Do kin se vrací Zimní pohádka Christophera Wheeldona
zprávy
„Vybral jsem si Shakespearovo dílo, které ještě nebylo vyprávěno tancem a přitom obsahuje nepřeberné množství dramatických prvků a mísí v sobě různé žánry,“ zmínil se Christopher Wheeldon při premiérových přípravách celovečerního opusu pro londýnskou baletní scénu. „Představte si, že máte před sebou dílo, které čítá celkem šest hlavních postav a každé z nich musíte vtisknout jednoznačný, snadno rozpoznatelný a nezaměnitelný taneční rukopis, povahovou psychologii, jež se navíc pod náporem zápletek a vypjatých dramatických momentů vyvíjí. Tomu se říká šichta,“ doplňoval tehdy Wheeldon.
Výtvarník a scénograf Bob Crowley zhmotnil kouzelnou povahu vypravěčské látky – cestování ze Sicílie do nadpozemské Bohemie – do ostrého kontrastu pochmurného sicilského královského dvora s obrovským, živoucím a světélkujícím stromem s žebříky a hravými kostýmy. Cílem skladatele Joby Talbota bylo promísit klasické orchestrální partitury s hudebními prvky world music a folku. Ve druhém dějství k tomu navíc byla vhodná příležitost, kdy se na jevišti objeví živá kapela, která doprovází jarní venkovskou slavnost. Talbot zde propojil orchestřiště přímo s jevištěm a zkomponoval organicky souznící party pro jednotlivé nástroje tak, že symfonickou atmosféru kouzelného příběhu umocnil o lidový koncert na otevřené scéně.
„Shakespearova Bohemia není skutečná země, je to pohádkový ráj a já chtěl vytvořit iluzi právě této imaginární říše,“ vysvětluje své autorské pojetí Talbot. „Potřeboval jsem zkomponovat party na tradiční lidové nástroje zcela netradičně – využít jejich melodickou povahu do úplně nového, nadpozemského tvaru. Zaznějí například tóny indické bambusové flétny zvané bansuri, africké a jihoamerické bubínky či akordeon v hudebním souznění, jež nelze zasadit do známého zeměpisného rámce. V této náročné fúzi mi navíc velice pomohl výtečný dirigent, který celou dobu střežil dokonale harmonické splynutí symfonického orchestru s živou kapelou přímo na jevišti,“ dodává.
Role osudem těžce zkoušené sicilské královny Hermiony se ujme Lauren Cuthbertson, jejího muže a paranoidního krále Leonta ztvární Ryoichi Hirano. Sarah Lamb vystoupí jako odvržená dcera Perdita a v roli mladého prince Florizela, jenž se do ní zamiluje, se představí Vadim Muntagirov. V dalších předních rolích vystoupí Laura Morera a Matthew Ball.
Kdy a kde:
28. února od 20:15 – přímý přenos
Praha – Bio Oko
Hradec Králové – Bio Central
Mariánské Lázně – kino Slavia
Rýmařov – kino Rýmařov
Turnov – kino Sféra
Zdroj: Balet v kině
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 5 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 6 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 7 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 21 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 23 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
před 42 dny
Josef Bartoš
Reakce Úřadu vlády České republiky na naši výzvu:Vážený pane doktore,
z pověření Kabinetu předsedy vlády reaguji na…
Taneční aktuality iniciují otevřenou výzvu za manželství pro všechny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí