Anastázie – poslední dcera cara měla světovou premiéru v roce 1992 v Basileji a ač vznikla na hudbu k baletu Spící krasavice (Šípková Růženka) Petra Iljiče Čajkovského, od líbivé pohádky se značně odlišuje, i když znalci klasických baletů najdou v obou baletech podobné choreografické pasáže. Vámosova inscenace zachycuje život a zánik carské rodiny, která byla v roce 1918 v Jekatěrinburgu vyvražděna, a prolíná reálné situace ze života Anastázie, dcery cara Mikuláše II., s utkvělými představami Anny Andersonové, údajně přeživší Anastázie. „Do příběhu zasahuje i imaginární průvodce, ochránce i spasitel Anastázie ‚Osud‘, kterého v tomto baletu ztvárňuje tanečník, který zároveň tančí i Rasputina, charismatického, byť velmi podivínského léčitele a mystika. Původně byly tyto role tančeny dvěma tanečníky, posléze jen jedním, aby měl vybraný tanečník hodnotný sólový part“ přibližuje Vámosovo pojetí příběhu baletní mistr Zuzana Hradilová.
„Inscenace klade vysoké nároky nejen na výtečnou techniku, ale také na emotivní herecký projev, proto věříme, že ji ocení jak obdivovatelé klasického baletního umění, tak příznivci silných příběhů,“ uvádí šéf baletu Jiří Pokorný. V titulní roli Anastázie se v alternacích představí Mami Hagihara, Afroditi Vasilakopoulou či Sara Aurora Antikainen, která své účinkování v baletu komentuje slovy: „Momentálně je Anastázie moje nejoblíbenější role, pokud se to dá tedy počítat, když ještě neproběhla premiéra. Celý proces příprav a zkoušení byl pro mě úžasný a spoustu mě toho naučil. Nemohu se dočkat, až budu tančit celé představení před diváky, už teď vím, že to bude velmi emotivní.“ V hlavní mužské roli Osudu se objeví Karel Audy, Justin Rimke či Gaëtan Pires.
Maďarský choreograf Youri Vámos po ukončení aktivní taneční kariéry působil jako šéf baletní souboru v Dortmundu, Bonnu a Basileji. Jako příznivec klasické baletní školy se ve své choreografické tvorbě se vždy soustředil na uchování tradice celovečerních baletů. Mezinárodní ohlas si vydobyl vlastními úpravami klasických děl, jejichž děj přetvořil vlastními představami a příběhy. „Klíčem pro Vámosovu tvorbu je hudba baletní klasiky, která umožňuje vyjádřit komplikovanější příběhy. Tím rozevřel škálu výrazových prostředků a interprety vždy vedl k prohloubení jejich rejstříku psychologických poloh,“ upozorňuje Jiří Pokorný. Youri Vámosovi se dostalo řady poct a ocenění a jeho jméno je řazeno mezi nejvýznamnější osobnosti baletu. Od roku 2009 pracuje Youri Vámos jako choreograf na volné noze a spolu se svojí asistentkou Joyce Cuoco je zván k uvádění svých baletů po celém světě. U nás byla jeho díla uvedena v Brně, v Ostravě, ve Státní opeře Praha i v Národním divadle, kde Vámosova Louskáčka – vánoční příběh inspirovaný pohádkou Charlese Dickense hrají s velkým úspěchem od roku 2004. Plzeňský balet v roce 2019 nastudoval jeho balet Červený a černý.
Osud poslední dcery cara Mikuláše II. je opředen mýty a po dlouhá léta vzrušoval veřejnost po celém světě. Dva roky po zastřelení všech členů carské rodiny se do berlínské psychiatrické léčebny dostala žena po pokusu o sebevraždu, o které se později začaly objevovat informace, že právě ona je dcerou cara Mikuláše II. O identitě Anny Andersonové, jak byla neznáma pojmenována, se vedly dlouhé roky spory. Nakonec bylo prokázáno, že Anna nebyla nijak s carskou rodinou spřízněná.
Zdroj: DJKT
Divadlo J. K. Tyla uvede balet Anastázie – poslední dcera cara
Dne 16. srpna 2020 bude v Plzni ve Velkém divadlem poprvé uveden balet Anastázie – poslední dcera cara, jehož choreograf Youri Vámos převedl na známou hudbu z Čajkovského baletu Spící krasavice příběh o dívce, která údajně přežila vyvraždění carského rodiny. Premiéra se měla uskutečnit na jaře tohoto roku.
zprávy
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
dnes
Michal
Šikana tanečníků a baletních mistrů v ND je neakceptovatelná. Bohužel, všichni mají strach něco podniknout, protože se…Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
včera
BaletniTotalita
Nic nového pod sluncem, totalita pokračuje. Není to tak dávno, co všem zaměstnancům baletu přišel e-mail:Milí…
Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média
před 15 dny
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
před 47 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 49 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 50 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
Roman vašek
Tohle je vtip? Nechce se mi věřit, že je tohle možné. Pokud ano, medializujte, křičte!Bojkot jako od Fica. Balet Národního divadla nechápe, jak fungují média