Moravské divadlo Olomouc připravuje balet Zkrocení zlé ženy
zprávy
Po uvedení Macbetha, Romea a Julie a Othella chtěl umělecký šéf baletu Moravského divadla Robert Balogh nabídnout publiku pro změnu odlehčený shakespearovský titul. „Jednoznačně padla volba právě na divadelně velmi vděčnou hru Zkrocení zlé ženy. Myslím, že uvádění tanečních podob Shakespearových her má v Olomouci už jistou tradici. Připomínám, že ještě v nedávné době jsme měli na repertoáru i jeho Sen noci svatojánské v choreografii Libora Vaculíka. Na látce samotného Zkrocení zlé ženy se mi líbí to, že dramatik se spíše než válce pohlaví vysmívá lidské hlouposti a neupřímnosti,“ uvedl Balogh, pro něhož je příprava komediálního tanečního titulu velká výzva. „Připravit komedii je každopádně velmi náročné. Ale beru to ve své dosavadní tvorbě jako velkou výzvu a musím se přiznat, že jsem se na tuto práci moc těšil. Základem každé baletní inscenace musejí být kroky, variace, duety, sborové scény. Pak ale nastává další, mnohem náročnější etapa práce na baletu: příprava a nastudování hereckých akcí, jednotlivých komických situací, gagů a jejich správného načasování. Bez toho by inscenace prostě nefungovala. Mohu se však plně spolehnout na skvělé sólisty v hlavních rolích, sbor i mé asistentky Danu Krajevskou a Elenu Iliinu,“ zdůraznil choreograf a režisér.
Baletní Zkrocení zlé ženy bývá ve světě nejčastěji uváděno s hudbou Domenica Scarlattiho. Robert Balogh dlouho uvažoval o použití skladeb Gioacchina Rossiniho. „Nakonec jsem si ve spolupráci s dramaturgem Tomášem Lehotským vybral nádhernou hudbu Edwarda Elgara. Ta je totiž plná komických, niterných i veselých pasáží, které se mi staly oporou při stavění celé choreografie,“ zdůvodnil Balogh. „Nejhranější skladbou tohoto autora u nás je jeho violoncellový koncert, který patří do repertoáru snad všech světových cellistů. V baletní inscenaci zazní známý pochod Pomp and Circumstance a ještě spousta další hudby u nás zcela neznámé, ale určitě zajímavé. Věřím, že posluchači prostřednictvím baletu Zkrocení zlé ženy tohoto skladatele objeví a bude to objev příjemný,“ uvedl autor hudebního nastudování Petr Šumník.
Robert Balogh je rovněž autorem libreta. Na úpravách Shakespearovy hry spolupracoval s dramaturgem Tomášem Lehotským. „Práce na přípravě libreta trvala něco přes rok. Úpravy původní Shakespearovy komedie musely být tentokrát poněkud větší. Nejdříve bylo nutné zjednodušit situace a zredukovat počet postav, aby byla inscenace v tanečním pojetí pro diváka přehledná a srozumitelná. Chybí tak například postava opilce Slaye či epizodní role sluhů Trania a Biondella. Celkově se však inscenace soustřeďuje na vztahy mezi hlavními postavami – tedy Kateřinou s Petrucciem a Biancou s Lucentiem,“ přiblížil Lehotský.
V roli Petruccia budou alternovat sólisté Ivo Jambor a Paul Oliver. „Komediální balety už mají v Olomouci svou tradici, měli jsme tu Marnou opatrnost, Sen noci svatojánské nebo Dona Quijota. Doufám, že se diváci budou dobře bavit i u nové inscenace. Použitá hudba je skvělá, jméno Edwarda Elgara jsem předtím neznal, ale na zkouškách jsem zjistil, že některé skladby bude určitě znát každý,“ uvedl Jambor. „Příprava Zkrocení zlé ženy byla od samého začátku příjemná a zábavná. Ať děláte komedii nebo drama, pořád platí, že musíte věřit postavě, kterou ztvárňujete a tato postava musí mít ke svým činům motivaci, důvod, proč se chová tak, jak se chová. To se nesmí vytratit jen proto, že hrajete komedii,“ upozornil Oliver. Coby hádavá Kateřina se představí Yui Kyotani nebo Emily Smith. Sestru Kateřiny Biancu ztvární Rachel Hickey nebo Ana Gómez Salamanca a v úloze jejího milého Lucentia alternují Lukáš Cenek a Benjamin Cook. Na vizuální složce inscenace pracují režisérovi osvědčení spolupracovníci Eduard Přikryl a Roman Šolc.
Zdroj: Moravské divadlo Olomouc
Diskuze
Přidat komentářNEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
rozhovory -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
před 44 dny
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
před 46 dny
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
před 47 dny
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
před 48 dny
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
před 62 dny
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
před 64 dny
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?