Filmové večery o pantomimě v Malostranské besedě

Filmové večery o pantomimě v Malostranské besedě

Filmové večery o pantomimě v Malostranské besedě

PhDr. Ladislava Petišková, významná divadelní kritička, začala v loňském roce organizovat filmové večery, týkající se mimického divadla a tance, s přednáškami různých uměleckých osobností. Letos drží dohled nad dramaturgií a samotnou organizaci zajišťuje Katedra Pantomimy HAMU s vedoucím Adamem Halašem, semináře probíhají vždy od 19. hod. v Malostranské besedě. „Letošní filmové večery v Malostranské besedě jsou podobně jako ty loňské primárně připravovány především s ohledem na potřeby studentů Katedry pantomimy HAMU,“ vysvětluje doktorka Petišková, „Jsou ovšem otevřeny také zájemců z řad veřejnosti, jak nasvědčuje existence a následně i propagace seminářů vedením Malostranské besedy. Jde tedy záměrně o pořady popularizačního charakteru, nikoliv o vysoce odborné programy vědeckého zaměření.“

Nejbližší program proběhne již zítra, 9. dubna od 19. hodin, tématem bude Pantomima na předměstí (Branické divadlo pantomimy).
Jako přednášející se ho zúčastní Jiří Turek, někdejší ředitel Branického divadla pantomimy, česko-francouzského festivalu Mimos v Praze, festivalů Mimraj v Kolíně a Letní Letná v Praze. Přiblíží divákům zhruba dvacetiletý profil trvání první pražské staggiony, chudičké, ale otevřené v předrevolučních časech experimentálním aktivitám na poli moderního pohybového divadla. Možnost k vystoupením nejrůznějšího druhu nalezly v jejích skromných sálech desítky začínajících souborů i významných sólistů z domova a zahraničí. J. Turek, který přišel do divadla až po jeho založení, připomene zároveň zakladatele a své někdejší spolupracovníky. Svůj výklad doplní ukázkami, které o jeho aktivitách natočila Československé televize a jiní.

Dramaturgie večerů je edukativní, ale díky své lákavé formě mladé diváky zaujme. „Dramaturgickou koncepci podzimního cyklu 2012 určovala snaha poskytnout nejmladší generaci zájemců a adeptů oboru představu o klíčových programech světového divadelního umění, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj pohybového divadla v širokém žánrovém rozpětí tohoto pojmu – tj. od moderního tance, přes výtvarně pohybové formy a antropologické divadlo až k ukázkám asijské tanečně dramatické kultury. Forma filmových večerů s přednáškami zároveň umožňuje ukázat umělecké úsilí vybraných osobností jako proces dlouholetého hledání. Celá sestava titulů kontrastních tvůrčích přístupů odkrývá zájemcům diversifikovaný obraz uměleckého dění své doby – a svým způsobem také odkazuje k toleranci při vnímání odlišných názorů na umění,“ doplňuje Ladislava Petišková.
V podzimním semestru se návštěvníci seznámili s tvorbou Piny Bausch, Tadeasze Kantora a Eugenia Barby. Po večeru věnovaném branické pantomimě bude následovat 23. dubna setkání s významnou osobností české klauniády Jiřím Bilbo Reidingerem a celý cyklus završí 14. května beseda s Antonínem Klepáčem o pantomimické skupině Cvoci. Zdroj: HAMU

Témata článku

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: