Brněnské publikum si však bude muset na uvedení počkat, jelikož plánovaná premiéra byla odsunuta kvůli aktuální krizové situaci. Díky ní však divadla i soubory zpřístupňují svou tvorbu on-line, a tak i Nederlands Dans Theater (NDT) oznámilo, že dnes a zítra bude k dispozici plný záznam Clugova kusu Mutual Comfort – do pátečního večera k dispozici zde. Diváci tak mohou zhlédnout malou ochutnávku jeho tanečního stylu v jedenácti minutách; mimochodem se jedná o jeho prvotinu vytvořenou speciálně pro NDT II v roce 2015.
Češi mají k tomuto nizozemskému souboru speciální vztah, a to zejména díky Jiřímu Kyliánovi, který jej dostal během několika dekád na výsluní. Ačkoliv už v jeho čele dávno nestojí, dodnes můžeme v tvorbě souboru pozorovat prosakování jeho stylu i myšlenek… Kyliánův duch se zkrátka ještě nevytratil. Ani Mutual Comfort není výjimkou, představuje neutuchající taneční koncert, který svou náročností kladenou na interprety připomíná Falling Angels z konce osmdesátých let. Nejde ale pouze o pohybovou obtížnost, Clug vytváří úzké sepjetí mezi choreografií a hudební doprovodem PErpeTuumOVIA od Milka Lazara. Jde o vztah, v němž má každý tón skladby i pohyb choreografie zcela jasnou souvislost, což je opět postup typický pro Kyliána. A nesmíme zapomenout na vizuální jednoduchost, v Clugově případě až téměř sterilnost, v níž vynikající krystalicky čisté linie těl – v Mutual Comfort mají tanečníci pouze přiléhavé kalhoty a triko s dlouhým rukávem.
Clugova zahuštěná pohybová struktura je protkána množstvím precizně provedených detailů. Zaujme například hned první scéna, kdy se na horizontu rýsují dvě mužské postavy, které zády k divákům v pravidelném rytmu pulsují hlavami ze strany na stranu. Choreografii dominují i pohledy mezi interprety, které dodávají jinak abstraktní formě na významu. Pohledy jsou to letmé, občas odosobněné a bezduché, někdy naopak úpěnlivé až tvrdošíjné, tanečníci jsou však na sebe stále naladěni a pečlivě kontrolují, zda celá pohybová mašinerie funguje přesně tak, jak má. A právě v práci se zrakovým smyslem bychom také mohli hledat onen vzájemný komfort, někdy bych až řekl diskomfort. Délka, ale i zaměřenost pohledu lavíruje na hraně mezi upřímností a příjemností na jedné straně, podezříváním a ponoukáním k akci na straně druhé. S tím má zkušenost snad každý z nás, onen pohled, který se ve zlomku sekundy může proměnit a výrazně ovlivnit naše myšlenkové pochody.
Z hlediska taneční kvality Clug pracuje zejména s akcentováním pohybu, hraje si se zastavováním a staccatem, které následně rozvolní do plastického pohybu celého těla. Práce s dynamikou a kontrastem zde hrají naprosto zásadní roli. Ať už jde o variace duetů, trií či celého kvarteta, vždy jde o absolutní souznění a synergii mezi těly jednotlivců. Škoda jen, že choreograf nerozpracoval celý kus do delšího formátu. Z mého pohledu téma pohybově dostatečně vyčerpal, na druhou stranu přesně to je ten moment v tvorbě, kdy přichází nové nápady a struktura jako celek se posouvá a obohacuje. V aktuální verzi může Mutual Comfort skutečně fungovat pouze jako hladová upoutávka tvorby Edwarda Cluga.
Psáno z on-line záznamu dne 25. března 2020.
Mutual Comfort
Choreografie: Edward Clug
Tančí: Fay van Baar, Aya Misaki, Miguel Duarte, Surimu Fukushi
Hudba: Milko Lazar – PErpeTuumOVIA
Světelný design: Tom Visser
Scénografie a kostýmní design: Edward Clug
Světová premiéra: 19. 3. 2015, Lucent Danstheater, Haag
Světová premiéra: 19. 3. 2015, Lucent Danstheater, Haag
VAŠE HODNOCENÍ
Hodnoceno 0x
VACULÍK Libor
Na celé této debatě je smutné i to, že zde píší lidé, kteří nejsou schopni se pod svůj příspěvek podepsat.... asi…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média