Těsně před začátkem nové divadelní sezóny 2024/2025 soubor DEKKADANCERS uvedl novinku Jonathan Livingston Racek reprízovanou po několik večerů ve Dvoraně Rudolfina.
Lucie Dercsényi
Mgr. Lucie Dercsényi, Ph.D., choreoložka, taneční kritička, taneční terapeutka.
Po Taneční konzervatoři Praha vystudovala magisterské a doktorandské studium na taneční fakultě AMU. Tančila v Československém tanečním souboru písní a tanců, vedla taneční oddělení ZUŠ, vyučovala dějiny tance a umění na Taneční konzervatoři Praha a Taneční konzervatoři I. V. Psoty. Ředitelka Společnosti tance při Taneční konzervatoři Praha 1998, redaktorka a později šéfredaktorka Tanečních listů. Od roku 2008 externí pedagog HAMU. Absolvovala výcvik v TPT (taneční a pohybové terapie) pod ADTA a TANTER (2005-2007), vedla seberozvojové semináře TPT na Taneční konzervatoři I. V. Psoty, workshop na mezinárodní konferenci expresivních terapií Space for Art Therapies II., pracovala se skupinami seniorů v občanském sdružení Život 90, se skupinami rodičů s dětmi a v současné době se věnuje také pohybové výchově předškolních dětí. Je jednou ze spoluautorek publikace Tanečně-pohybová terapie, teorie a praxe (Univerzita Palackého v Olomouci, 2012). Publikuje recenze a rozhovory v denním a odborném tisku (Lidové noviny, Taneční aktuality, ArtZóna) a studie: Prameny k baletu Škrtič Bohuslava Martinů (AMU, 2007), Tanec v hudbě Bohuslava Martinů – baletní tvorba (AMU, 2010), „A new production of Who is the most powerfull in the world?“ (Martinů revue, May–August 2013), „Martinů/The Strangler/H317 – A ballet ahead of its time“ (Martinů revue, January–April 2014).
Texty autora
V dílech Piny Bausch slyšíte hudbu, lidé přicházejí, mizí, mluví o štěstí. Jako v každodenním životě
Měla jsem možnost vidět Café Müller a Le Sacre du printemps od Piny Bausch v divadlech v Praze (1987) a Paříži (2002).
Akram Khan na pouti z Bangladéše do Londýna
Oceňovaná inscenace DESH britského choreografa Akrama Khana se po několikaleté odmlce vrátila do repertoáru jeho souboru, který s ní opět cestuje po světě.
Muzikál ve věznici? Nejemotivnější zážitek sezóny!
Recenzenti mohou občas propadnou skepsi, že už je vlastně nic nepřekvapí, že už tady všechno bylo.
SNY_SVĚDOMÍ / Smetana200_Ogoun100 – Verše, hudba a tanec v edukativním procesu
V úvodu představení v Českém muzeu hudby v Praze připomněl Martin Dvořák, umělecký šéf a zakladatel tanečního seskupení ProART Company, dvousté výročí od narození skladatele Bedřicha Smetany (1824–1884), sté choreografa Luboše Ogouna (1924–2009) a zároveň i dvacetileté jubileum svého souboru.
Ana Laguna – Nezaměnitelná tanečnice se španělským temperamentem
Výrazný profil a tvář Any Laguny nepřehlédnete. Od prvního momentu, kdy ji spatříte, se vám zapíše do paměti. Jejímu magnetismu podlehl i choreograf a režisér Mats Ek.
(Ne)nápadný půvab Coco Chanel
Balet Národního divadla Brno patří k těm odvážlivcům, kteří se nebojí riskovat, a pravidelně zařazuje do svého repertoáru autorské projekty. Naposledy dostal příležitost na podzim loňského roku Radu Poklitaru v triptychu Bdění.
Premiéra 24 – Mladistvý esprit a entuziasmus Bohemia Baletu
Složeným večerem, v němž soubor Bohemia Baletu (BB) představil nejen práci absolventů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy (TKHMP), Sebastiana Mazzia z Jihočeského divadla, ale i na české scéně etablovaného Petra Zusky, prostupoval elán.
Édouard Lock – Rebel s duší punkového hráče
„Édouard Lock překračuje všechny hranice. Jeho novátorský, explozívní a fyzicky náročný styl tance ovlivnil celou generaci tanečníků, zapsal se nesmazatelně do historie.“ (Die Welt, Berlín)
Kateřina Dedková-Franková: „To, že jsem tančila u Šmoka, bylo moje životní štěstí.“
Povídaly jsme si na ztichlé chodbě v Lichtenštejnském paláci na Malé Straně, sídle HAMU, kde Kateřina Dedková-Franková také studovala. Když se řekne její jméno, většina tancemilovné veřejnosti si ji spojí s Pavlem Šmokem.
Nepojmenovatelný tanec Mina Tanaky se dotkl srdcí diváků
Tak jako konec letošního roku 2023 vybízí k rekapitulaci událostí, nezdarů i úspěchů, tak i závěrečné představení Mina Tanaky v Divadle Archa bylo ohlédnutím za zrodem a zánikem jako metaforou veškerého lidského konání.
Kontrasty – Od melancholie, rozpačitého humoru po energický taneční proud
Bohemia Balet (BB), soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, zahájil svou devatenáctou sezónu složeným večerem Kontrasty. Jeho členy jsou nejen absolventi zmíněné školy, ale v jeho řadách dosud působili i mladí tanečníci ze zahraničí.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřela Irina Andreeva
zprávy -
Soňa Ferienčíková o politizaci nezávislého umění: „Kdybych přestala tvořit, znamenalo by to ustoupit zlu.“
rozhovory -
Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
zprávy -
Jižní Svéráz – Nový divadelní site-specific festival rozkrývá tajemné příběhy opuštěných míst
recenze -
Bubeníček International Ballet Gala šlo na ruku prázdninovým divákům
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Josef Bartoš
Vážený pane Nagele, děkujeme za upřesnění, v textu jsme upravili.J. Bartoš
Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
Tomáš Nagel
V Ústí nad Labem nebyl nikdy Činoherní klub. Vždy jen Činoherní studio !Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
Barbora
Dobrý den, podle archivu ND tančila paní Morávková v divadle Absolventský koncert Hudební a taneční školy v roce…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Natálie
Dobrý den, rodné jméno je dle knihy Cesty k tanečnímu a baletnímu mistrovství Pamela Méhešová (rok ukončení studia1989).Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
petram
Pamela Morávková je jméno rodné, nebo vyvdané ? V archivu ND žádná Pamela Morávková není...Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů