Mezi dvěma světy
reportáže
Pětačtyřicetiminutový projekt absolventa Duncan Centra Miroslava Kochánka a holanďanky Tegest Pecht – Guidoové si pohrával s tématem víry a revoluce. Nešlo však o žádné dramatické dílo, ale spíše o nástin samotného námětu, jehož zpracování se odvíjelo od pohybových schopností, jimiž autoři/interpreté vládli.
Od víry k revoltě
Diváci se ocitli mezi dvěma světy, když seděli na zemi uprostřed jeviště, na kterém se odvíjelo současně rozdílné dění. Na jedné straně jsem viděli performerku Tegest Pecht – Guidoovou držící v rukou dlouhou tyč. Tyč fungovala zpočátku jako bojový nástroj, se kterým tanečnice razantně prorážela prostor; její výpady byly náhlé a nečekané, ostré a nevypočitatelné. Na druhé straně stál meditující M. Kochánek, jenž svým hlasem rozechvíval své tělo. Již v úvodu celé produkce navodil atmosféru spontánní radosti, když nenuceně vyskakoval a dával průchod svým pozitivním emocím; po chvíli se zastavil a započal svou pohybovou meditaci. Sledovali jsme jeho niterné záchvěvy kontrastující s atakujícími gesty revoltující tanečnice. Ta chvílemi připomínala toreadora s muletou, ze které se posléze stal prapor revoluce. Postupně se Guidoová zklidňovala, minimalizovala svůj pohybový projev, pojmenovávala částí svého těla a dotýkala se jich. Kochánek mezitím procházel mezi diváky a prosil o almužnu s nastavenou dlaní. Jeho radost i víra ho opouštěla a v závěru se ocitl v prostoru své „soupeřky“ – ta si s ním vyměnila místo, vystoupila na židli, na které předtím Kochánek meditoval a pomalu zahalila své tělo do červené matérie. Interpreti si vyměnili nejen prostory, ale zároveň vstoupili do světa radikálně pozměněných názorových postojů – své proměny však již dále nezkoumali.
M. Kochánek spolu s Tegest Pecht-Guidoovou převedli svou uměleckou představu do jednoduchého, srozumitelného scénického tvaru. Jejich pohybové struktury nebyly příliš proměnlivé – oba využívali maximálně svých artikulačních pohybových schopností a jejich projev zaujal spíše spontánnosti projevu nežli technickou dovedností. Z představení 28. listopadu 2011, Divadlo Ponec. Foto: Jana Rabenhauptová
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 45 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 47 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 48 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 49 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 63 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 65 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?