Z logiky věci není nikdy možné žádné umělecké období ohraničit přesnými daty či jej připsat určité osobnosti. Přesto to pro zjednodušení děláme celkem rádi.
Zuzana Rafajová
MgA. Zuzana Rafajová, Ph.D.
Pochází z Valašského Meziříčí, vystudovala Masarykovo gymnázium ve Vsetíně, kde také třináct let navštěvovala taneční obor Základní umělecké školy. Po maturitě nastoupila na pražskou HAMU, v oboru taneční věda zde získala v roce 2019 doktorský titul (disertační práce Obnovování tradičních baletů - východiska, možnosti, postupy; obhajoba červen 2019).
Zabývá se především historií jevištního tance 19. století a odkazem romantického a postromantického repertoáru, dále se věnuje studiu tanečních notací téhož období, zejména pak systému Vladimira Stěpanova (poprvé publikován v L'Alphabet des Mouvements du Corps Humain, Paris 1892) a jeho použití v divadelní praxi. V rámci přípravy disertační práce a následných dalších rešerší absolvovala dvakrát měsíční pobyt v Houghton Library Harvardovy univerzity v Bostonu, kde studovala materiály tzv. Sergeyev Collection obsahující hudební a choreografické notace baletů repertoáru carského Mariinského divadla z přelomu 19. a 20. století.
Působí jako publicista na webech Taneční aktuality a Opera Plus, příležitostně rovněž v časopisech Hudební rozhledy a Živá hudba. Spolupracovala na programových brožurách Baletu Národního divadla (např. Timeless, Phoenix, Oněgin, Forsythe/Clug/McGregor, bpm, Tramvaj do stanice Touha) a Baletu Národního divadla moravskoslezského (např. Le Corsaire, Carmen, Coppélia, Louskáček - Vánoční koleda), dále např. s Českým rozhlasem a Českou televizí. Je pedagožkou konzervatoře Duncan centre a přednáší na Katedře tance HAMU. Pravidelně se účastní odborných konferencí (např. European Association for Dance History, AIRDanza).
Texty autora
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
Od listopadu 2023 se v Národním divadle moravskoslezském hraje nová verze Labutího jezera. Volba tentokrát padla na inscenaci maďarského choreografa Youriho Vàmose, který je ostravskému publiku znám už svým zpracováním Louskáčka, jehož v NDM uvedli v loňské sezóně.
UniVerse: A Dark Crystal Odyssey – Vizuálně podmanivé putování multimediálním vesmírem
Jedním z nejnovějších počinů britského choreografa Wayna McGregora a jeho souboru Company Wayne McGregor je celovečerní opus UniVerse: A Dark Crystal Odyssey.
Před 125 lety se narodil Václav Nižinskij. Možná.
Málokomu se za objektivně krátkou kariéru podaří zapsat do historie svého oboru tak silně, hluboce a nesmazatelně, jako Václavovi Nižinskému.
Giselle z English National Ballet – Plná historie, přesto chvílemi plytká
Soubor English National Ballet pro letošní zimní sezónu v londýnském divadle Coliseum sáhl do archivu a rozhodl se uvést oblíbený romantický titul Giselle v inscenaci Mary Skeaping z roku 1971.
La Strada jako cesta životem na pozadí cirkusových archetypů
Felliniho La Strada (Silnice), film z roku 1954, zažívá v tomto roce překvapivou taneční renesanci. Svou verzi chystá Jiří Bubeníček pro Pražský komorní balet, stejného tématu se v Londýně chopila Alina Cojocaru.
George Balanchine, ten, bez něhož si nelze americký balet představit
Mytický Mr. B, jak se přezdívalo Georgi Balanchinovi, v průběhu 20. století změnil tvář baletního světa, jehož působnost nekompromisně rozšířil do severní Ameriky, kde se během desetiletí dlouhé kariéry stal jeho otcem, vládcem i vílou kmotřičkou.
Softer Skills – Vhled do tanečního nitra, empatie i měkoučkého obýváku
Projekt 42+PEOPLE, duchovní dítě Václava Kuneše, započal v loňské sezóně intimní duet tvůrce s Helenou Arenbergerovou. Drobné, ale nesmírně charismatické dílo na sebe upoutalo pozornost a výkon Arenbergerové byl následně ověnčen i Cenou Thálie.
Pavel Šmok – Choreograf s duší básníka
Letos 22. října by se choreograf Pavel Šmok dožil 96 let. Osudům tohoto umělce, který ovlivnil rozvoj českého tance a baletu 2. poloviny 20. století, bylo věnováno několik televizních dokumentů, tištěná publikace o něm však vyšla až do letošního roku jediná, a to v roce 1997 biografie Pavel Šmok na přeskáčku od Vladimíra Vašuta, blízkého Šmokova spolupracovníka.
Agnes de Mille, americká baletní vypravěčka
Dnes, 7. října 2023, je tomu třicet let, co ve svých úctyhodných osmadevadesáti zemřela americká choreografka, tanečnice a v neposlední řadě spisovatelka a propagátorka tance Agnes de Mille.
Alexej Ratmanskij: „Otázka budoucnosti ruského umění teď vůbec není relevantní“
Choreograf Alexej Ratmanskij je v mnoha ohledech fascinující osobností. Světoběžník, jenž se v šestatřiceti letech stal uměleckým šéfem jednoho z nejprominentnějších světových baletních souborů, Velkého divadla v Moskvě.
Rudi van Dantzig – nizozemský provokatér
Tanečník, choreograf, spisovatel, jedna ze zakladatelských osobností slavného Nederlands Dans Theater i dlouholetý umělecký šéf Het Nationale Ballet.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
úhel pohledu -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Tanečník baletu Národního divadla
Dobrý den,moc se omlouvám, ale žádný email mi bohužel nepřišel. Můžete mi ho prosím přeposlat.
Moc děkuji a pěkný…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
VACULÍK Libor
Tak to je síla - to se všichni toho Filipa B., který si nevidí na špičku nosu bojí.... asi ano.... nejlépe to udělali…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média