Bohatý a soustavnou tvorbou naplněný život Zdenky Kratochvílové – čelné představitelky pantomimické klauniády – se uzavřel 22. 3. 2024 ve věku osmdesáti sedmi let. Stalo se tak symbolicky na Den mezinárodní pantomimy, 101 let od narození Marcela Marceaua.
Ladislava Petišková
PhDr. Ladislava Petišková absolvovala katedru divadelní vědy FF UK (1969), získala certifikát Mezinárodní školy divadelní antropologie ISTA Eugenia Barby v Portugalsku (1998). Do roku 1999 byla členkou Kabinetu pro studium českého divadla při Divadelním ústavu, v letech 2001–2006 předsedkyní Teatrologické společnosti. Pedagožka historie a teorie pohybového divadla na HAMU a Konzervatoři Duncan Centre, publicistka a teoretička pohybového divadla.
Texty autora
Nezdařilá přehlídka?
Recenze představení Krajina těla z pera autorky jménem Clara Zanga mne přinutila k zamyšlení nad schopností kritika – recenzenta posuzujícího umělecké dílo – odhalit jeho uměleckou podstatu.
Sedm smrtelných hříchů – Tanec jako základ experimentálního tvaru
Sedm smrtelných hříchů uvedených v produkci Národního divadla na scéně Státní opery v Praze je unikátní zpívaný balet Bertolta Brechta a Kurta Weilla s původním názvem Sedm hříchů maloměšťákových.
Jiří Kaftan – Citlivý a citový umělec
Desáté výročí úmrtí Jiřího Kaftana (22. 5. 1935 – 11. 11. 2011) nutně klade před veřejnost věčnou otázku po tom, co zůstává z tvorby divadelního umělce poté, co odešel ze scény života.
Don Juan aneb Kamenná hostina, Pantalon a Kolombína aneb Tanec a hudba 18. století živě
Nová premiéra osvědčeného tvůrčího týmu ve složení Helena Kazárová a Marek Štryncl se uskutečnila na letní scéně HAMU ve spojení souborů Hartig Ensemble a orchestru Musica Florea.
Jiří Bilbo Reidinger – rebelant a pohodář
„Klaun je zrcadlo, v němž člověk vidí svůj groteskní, zkreslený, zesměšněný obraz. Je to vlastně stín. Je věčný...“ (Federico Fellini).
Dvojí výročí Ladislava Fialky, předního představitele evropské pantomimy
Před třiceti lety se 22. února veřejnost rozloučila s Ladislavem Fialkou a nedlouho poté i s jeho pantomimickým souborem v Divadle Na zábradlí.
Památce Eduarda Žlábka
Jméno Eduarda Žlábka patří k českým mimům, jejichž osobnosti nejsou často vzpomínány, hlavně proto, že odešli po roce 1968 ze země a domů se už nemohli vrátit.
Pohled na uměleckou cestu předního českého mima
Knižní příspěvek Ctibor Turba, pedagogika v mimickém a komediálním divadle mimky, herečky a režisérky Martiny Krátké...
Slova o mimu / Paroles sur les mimes – Publikace Etienna Decrouxe v českém překladu
Etienne Decroux patří k významným osobnostem světového umění. K jeho jménu se v literatuře často vztahují přídomky jako „otec moderního mimu“...
Dubčekova jar – Věrný sám sobě
Největší osobnost a současně doyen slovenské pantomimy, osmdesátiletý Milan Sládek...
NEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?