Dvě nové choreografie Jiřího Pokorného a Lukáše Timuláka pro Pražský komorní balet
zprávy
Jiří Pokorný je jedním z nejúspěšnějších českých tanečníků a v posledních letech i choreografů, kterým se podařilo prosadit v zahraničí. Prošel dlouholetým angažmá v Nederlands Dans Theater, několik let tančil v souboru kanadské choreografky Crystal Pite a poslední roky se stále intenzivněji věnuje vlastní tvorbě. Jeho nejnovější inscenace s názvem Svět Sedmikrásek se zabývá tématikou klimatu, zejména v jeho přirozeném chování během klimatických změn, které mohou mít svazující vliv na naší existenci v současné době. „Pro umělecké ztvárnění tohoto námětu jsem se volně inspiroval myšlenkou, kdy biosféra planety Země představuje symbol věčného pohybu,“ říká Pokorný a dodává: „Její vlivy, principy a neustálé proměny jsou opakujícím se koloběhem života v časoprostoru, ve kterém se rodí a zaniká vše živé. V tomto samo regulujícím procesu nacházíme i sebe sama jako součást jednoho super-organismu.“
Příprav druhé choreografie projektu se zhostil slovenský tanečník a choreograf Lukáš Timulák, umělec, který také před lety vzešel z „Kyliánovy líhně“. Ve své nové choreografické práci se zabývá prvky, které jsou v neustálé vzájemné závislosti a výměně, a které se neustále prolínají. Přírodou, lidskými bytostmi a jejich životním prostorem. Jak naše prostředí formujeme a jak jsme jím formováni? Co z něho vstřebáváme a jak jsme jím vstřebáváni? Jádrem choreografie Lukáše Timuláka, kterou nazval Prolínání, je člověk jako součást permanentního procesu změny, v neustálém pohybu a adaptaci. „Každým nádechem stvrzujeme svázanost s prostředím, které nás obklopuje,“ uvádí Timulák. „Proměňujeme jej, mísíme se s ním. Pohybem těla rozrážíme vzduch, odrážíme jej, ohříváme, vdechujeme a vydechujeme. Svým samotným bytím se podílíme na ustavičném pohybu a přetváření hmotného světa,” vysvětluje.
„Pražský komorní balet touto premiérou pokračuje v uvádění původní tvorby s česko‑slovenskými autory, kteří úspěšně působí nejen v Čechách, ale i zahraničí,“ doplňuje Ladislava Jandová, ředitelka PKB. „O premiéře jsme s Jiřím Pokorným a Lukášem Timulákem jednali dlouho dopředu. A já jsem velmi ráda, že si oba choreografové v nabitém programu, kdy prakticky neustále cestují po celém světě, našli čas připravit dvě novinky speciálně pro náš soubor,“ uzavírá Jandová.
Zdroj: Pražský komorní balet
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 41 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 43 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 44 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 45 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 59 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 61 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?