Odjakživa jsem byla alergická na taneční hrdinství. Známe to všichni – tanečník přece přežije všechno. Vyhodí si koleno a nejpozději za týden už hopká na sále.
úhel pohledu
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
V polovině ledna se konalo první kolo talentových zkoušek na Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, prestižní taneční školu v ČR, a mnohými považovanou za tu nejlepší u nás. Zúčastnilo se také nemalé množství frekventantek Baletní přípravky Národního divadla, tedy instituce, která připravuje malé tanečnice a tanečníky na profesionální jevištní dráhu.
Excelence zřejmě změní podporu pražské kultury
Praha hledá způsoby, jak rozeznat a finančně podpořit excelentní umění a kulturu. A je dobře, že k tomu vede debatu, do níž zapojuje kulturní aktérky a aktéry.
Příliš mnoho Louskáčka?
Jsou věci, kterým se každoročně v období od listopadu do ledna těžko vyhneme. Například slevové horečce, oslnění milionem zběsile blikajících světýlek, mírné alergii na hlas Mariah Carey, a taky… přívalu Louskáčků.
Zítra už bude pozdě
Co včera bylo dost, dnes už je málo. Tím, kým jsme byli včera, dnes už být nechceme. Doba je rychlá, rychlejší než čas a nárok zní jasně: „Buď lepší, úspěšnější a šťastnější než tvoje včerejší já.“
Co vše odráží nové Zrcadlení?
Před nedávnem rozvířil vody internetu kratičký experimentální film Zrcadlení (v originále Reflect) z produkce Disney. Jeho hlavní představitelka, mladá dívenka s vášní pro klasický balet, zápasí s přijetím vlastního těla, které svými mírami mezi ostatní tanečníky příliš nezapadá.
Odvaha k pravdě
Zástupci umělecké sféry přežili pandemickou dobu, kdy prokázali výjimečnou odvahu a vynalézavost. Notná dávka odvahy je navíc pro uměleckou práci prostě příznačná a nutná. Bez ní nejde realizovat představení.
Sharing is (not) scaring
Instagram, Facebook, Tik Tok. Ráno je kontrolujeme ještě předtím, než vůbec vyklouzneme z pyžama. Sociální sítě jsou moderním fenoménem, který přináší své negativní, ale i pozitivní stránky.
Nezdařilá přehlídka?
Recenze představení Krajina těla z pera autorky jménem Clara Zanga mne přinutila k zamyšlení nad schopností kritika – recenzenta posuzujícího umělecké dílo – odhalit jeho uměleckou podstatu.
Tancovať už nestačí?
Aké vybavenie schopností má mať v súčasnosti tanečník súčasného tanca? Čo hľadajú súbory, kolektívy a uskupenia, keď pozývajú interpretov na konkurzy alebo ich priamo oslovujú do svojich, ešte nenarodených projektov?
Je sousedova tráva vždy zelenější?
Když jsem četla sloupek svého kolegy Josefa Bartoše z minulého týdne, vzpomněla jsem si na ten (typicky český?) fenomén, a to vzhlížení ke všemu zahraničnímu, nejlépe západnímu.
Filip Barankiewicz jako vedoucí roku?
Na začátku října zveřejnil Balet Národního divadla na svém facebookovém profilu následující: „Magazín Dance Europe vyhlásil anketu CRITICS’ CHOICE.“
Na okraji zájmu
Před několika málo dny se při příležitosti 104. výročí vzniku Československa ve Vladislavském sále na Pražském hradě udílela státní vyznamenání. Když projedeme seznam osmasedmdesáti čerstvě oceněných, kteří z rukou dosluhujícího prezidenta ČR medaile převzali, umělcům a intelektuálům zůstanou oči pro pláč.
Koláče? Aspoň ty drobečky…
Konference o tanečním výzkumu na pražské HAMU se konala krátce před tím, než Bára Truksová popsala ve svém textu mizernou finanční situaci českých umělců, a ještě mizernější reakci politické reprezentace v debatě na konferenci Hodnota práce v kultuře.
Instagram podmínkou úspěchu?
Tanečník si opře o stěnu telefon a dojde doprostřed sálu. Začne se procítěně vlnit. Pak k přístroji přistoupí a video si přehraje. Je-li spokojen, vyvěsí jej na svém profilu, není-li, celý proces zopakuje.
NEJČTENĚJŠÍ
-
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
úhel pohledu -
Andrea Opavská o nové životní etapě: „Je velmi bolestné, když se vás někdo zeptá: A co budeš dělat, až skončíš?“
podcasty -
Nikola Márová, portrét primabaleríny – Čekání na Julii
recenze -
Aurélie Dupont – Esence francouzské étoile
osobnosti -
Sergio Méndez Romero a Sawa Shiratsuki: „Úspěšné partnerství stojí na respektu“
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Adéla
Nedá mi to nevložit také svůj vlastní úhel pohledu. Můj pohled je pohledem člověka, který tanec miluje, který studoval…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Jaroslav Slavický
ÚHEL POHLEDUTak zase reakce jedné zklamané matky! Je třeba ocenit, že se dokonce podepsala, na rozdíl od těch…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
petram
Škola, jejíž absolventi nemohou sehnat práci nejen v zahraničních souborech, ale ani v těch našich, určitě není…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Jana Hanušová
Dobrý den,byla jsem 30 let pedagogem tance na DAMU, absolvovala jsem Hamu taneční pedagogiku. Paní profesorka Pásková…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
J.K.
Úhel pohledu? Rozhodně bych nehledala chybu na straně Baletní přípravky. Děti, které prošli BPND si sebou do života…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Jana Jodasová
Dovolte, abych se vyjádřila k výše uvedenému článku. Baletní přípravka existuje více než 50 let a stojí za ní velký kus…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Ingrid Berankova Ambruzova
Dobrý den, ráda bych reagovala na tento článek, který mi připadá, jako poněkud umělé a zbytečné hledání problému tam,…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří