Kontrasty – Od melancholie, rozpačitého humoru po energický taneční proud

Bohemia Balet (BB), soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, zahájil svou devatenáctou sezónu složeným večerem Kontrasty. Jeho členy jsou nejen absolventi zmíněné školy, ale v jeho řadách dosud působili i mladí tanečníci ze zahraničí. Bohemia Balet poskytuje útočiště čerstvým absolventům, kteří zde mají možnost udržet se v kondici a získávat jevištní zkušenosti. Komorní seskupení je pro tanečníky a tanečnice odrazovým můstkem pro získání angažmá v plném divadelním provozu.

Kontrasty. Foto: Adéla Amel Veselá.

Kontrasty. Foto: Adéla Amel Veselá.

Fungování souboru je propojeno s TKHMP, jeho umělecký šéfem je její ředitel Jaroslav Slavický. Do celovečerních baletů bývají tak zapojováni i studenti školy, jak tomu bylo například v Donu Quijotovi v choreografii Maria PetipyAlexandra GorskéhoFjodora Lopuchova či ve Suite en blanc a Faunovu odpoledni Serge Lifara; ke spolupráci byli během takřka dvou dekád přizváni tuzemští choreografové Sylva ŠafkováPetr ZuskaOndřej VinklátŠtěpán PecharDavid LampartAlena Pešková či Hana Litterová. Stálým hostem je Bérangère Andreo, francouzská tanečnice, která i v zahraničí často pracuje s posluchači konzervatoří a pro Bohemia Balet vytvořila mimo jiné balety LunnedaPetr Pan a zdařilou taneční transkripci románu Oliver Twist

V premiérovaných Kontrastech dostala možnost připravit se souborem nový opus Alfama, který je vložen do středu večera. O lásce, probouzení mysli, srdce a těla, jak popisuje své dílo autorka, tančí Lucie MatějováAdéla Šorfová,Anna WeisováVojtěch PilbauerMatěj Jan Šimůnek. V sólech se představili Luigia Saccardo a Tim Herz. Hudební podkres pro neoklasické tvarování tvoří hudební koláž, jež tematicky sjednocuje portugalský hudební styl fado. Choreografická textura ladí s lyrickými i dramatičtějšími okamžiky, kdy sledujeme fluidní taneční tok, v němž výstupy celého oktetu střídají dueta, do kterých Andreo vložila první milostné okouzlení, zklamání, radost, smutek i velké rozčarování rozvedené v ženském sóle, velmi dobře a citlivě interpretovaném půvabnou Luigiou Saccardo.

Alfama. Foto: Adéla Amel Veselá.

Choreografka taneční texturu odvíjí od čistých, protažených linií akademické taneční techniky – jemně ji modeluje a narušuje v sepětí s melancholickou atmosférou výjevů a vybraných kompozic. Tanečníci v kalhotách, halenách a tanečnice v dlouhých šatech zemitých barev poutají v Alfamě pozornost svým mladistvým elánem, solidní technikou a múzickým cítěním.

O poměrně komplikovanou výpověď se jednalo v případě úvodního kusu z dílny francouzského tvůrce Stéphena Delattra, který má za sebou letité choreografické zkušenosti ve vlastním souboru Delattre Dance Company i mimo něj. V roce 2012 získal první cenu na švédské choreografické soutěži ilDance, o dva roky dříve cenu kritiky na Mezinárodní soutěži v Hannoveru, v roce 2021 obdržel řád Chevalier de l´ordre des Arts et les Lettres. V Bohemia Balet nastudoval obsahově komplikované abstraktní dílo v programu přiblížené slovy:

„Hrdina dneška zůstává mýtem. Skutečná společnost čeká na spasitele, který dokáže zachránit zranitelný lidský život před utrpením. Někdo si představí souboj dobra a zla, anděla a ďábla. Někdo vakcínu, která porazí virus“. Až takovéto úvahy Delattre do A Suspended moment of Vulnerability / Pozastaveného okamžiku zranitelnosti vložil.

Pozastavený okamžik zranitelnosti. Foto: Adéla Amel Veselá.

S prvními hudebními tóny se objevuje uprostřed jeviště sošná Adéla Šorfová v černém upnutém celotrikotu, v horní části s červenými ornamenty. Její ruce připomínají ptačí drápy (stejné držení použil Marko Goecke namátkou v opusu Fly Paper Bird premiérovaném počátkem října Baletem ND). Sólistka představuje ono zlo alias Ďábla/Virus, který napadá lidstvo, na jevišti zosobněné tanečníky a tanečnicemi ve světlých celotrikotech. Choreografie vyzdvihuje dispozice interpretů, kteří obsáhnou vysoké polohy nohou, jistě točí a provádí variace neoklasického charakteru. V závěru vidíme v zadním plánu v projekci lidská těla, působící jako embrya nebo šířící se nákaza, které se předtím snažil zamezit disponovaný a elegantní Vojtěch Pilbauer v roli Anděla/Vakcíny.

Prezentované sémantické ukotvení příběhu bylo hůře stravitelné, byť snaha autora o jasnost sdělení je zřejmá a chvílemi ho přivádí na hranici polopatismu. Nicméně samotná taneční forma nepřináší v zásadě nic invenčního, je sice pro interprety jevištní zkušeností, ale choreografický obsah vyznívá jako konstrukt bez přesvědčivějšího přesahu avizovaného obsahu, který autor předložil k úvaze. Rozpačitost vykazoval i jeho následný pánský, krátký duet Who Dares, Wins /Odvážný vyhrává sázející na vtip a humor (stejně jako Pozastavený okamžik zranitelnosti vznikl již dříve pro jiné soubory v Německu). Půtka dvou chlapců v tanečním výrazu preferovala výraznou mimiku, nežli by se dařilo navodit úsměv samotnou jevištní situací, kdy se V. Pilbauer a Anton Troshchenko (j. h.) vzájemně hecovali za doprovodu písně Viva la papa col pomodoro, jejíž chytlavá melodie strukturovala choreografii, v níž oba tanečníci podali výtečný výkon, i přes úskalí, jež jsem naznačila.

Odvážný vyhrává. Foto: Adéla Amel Veselá.

Nejlépe z celého večera vyzněly závěrečné Křehké vztahy / Fragile Beziehungen německého tvůrce Paula Juliuse. Choreografie souzněla s opusem Posseded od Balanescu Quarteta, jenž svou výraznou rytmizací a hudebními motivy přivedly autora k razantnímu gestu, proměnlivé dynamice, akcentaci, zpomalení a následné akceleraci vazeb. Tanečníkům slušely a pohyb dokreslovaly černé široké kalhoty a krajkové různobarevné vršky byly rovněž dobrou volbou. Hudba spolu s choreografií otevřela členům BB prostor pro projevení jejich espritu, mentálního nastavení, kdy srozumitelně v intencích contemporary dance vypovídali skrze svá těla věrohodně o lásce, žárlivosti, flirtování a nedorozuměních.

Křehké vztahy. Foto: Adéla Amel Veselá.

Křehké vztahy přitáhly pozornost energickým a originálním tvarováním pohybu v plném souladu s hudební proudem, který byl jak pro choreografa, tak tanečníky zdrojem inspirace a síly. A pro diváka znamenaly zdařilou tečku večera, v němž tanečníci Bohemia Baletu prokázali své kvality a nadání, které stojí za to, aby je nadále plně uplatňovali a rozvíjeli.

Psáno z premiéry 19. listopadu 2023, Divadlo na Vinohradech.

Kontrasty

A Suspended moment of Vulnerability / Pozastavený okamžik zranitelnosti