Bali – země, kde je tanec nedílnou součástí života


Úplněk prozařuje noc a dlouhý průvod žen a mužů oděných v bílém vrhá stíny. Kráčejí k chrámu s rukama plnýma obětin a dekorací. Na Bali jde o důležitou ceremonii - Purnamu. Nastal čas uctít bohy a démony. Mezi lidmi se proplétá tanečník s maskou. Klepou se mu ruce, jeho oči zachycují každého věřícího, jehož míjí. Hudba gamelanu skládajícího se z několika gongů a velkého orchestru, se rozléhá po chrámu. Vibrace prostupují celým tělem. K masce se připojuje žena proplouvající prostorem s ladnými pohyby rukou. Její tanec se zrychluje, zavírá oči, křičí a pláče... Dav se kolem ní semknul a chytá ji za ruce. Je v tranzu!

O takových tancích jsem před pěti lety četla na internetu, když jsem ještě studovala na konzervatoři Duncan Centre. Po studiu jsem se začala věnovat tanečním technikám z Asie a chodila na různé semináře, kde jsem potkala Janu Wolfovou, která mi umožnila se k indonéskému tanci přiblížit více. V roce 2009 jsem poprvé navštívila Bali. Tady jsem se setkala s mojí současnou guru - I Gusti Agung Ayu Oka Partini - významnou tanečnicí a učitelkou. Od té doby jezdím každým rokem studovat do vesnic tohoto magického ostrova u Ibu Partini umění a tanec od domorodých obyvatel. Vloni stejně jako letos se mi dostalo pocty - tančit balijský tanec na Art Festival v Denpasaru. Tanec a Bali se mi staly osudnými.

Indonésie mě zaujala natolik, že jsem začala intenzivně studovat indonéštinu a kulturu této rozmanité a velké země. Začala jsem na Bali, protože je mi nejbližší a cítím se tu jako doma. Zjistit základy tradičního tance je náročné, protože balijci nemají ve zvyku zapisovat. Až posledních pár let můžete vidět knížky a spisy o tancích a kulturách, ale je těžké najít všechno v jedné publikaci. Musíte je buď přečíst všechny anebo chodit od vesnice k vesnici a ptát se vesničanů na jejich tradice a kulturu. 

Balijský tanec

Indonésie má přes 17 tisíc ostrovů a 90% náboženské víry tvoří islám, pouze na Bali se už od 6. století udržuje hinduismus, který prošel několika vlivy a změnami. Trochu se liší od nepálského či indického vypůjčením teorie z buddhismu. Svět plný zlých a dobrých duchů - Ostrov bohů a démonů. Balijci uctívají své předky a vyznávají animismus. Věří na karmu a jejich nejvyšší božstva jsou Brahma, Šiva a Višnu.

Už od malička se děti učí tanec od svých rodičů nebo prarodičů. V každé vesnici je navíc Banjar - umělecké centrum šířící tradiční umění. 

Taneční technika je poměrně náročná. Začíná postojem Agam - nohy máte od sebe v druhé klasické pozici a zároveň páteř prohnutou v lordóze. Ruce a lokty jsou nahoře a dlaně směřují k divákům. Popis možná vypadá nepřirozeně, ale výsledek tance je krásný a dynamický. Tanečníci znázorňují příběh, tzv. sledet, což jsou pohyby očí do strany, kdy se mění nálady mezi zlou a št'astnou. Sám tanec příliš propracovaný příběh nemá. Popisuje danou postavu a její charakter - například Tanec krále Wiranata, Tari Oleg (včelí flirt), Penyembrama - vítací tanec, nebo ptačí příběh Cendrawasih. Některé mužské charaktery mohou tančit ženy. Jisté tance ale tančí jenom muži, jako například Baris - tradiční válečný tanec. Dále jsou tance s maskami jako je mytologická postava Barong nebo Topeng Tua - stará maska - a další.

Balijský tanec je inspirován nádhernou přírodou ostrova. Kmitání prstu znázorňuje vítr, který pohybuje s palmovým listem, ohnuté ruce jsou kapradí a rychlé pohyby očí pak blesky před bouřkou. V tanci vnímáme mnoho dalších pohybů, které reflektují pohyby nejen přírody, ale i zvířat.

Tanec a hudba hrají důležitou roli v životě Balijců. Jsou spojeny s náboženstvím a oslavami. Každá ceremonie má určitý tanec, sloužící jako obětina pro bohy. Nejzajímavější jsou tance, kde věřící a tanečníci upadají do tranzu.

Známe tři kategorie tanců: sakrální Wali, chrámové Bebali a tance pro zábavu Balih-Balihan. Tance Wali jsou ty nejposvátnější, jsou tančeny výhradně jen v jeroanu, sakrální tance Bebali uvidíte v chrámech, Balih-Balihan pak v domech, divadlech či hotelích.

Posledních pět jsou let na ostrově cítit velké změny. Rýžová políčka ustupují novým domům, tance se modernizují a globalizace má velký vliv na kulturu a tradice. Jediné, co se tu naštěstí nemění, je život domorodých obyvatel, kteří se každý den věnují ceremoniím a tancům. Oslavují a uctívají bohy a radují se ze života. Přes silný vliv Západu vesnice bojují za svoji kulturu tím, že předávají tradice dětem.

Bali je pro mne jako poslední ráj, kde jsem poznala štědrost, laskavost, pozitivní výhled, a kreativitu.

Autor: Nataliya Kalenská Tanečnice a choreografka
 
 

Nahoru

Žádné komentáře

Přidat komentář

* - povinné pole

*
*

Nahoru

Taneční kalendář:

<<   >>
>>DIÁŘ NA CELÝ MĚSÍC<<
po ut st čt so ne
  •  

Tento den na pořadu:

  •  
 
*pro další akce vyberte den (měsíc) v kalendáři
Licence Creative Commons
Taneční aktuality.cz, jejímž autorem je Taneční aktuality o.p.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.tanecniaktuality.cz
Podpora a partnerství: