TANEC PRAHA 2015 nabídne Sashu Waltz divákům v Praze i v Plzni
zprávy
Tímto dílem začala její strmá kariéra. Vytvořila ho v roce 1993, kdy založila spolu s Jochenem Sandingem v Berlíně svůj soubor. Hned o rok později ho představila na festivalu TANEC PRAHA v Praze. Od té doby soubor spolupracoval s více než 250 umělci či soubory – architekty, choreografy, filmaři, designéry, hudebníky, zpěváky či tanečníky – z dvaceti pěti zemí, kteří coby „hosté – Guests“ spolupracovali na osmdesáti produkcích, projektech ze série „Dialog“ či filmech. Travelogue I – Twenty to Eight je stále součástí dvacítky titulů, které má soubor na repertoáru a stojí za povšimnutí, že japonská tanečnice Takako Suzuki v něm účinkuje dodnes.
Impromptus představuje novou etapu v tvorbě této osobnosti. Po prvním desetiletí experimentů v oblasti tanečního divadla se vydala Sasha Waltz k jiné, lyrické poloze své tvorby a rozhodla se inspirovat klasickými hudebními díly. Nadchly ji písně a klavírní skladby Franze Schuberta včetně proslulé série Impromptus. „Tanec, stejně jako hudba, nás přivádí subtilním způsobem do emocionálních stavů mezi beztížným vanutím a ztrátou rovnováhy. Sasha Waltz se ve své tvorbě zabývá existenciálními otázkami týkajícími se lidského těla, jeho zranitelností a krásou. Tanec ve své nejvíce strhující, odhalující, manipulativní a v konečném důsledku povznášející podobě vyjadřuje samotnou podstatu nesčetných aspektů naší lidskosti,“ dodávají organizátoři festivalu.
Sasha Waltz k první etapě své tvorby říká:
„Humor, agrese a smyslnost jsou důležitými prvky mé choreografické tvorby. Užití konkrétních objektů, dekorace, stejně jako filmařských metod a groteskních pohybů němých filmů jsou hlavními zdroji mé inspirace, zdroji pro tvorbu mého vlastního pohybového slovníku. Je to expresivní a emocionální jazyk a přesto nechává prostor pro abstrakci. Nejjednodušší události denního života s komickými momentkami vytvářejí kontrast k dramatickým a emocionálně nabitým partům. Soustřeďuji se na detail a subtilnost gest i akcí, abych vytvořila spletitý a rytmický obraz naší doby. Klišé a stereotypy přetvářejí postavy v jejich vlastní karikatury. Hudba je hybnou silou mé tvorby. Pro „Travelogue“ ji speciálně vytvořil Tristan Honsinger.
V „Travelogue I – Twenty to Eight“ se vše točí kolem kuchyně. Kuchyně je místem setkání pěti lidí, zrcadlem obřadů, zvyklostí a nevšedních způsobů chování. Zrcadlem, které odhalí, jací opravdu jsou. Skrze tyto reflexe vzniká spletitá síť vztahů. Probíhající postavy, neurotické a jakoby posedlé ve svém jednání, osamělé a ztracené, nejsou schopny najít cestu ven. Jsou vězni svých vlastních sociálních struktur a předsudků. Ráda využívám reálných objektů – ledničky, telefonu či postele – které jsou další výzvou pro mé choreografické hledání. Toto je dílo o nás, o našem životě, o našem způsobu žití, o všech banálních činnostech i o jednoduchosti věcí. Chci ukázat krásu všedních věcí, krásu, kterou už nevnímáme. Naše realita se stává snem. Do tohoto díla jsme se pustili z nadšení pro filmy a jejich hvězdy. Rozhodli jsme se stát svými vlastními hrdiny, nedokonalými, ošklivými i krásnými, jak jen můžeme být. Zvláště mě inspirovaly filmy „Andaluský pes“ od Luise Buñuela a Salvadora Dalího a „Bout du Souffle“ od Jean-Luca Godarda,“ vysvětluje Sasha Waltz.
Je třeba dodat, že třetí významnou událostí bude projekce filmu Sasha Waltz – A Portrait, kterou uvede Goethe Institut v Praze 9. června od 19 hodin. Snímek pomáhá pochopit různé kontexty tvorby této choreografky a je vodítkem k hlubšímu vnímání její první i druhé etapy tak, jak ji letos festival nabízí. Nepochybně i motivuje pražské publikum vyjet na Travelogue do Plzně.
„TANEC PRAHA má letos vlastně dvě slavnostní zahájení,“ říká o programu TANCE PRAHA 2015 v Plzni Jiří Sulženko, programový ředitel Plzně 2015. „To plzeňské úzce souvisí s programem Evropského hlavního města kultury. Jsem opravdu rád, že vedle špičkových výstav Trnky nebo Lindauera nebo představení sezóny nového cirkusu diváci najdou v programu takový poklad, jako je představení Sashy Waltz. Spolupráce s TANCEM PRAHA je další ukázkou evropského rozměru plzeňského projektu, ale je zároveň otevřenou pozvánkou pro všechny diváky ke sdílení jedinečného večera. S trochou nadsázky říkáme, že DEPO2015, kde se představení Travelogue I – Twenty to Eight odehraje, je malý kus Berlína v Plzni. Díky TANCI PRAHA a souboru Sashy Waltz bude alespoň 15. června DEPO2015 opravdu velkým kusem Berlína,“ upřesňuje Jiří Sulženko.
Yvona Kreuzmannová, ředitelka TANCE PRAHA a také bývalá umělecká ředitelka projektu Plzeň 2015, která se výrazně zasloužila o získání titulu EHMK, dodává: „Když jsme připravovali celý projekt EHMK, měli jsme několik zásadních záměrů – otevřít Plzeň mezinárodní spolupráci a umožnit místním umělců vstup do projektů pod vedením zahraničních umělců, vytvořit zázemí pro tvorbu a umělecké rezidence v Plzni a celém kraji a také odrazit se rokem 2015 k trvalé evropské spolupráci a rozvoji kulturní turistiky. V oblasti tance se nám větší část těchto cílů daří naplňovat, jakkoli to není snadné a řada prostor je otevírána až během roku. Držím stávajícímu vedení projektu palce, aby se toho podařilo realizovat co nejvíce.“ Zdroj: TANEC PRAHA
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 42 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 44 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 45 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 46 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 60 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 62 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?