Registrace

Jiřina Šlezingrová, tanečnice s unikátním briem, slaví sté narozeniny

Jiřina Šlezingrová se narodila 12. dubna 1925 jako „rusovlasé děvčátko“ Antonii (rozené Machálkové) a Otakaru Šlezingrovi. Vzhledem k tomu, že otec pocházel z rodiny hostinských, jeho čtyři děti hrály k pobavení hostů na klavír a zpívaly. V pěti letech se hudebně mimořádně nadaná Jiřina stala žákyní Psotovy baletní školy inspirované ruskou metodou charakteristickou důrazem na kulturu paží. Ivo Váňa Psota, kterého Šlezingrová nenazývala jinak než „Mistr“, byl tehdejším šéfem brněnského baletního (později operetního) souboru a záhy u ní rozpoznal velký talent. Díky tomu již od útlého věku účinkovala v rozmanitých divadelních produkcích od baletu přes operetu až po operu. V brněnském divadle ještě jako elévka dostala angažmá, a stala se tak ve svých čtrnácti letech sólistkou. S Brnem a osobností Psoty, jenž byl jejím mentorem zásadně formujícím její umělecký styl, Šlezingrová spojila důležitou část své mimořádně dlouhé taneční kariéry.

Jiřina Šlezingrová v roli Marie v baletu Bachčisarajská fontána (1972). Fotografie se týká baletčina působení v Olomouci (1962-1977). Zdroj: osobní archiv.
Jiřina Šlezingrová v roli Marie v baletu Bachčisarajská fontána (1972). Fotografie se týká baletčina působení v Olomouci (1962-1977). Zdroj: osobní archiv.

Mezi jednoznačně nejvýznamnější inscenace, ve kterých se objevila, patří světová premiéra Prokofjevova baletu Romeo a Julie v Psotově choreografii (30. prosince 1938). V ní Šlezingrová ztvárnila postavu panoše prince Parida a měla možnost tančit po boku osobností jako Mira Figarová, Jiří Nermut, Rudolf Karhánek nebo také vedle stejně staré Věry Vágnerové. Ještě po letech vzpomínala, jak obrovský dojem na ni novátorská Prokofjevova hudba udělala. Dále jmenujme její roli Jara ve Slovanských tancích (24. září 1938), což byla inscenace oceňovaná mimo jiné i Augustinem Bergerem, Psotovým učitelem, která v pomnichovském Československu získala takřka status národní manifestace.

Dále Šlezingrová vystupovala ve velmi osobité adaptaci Labutího jezera, kterou režíroval průkopník moderní divadelní režie Miloš Wasserbauer a dirigoval Rudolf Kvasnica; tradiční verze PetipyIvanova byla poupravena a Čajkovského partitura doplněna o jinou taneční hudbu. Čaroděj Rothbart byl zde nahrazen zlou královnou Ragunou a Šlezingrová tančila jednu ze stvůr její družiny. Psota se v roce 1941 vrátil do zahraničního angažmá souboru Original Ballet Russe a v témže roce bylo Zemské divadlo uzavřeno, proto řada členů baletu včetně Šlezingrové přešla do brněnského divadla německého; šéfovala zde rumunská choreografka Dia Luca, která dala Šlezingrové několik příležitostí tančit velké sólové role, například Coppélii. Do stejného angažmá přišla celá řada českých umělců, mimo jiné i svobodomyslný malíř Otmar Skopal, kterého zde Šlezingrová poznala, a nakrátko se stal jejím prvním manželem. Přestože tančila „pro Němce“, s odstupem tuto zkušenost hodnotila velmi kladně a považovala ji především díky zmíněné choreografce za umělecky velmi přínosnou. Od roku 1944 byli všichni totálně nasazeni a Šlezingrová do konce války pracovala v bučovické továrně na výrobu letadel, odkud jezdila domů pouze v neděli.

Po válce se přesunula do nového Slezského divadla v Opavě, kde spolu s Jiřím Němečkem (přicházejícím z Prahy) ve vedení vystřídala Josefa Škodu, dalšího Psotova žáka. Její kariéra se však opět propojila s Ivo Váňou Psotou, který se vrátil roku 1947 z USA do Brna, aby zúročil své zkušenosti a přispěl k inovativnímu rozvoji československého baletu. Proto se nejen ona, ale i Jiří Němeček s chotí Elvírou, již zmíněný Škoda, jenž mezitím působil v baletním souboru v Liberci, ale také třeba Mira Figarová, která se rozhodla odmítnout angažmá v pražském Národním divadle, vrací zpět do brněnského souboru spolupracovat s „Mistrem“ Psotou.

Po jeho příchodu se brněnský balet ocitl na špici: vyhrál první cenu v Divadelní žatvě 1949 za „vrcholnou technickou vyspělost“ v baletech Symfonie života a Ples kadetů a sama Šlezingrová zde obdržela I. cenu za roli schovanky právě v Plesu kadetů. Tanečnice v brněnském angažmá zůstala po celá padesátá léta a v tomto období byla významnou postavou souboru, přičemž Psota a poté jeho nástupci (Rudolf Karhánek, Jiří Nermut) ji v inscenacích neobsazovali do hlavních rolí, ale umožnili jí díky její precizní technice a charakterové živelnosti excelovat v obtížných a temperamentních variacích: např. jako pasáček v Labutím jezeře (1950/1951), sestra prince Désiré ve Spící krasavici (1951/1952) nebo jako dívka z Tobosa v Donu Quijotovi (1957/1958). Její poslední velkou rolí na brněnské scéně byla v roce 1962 Smeraldina v Burghauserově baletu Sluha dvou pánů.

Jiřina Šlezingrová po boku Jiřího Bíbrlíka v inscenaci Třírohý klobouk (1966). Fotografie se týká baletčina působení v Olomouci (1962-1977). Zdroj: osobní archiv.

Zajímá vás celý článek?

Čtěte víc. Bez omezení. A na rok zdarma.

Zaregistrujte se a otevřete si dveře k prémiovému obsahu Tanečních aktualit:

  • rozhovory a medailonky
  • osobnosti české i světové scény
  • plné verze podcastů
  • zvýhodněná cena na Dance Context Journal

Stačí pár kliknutí a máte 365 dní čtení zdarma.

Registrujte se ještě dnes.*

Registrovat

Už máte registraci? Přihlaste se

*Od data registrace získáváte přístup k celému obsahu Taneční aktualit na 365 dní zdarma. Akce se vztahuje na registrace dokončené do 1. 9. 2025. Nezahrnuje obsah magazínu Dance Context Journal.