jsme nebyli schopni zajistit recenzenty na všechny absolventské koncerty pražských konzervatoří, a proto jsme se rozhodli o nich nepsat. Zároveň debatujeme na smyslem reflektování studentských akcí, tedy i absolventských koncertů, aby to bylo pro všechny strany přínosné. Zdravím vás, J. Bartoš
Děkuji za odpověď, super, když zprostředkujete výsledek debaty o přínosu reflektování studentských akcí a prospěchu pro všechny strany. Ráda si počtu. Mám jako člověk z venku pocit, že většina diskuzí je spíš jakási forma paralelních monologů více či méně agresivně se sebeobhajujících. Je to smutné.

Re: Byla jste tam vůbec?

posted by Josef Bartoš

IP: 89.176.120.99
Responds to: Re: Byla jste tam vůbec?
Dobrý den, v rámci diskuze dotaz na redakci TA. Absolventský koncert TKHLMP nebudete recenzovat letos vůbec? Má to důvod?
Dobrý den, paní Novotná, bohužel jsme nebyli schopni zajistit recenzenty na všechny absolventské koncerty pražských konzervatoří, a proto jsme se rozhodli o nich nepsat. Zároveň debatujeme na smyslem reflektování studentských akcí, tedy i absolventských koncertů, aby to bylo pro všechny strany přínosné. Zdravím vás, J. Bartoš

Re: Byla jste tam vůbec?

posted by Jana Novotná

IP: 89.24.13.161
Responds to: Re: Byla jste tam vůbec?
Vážení komentující,
bohužel, k faktickým chybám skutečně došlo, za což patří studentům i organizátorům naše omluva. Faktem ale je, že jsme lidi a lidi dělají chyby. Když jsem nabízel Lence Trubačové, aby tento večer reflektovala, sám jsem jí ho nabízel jako absolventský koncert. A to jsem na konzervatoři i vyučoval a děvčata osobně znám. Chyby se dějí.
Rád bych zde ale vypíchnul jeden důležitý fakt: pokud nemá recenzent k dispozici program s anotací k dílu, skutečně pak může dojít k odlišným interpretacím, než původně autorka choreografie zamýšlela. A myslím, že to není nutně špatně. Sama Monika Štarková ve svých komentářích zmiňovala, že tanec se neprojevuje slovem, což nutně implikuje mnohovrstevnatost významů. Význam pro každého pak může být jiný, zejména pokud nemáte další pomocná vodítka. To je v současném tanci poměrně běžný případ (a zcela záměrně nepíšu problém).
Zcela zásadně bych se ale chtěl ohradit vůči třem výtkám zmíněným v tomto diskuzním vlákně:
1) Považuji za naprosto nemístné navážet se do Lenky Trubačové a jejích pisatelských kvalit. Hodnotit můžete její pisatelský výkon, tedy vzniklou reflexi večera, ale neschovávejte svou kritiku za osobní útoky a výpady tak, aby byly více „vidět“. Považuji to za neférové jednání, odborně se tomu říká argumentační faul.
2) Povinností recenzenta není obcházet divadlo a ptát se přítomných, zda se jim představení líbilo. Neděláme sociologický průzkum, ale reflektujeme viděné. Aktuálně jsem si představil, kdybych tento navrhovaný postup udělal při poslední premiéře Baletu Národního divadla... to by asi vznikl zcela jiný text, pod který bych se ale nikdy sám nepodepsal.
3) Fakt, že autorka nezmiňuje v textu všechno, co se na jevišti událo (odkazuji se nyní na výtku vůči nedostatečné reflexi uvedení Dona Quijota a následný útok, že jich autorka viděla velmi málo – o čemž, vzhledem k jejímu zájmu o balet , opravdu pochybuji), přeci neznamená, že na představení nebyla. Autor má vždy právo vybrat to, co považuje za nejdůležitější a nejpřiléhavější pro vlastní argumentaci. A v tom je síla autorské tvorby, naším úkolem není pořizovat detailní záznamy choreografií. Od toho existují kamery nebo notační systémy, pokud byste chtěli být opravdu přesní.
A závěrem bych se rád vrátil ke komentáři Kryštofa Šimka, protože v něm používá překroucené informace, na nichž staví vlastní argumentaci. Ohledně „obhajoby“ kritiky měl zřejmě na mysli můj poslední sloupek Opovaž se to popsat. Pokud si ale text přečtete pozorně, zjistíte, že se nejedná o obhajobu taneční kritiky jako takové, ale o argumentaci běžně využívaných postupů při psaní. Jedná se tedy o jiné téma, než tvrdí Kryštof Šimek. Buďme, prosím, přesní, když to vyžadujeme po ostatních.
Závěrem se ještě jednou za redakci omlouvám za vzniklé chyby, k nimž v tomto případě došlo. Naší snahou je jim napříště předejít.
J. Bartoš
Dobrý den, v rámci diskuze dotaz na redakci TA. Absolventský koncert TKHLMP nebudete recenzovat letos vůbec? Má to důvod?

Re: Byla jste tam vůbec?

posted by Josef Bartoš

IP: 89.176.120.99
Responds to: Re: Byla jste tam vůbec?
Velmi trefný příspěvek k diskuzi.
Tyto pochybnosti jsem o autorce textu rovněž uvedla na Facebookových stránkách.

Snad se již nic takového nebude opakovat a recenzistka bude svou kritiku nejlépe směřovat do jiného profesního odvětví.
Vážení komentující,
bohužel, k faktickým chybám skutečně došlo, za což patří studentům i organizátorům naše omluva. Faktem ale je, že jsme lidi a lidi dělají chyby. Když jsem nabízel Lence Trubačové, aby tento večer reflektovala, sám jsem jí ho nabízel jako absolventský koncert. A to jsem na konzervatoři i vyučoval a děvčata osobně znám. Chyby se dějí.
Rád bych zde ale vypíchnul jeden důležitý fakt: pokud nemá recenzent k dispozici program s anotací k dílu, skutečně pak může dojít k odlišným interpretacím, než původně autorka choreografie zamýšlela. A myslím, že to není nutně špatně. Sama Monika Štarková ve svých komentářích zmiňovala, že tanec se neprojevuje slovem, což nutně implikuje mnohovrstevnatost významů. Význam pro každého pak může být jiný, zejména pokud nemáte další pomocná vodítka. To je v současném tanci poměrně běžný případ (a zcela záměrně nepíšu problém).
Zcela zásadně bych se ale chtěl ohradit vůči třem výtkám zmíněným v tomto diskuzním vlákně:
1) Považuji za naprosto nemístné navážet se do Lenky Trubačové a jejích pisatelských kvalit. Hodnotit můžete její pisatelský výkon, tedy vzniklou reflexi večera, ale neschovávejte svou kritiku za osobní útoky a výpady tak, aby byly více „vidět“. Považuji to za neférové jednání, odborně se tomu říká argumentační faul.
2) Povinností recenzenta není obcházet divadlo a ptát se přítomných, zda se jim představení líbilo. Neděláme sociologický průzkum, ale reflektujeme viděné. Aktuálně jsem si představil, kdybych tento navrhovaný postup udělal při poslední premiéře Baletu Národního divadla... to by asi vznikl zcela jiný text, pod který bych se ale nikdy sám nepodepsal.
3) Fakt, že autorka nezmiňuje v textu všechno, co se na jevišti událo (odkazuji se nyní na výtku vůči nedostatečné reflexi uvedení Dona Quijota a následný útok, že jich autorka viděla velmi málo – o čemž, vzhledem k jejímu zájmu o balet , opravdu pochybuji), přeci neznamená, že na představení nebyla. Autor má vždy právo vybrat to, co považuje za nejdůležitější a nejpřiléhavější pro vlastní argumentaci. A v tom je síla autorské tvorby, naším úkolem není pořizovat detailní záznamy choreografií. Od toho existují kamery nebo notační systémy, pokud byste chtěli být opravdu přesní.
A závěrem bych se rád vrátil ke komentáři Kryštofa Šimka, protože v něm používá překroucené informace, na nichž staví vlastní argumentaci. Ohledně „obhajoby“ kritiky měl zřejmě na mysli můj poslední sloupek Opovaž se to popsat. Pokud si ale text přečtete pozorně, zjistíte, že se nejedná o obhajobu taneční kritiky jako takové, ale o argumentaci běžně využívaných postupů při psaní. Jedná se tedy o jiné téma, než tvrdí Kryštof Šimek. Buďme, prosím, přesní, když to vyžadujeme po ostatních.
Závěrem se ještě jednou za redakci omlouvám za vzniklé chyby, k nimž v tomto případě došlo. Naší snahou je jim napříště předejít.
J. Bartoš

Re: Byla jste tam vůbec?

posted by Monika Štarková

IP: 37.48.1.11
Responds to: Byla jste tam vůbec?
Dobrý den,

Vážená paní Trubačová, velmi mě mrzí, že debata o představení nespočívá v tom, jak se studenti za dva roky mého půdobení posunuli dál, že představení tohoto rázu Pražská taneční konzervatoř nikdy neuvedla, jak studenti, kteří vytvořili choreografii projevili talent a píli, místo toho rozebíráme faktické chyby ve Vašem textu - ostudné!

Nela Štarková vytvořila svou první choreografii, je ji pouze 17 let, zaslouží si větší rozebrání choreografie Tiché svědectví, než s prominutím blábol, který jste spachtila.

Překvapuje mě, že jste ve své recenzi ani nezmínila mnou upravenou choreografii Dona Quijota, dobře asi jiné verze moc neznáte, zaráží mě fakt, že jste nezmínila ani úplně nově přidanou část Pas de trois. Jenom Vám tam chyběla postava Dona Quijota.

Jediné vysvětlení, které pro to mám je, že jste na představení nebyla!
Jinak byste si mnohého všimla a neopsala mnou sestavené věty z Instagramu a facebooku školy.

Co mě ovšem zaráží nejvíc, že tomu není ani měsíc, kdy Josef Bartoš sepsal vcelku zajímavý článek na "ochranu" kritiky, který jste právě teď úplně schodila a dokázala, že máme pravdu ve směřování kritiky na recenzisty.


S pozdravem a úctou,
Kryštof Šimek
Velmi trefný příspěvek k diskuzi.
Tyto pochybnosti jsem o autorce textu rovněž uvedla na Facebookových stránkách.

Snad se již nic takového nebude opakovat a recenzistka bude svou kritiku nejlépe směřovat do jiného profesního odvětví.

Byla jste tam vůbec?

posted by Kryštof Šimek

IP: 89.24.43.230
Responds to:
Dobrý den,

Vážená paní Trubačová, velmi mě mrzí, že debata o představení nespočívá v tom, jak se studenti za dva roky mého půdobení posunuli dál, že představení tohoto rázu Pražská taneční konzervatoř nikdy neuvedla, jak studenti, kteří vytvořili choreografii projevili talent a píli, místo toho rozebíráme faktické chyby ve Vašem textu - ostudné!

Nela Štarková vytvořila svou první choreografii, je ji pouze 17 let, zaslouží si větší rozebrání choreografie Tiché svědectví, než s prominutím blábol, který jste spachtila.

Překvapuje mě, že jste ve své recenzi ani nezmínila mnou upravenou choreografii Dona Quijota, dobře asi jiné verze moc neznáte, zaráží mě fakt, že jste nezmínila ani úplně nově přidanou část Pas de trois. Jenom Vám tam chyběla postava Dona Quijota.

Jediné vysvětlení, které pro to mám je, že jste na představení nebyla!
Jinak byste si mnohého všimla a neopsala mnou sestavené věty z Instagramu a facebooku školy.

Co mě ovšem zaráží nejvíc, že tomu není ani měsíc, kdy Josef Bartoš sepsal vcelku zajímavý článek na "ochranu" kritiky, který jste právě teď úplně schodila a dokázala, že máme pravdu ve směřování kritiky na recenzisty.


S pozdravem a úctou,
Kryštof Šimek

Nepřesné informace v programu

posted by Lenka Trubačová

IP: 88.103.227.100
Responds to:
Dobrý den,
k tomuto představení je třeba uvést, že v programu byly choreografie zpřeházené - tedy v jiném pořadí než ve skutečnosti byly. Bylo těžké se v programu vyznat, zde odkaz na program: https://www.divadlonavinohradech.com/.../Variations-of...
Také je třeba uvést, že bylo v programu uvedeno, že choreografii What if tančí studenti 6. ročníku, přitom tam žádní chlapci netančili. A poslední věc je třeba poznamenat, že v programu žádné anotace nebyly uvedeny, recenzent si tedy u abstraktní choreografie může jen domýšlet, o čem choreografie je.

Re: Vyjádření - Variations of dreams

posted by Markéta Tomcová

IP: 46.135.95.50
Responds to: Re: Vyjádření - Variations of dreams
Dobrý den,
děkuji za váš komentář - v recenzi jsem to upravila. Děkuji za anotaci - škoda, že nebyla uvedena v programu. V recenzi jsem napsala, že jste se snažila dostat pod povrch mezilidských vztahů a traumat. Ale traumata jsou různá a velmi specifická...
S pozdravem Lenka Trubačová
Dobrý den,
k mému údivu čtu, že jste chybné informace ve své recenzi opravila, ale bohužel tomu tak není!

V choreografii Tiché svědectví totiž fakticky žádný slovní doprovod v angličtině není. Neobjevuje se v ní naprosto žádné mluvené slovo, spletla jste si to s jinou choreografií v témž večeru, a to Flesh and Bone.

Psát odborné články o představení, o němž jste si evidentně mnoho informací nezjistila (vracím se k dalším, již opraveným, ale pro mě naprosto nepochopitelným chybám: že jde o absolventské představení, nebo také že tančili studenti a studentky, což vůbec nebyla pravda), a poté pouze poděkovat za komentář, kde Vás autorka choreografie přímo žádá o to, abyste uvedla informace v textu na pravou míru, je z mého pohledu tedy více než tristní a dle mého názoru by bylo na místě se autorce spíše omluvit a ne děkovat, nebo dokonce tvrdit, že je text již opravený.

Předem děkuji za pochopení. S pozdravem Tomcová

Re: Vyjádření - Variations of dreams

posted by Lenka Trubačová

IP: 88.103.227.100
Responds to: Vyjádření - Variations of dreams
Dobrý den,
ráda bych se vyjádřila k vaší recenzi na představení uvedené Pražskou taneční konzervatoří 8.5.2022. Jsem choreografka díla “Tiché svědectví” a v odstavci je mnoho nejasností. Jak si můžete povšimnout choreografie je jako jediná z celého večera s českým názvem. Hudba po celou dobu pouze instrumentální. Informace, že je kus doprovázen anglickým slovem je tedy naprosto zavádějící.
Anotace zní: Nacházíme se v době II. světové války v prostředí koncentračních táborů. Choreografie je retrospektivou těch, kteří se narodili, aby přežili. Síla naděje a víry nám umožňuje překonat věci a životní situace, které se zprvu zdají nemožné.
O jakých si mezilidských vztazích a listině práv a svobod, tedy opět není ani zmínka.
Velmi si vážím vašeho času strávené na této recenzi, ale příště prosím uvádět věci na pravou míru.
S úctou Nela Štarková.
Dobrý den,
děkuji za váš komentář - v recenzi jsem to upravila. Děkuji za anotaci - škoda, že nebyla uvedena v programu. V recenzi jsem napsala, že jste se snažila dostat pod povrch mezilidských vztahů a traumat. Ale traumata jsou různá a velmi specifická...
S pozdravem Lenka Trubačová

Variations of dreams - Tiché svědectví

posted by Monika Štarková

IP: 89.177.140.81
Responds to:
Krásný den přeji.

Připadá mi poněkud smutné, že jeden z mála lidí, který nepochopil, jaké chtěla autorka předat choreografií Tiché svědectví poselství, je člověk, který na taneční představení píše recenzi.
Nezlobte se, ale při čtení celého Vašeho článku jsem si kladla otázku, jaký vztah máte Vy sama k tanci. Připadá mi totiž, že člověk, který je schopen pohybu, tanci a vůbec tomuto druhu uměleckého vyjádření porozumět a pocitově ho vnímat, by nemohl sepsat takových pár frází ‘’mimo mísu”, jako jsem si právě přečetla (nejen u odstavce zmíněné choreografie). S tím souvisí fakt, že tanec jakožto výrazový prostředek není až tak úplně o slovech nebo jejich jazyku, ale o celkovém pocitu a pohybovém vyjádření, vnímání komplexního obrazu a choreografie jako celku.
Bohužel mám pocit, ze autorka recenze v sobě schopnost tohoto druhu cítění nemá, což samozřejmě není špatně - ale pak si nejsem zcela jistá, zda by neměla psát plnohodnotné recenze na jiné profesní odvětví.
V neposlední řadě bych ráda upozornila na fakt, že zdůrazňovat ve své recenzi, kterou čte mnoho čtenářů, jejichž názor je často pro další směřování studentek zásadní, předpokládané přání seniorů, aniž by si tento fakt autorka recenze ověřila, je trochu tristní.
Pokládám si otázku, s kolika diváky jste po skončení představení hovořila a kolik názorů si vyslechla , než jste si utvořila podobný obrázek - má zkušenost je totiž zcela opačná , k čemuž zajisté přispěl již zmíněný fakt, že celkové porozumění taneční tvorbě není dáno ‘ textem’ , nýbrž, kupodivu , pohybovým ztvárněním a jím doprovázeným vnitřním pocitem.

S přátelským pozdravem,

Mgr. Monika Štarková

Vyjádření - Variations of dreams

posted by Nela Štarková

IP: 86.49.231.57
Responds to:
Dobrý den,
ráda bych se vyjádřila k vaší recenzi na představení uvedené Pražskou taneční konzervatoří 8.5.2022. Jsem choreografka díla “Tiché svědectví” a v odstavci je mnoho nejasností. Jak si můžete povšimnout choreografie je jako jediná z celého večera s českým názvem. Hudba po celou dobu pouze instrumentální. Informace, že je kus doprovázen anglickým slovem je tedy naprosto zavádějící.
Anotace zní: Nacházíme se v době II. světové války v prostředí koncentračních táborů. Choreografie je retrospektivou těch, kteří se narodili, aby přežili. Síla naděje a víry nám umožňuje překonat věci a životní situace, které se zprvu zdají nemožné.
O jakých si mezilidských vztazích a listině práv a svobod, tedy opět není ani zmínka.
Velmi si vážím vašeho času strávené na této recenzi, ale příště prosím uvádět věci na pravou míru.
S úctou Nela Štarková.

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE