Do repertoáru souboru Laterny magiky přibyl nový titul Poe. Vzbuzoval očekávání, neboť je pod ním podepsaná Lenka Vagnerová, respektovaná choreografka a režisérka s nezaměnitelným rukopisem. S vlastním souborem realizovala řadu produkcí, v nichž zpracovala různá témata těžící ze zamyšlení nad lidskou existencí. Ráda využívá neobvyklé matérie, které dokreslují pohyb a vyvolávají v souvislosti s daným námětem další asociace.
Lucie Dercsényi

Mgr. Lucie Dercsényi, Ph.D., choreoložka, taneční kritička, taneční terapeutka.
Po Taneční konzervatoři Praha vystudovala magisterské a doktorandské studium na taneční fakultě AMU. Tančila v Československém tanečním souboru písní a tanců, vedla taneční oddělení ZUŠ, vyučovala dějiny tance a umění na Taneční konzervatoři Praha a Taneční konzervatoři I. V. Psoty. Ředitelka Společnosti tance při Taneční konzervatoři Praha 1998, redaktorka a později šéfredaktorka Tanečních listů. Od roku 2008 externí pedagog HAMU. Absolvovala výcvik v TPT (taneční a pohybové terapie) pod ADTA a TANTER (2005-2007), vedla seberozvojové semináře TPT na Taneční konzervatoři I. V. Psoty, workshop na mezinárodní konferenci expresivních terapií Space for Art Therapies II., pracovala se skupinami seniorů v občanském sdružení Život 90, se skupinami rodičů s dětmi a v současné době se věnuje také pohybové výchově předškolních dětí. Je jednou ze spoluautorek publikace Tanečně-pohybová terapie, teorie a praxe (Univerzita Palackého v Olomouci, 2012). Publikuje recenze a rozhovory v denním a odborném tisku (Lidové noviny, Taneční aktuality, ArtZóna) a studie: Prameny k baletu Škrtič Bohuslava Martinů (AMU, 2007), Tanec v hudbě Bohuslava Martinů – baletní tvorba (AMU, 2010), „A new production of Who is the most powerfull in the world?“ (Martinů revue, May–August 2013), „Martinů/The Strangler/H317 – A ballet ahead of its time“ (Martinů revue, January–April 2014).
Texty autora
Mezinárodní týdny tance: Gala – Nadějné vyhlídky českého tance
V Divadle na Vinohradech se představili v jednom večeru vedle profesionálů studenti konzervatoří. Organizátoři 36. ročníku Mezinárodních týdnů tance (MTT) tak umožnili ojedinělé setkání a konfrontaci žáků některých českých tanečních institucí...
Je to poslání…
Kolem nás stále víří množství znepokojivých zpráv. Jednou z nich, v poslední době v médiích přetřásanou, je inflace. Její výše zaskakuje ekonomy, politiky a nejvíce ji pociťujeme v našich peněženkách.
Spící krasavice aneb Jak se (ne)dělá balet
Baletní soubor v Ústí nad Labem se rozhodl pro riskantní krok, když do svého repertoáru zařadil Spící krasavici.
Celestial Odyssey – Barokní tóny v záplavě světel
Sofistikovaná hra světelných efektů patří neodmyslitelně k období baroka. Opulenci tehdejších produkcí připomínají operní inscenace, jejichž tradovanou podobu odvážně a troufale rozbíjejí s rozkoší sobě vlastní zvláště francouzští tvůrci...
Jan Fousek: „Mám rád výzvy a nerad se vzdávám“
V září loňského roku se objevila na facebookovém profilu Michala Štípy jako blesk z čistého nebe zpráva o jeho odchodu z uměleckého vedení baletu Moravského divadla v Olomouci.
Předsevzetí definovat morálku
Vstoupili jsme do druhého týdne léta Páně 2022, do něhož vkládáme jisté naděje. Již třetím rokem se totiž učíme žít v čase pandemickém, v němž se odhaluje zranitelnost i houževnatost naší civilizace.
Osudový muž baletního světa
„Balet Velkého divadla se liší. Velmi se liší. A liší se ve třech konkrétních příčinách, které spolu souvisejí. Je ruský. Je sovětský. A jeho uměleckým šéfem je Jurij Grigorovič.
Milada Horáková – Silné téma v slabé režii
Nedávno jsme si připomněli dvaatřicáté výročí sametové revoluce nejen pietními akty, ale také hostováním baletního souboru Štátneho divadla Košice, které do Prahy přijelo s představením Milada Horáková.
Beethoven – Když tanec hudbě nestačí
Nový balet Beethoven, věnovaný věhlasnému skladateli spjatým s obdobím vídeňského klasicismu, se dočkal v Janáčkově divadle své premiéry, která byla z důvodů pandemie odkládána.
f.EMMA – Zpytování o (ne)vědomí
V branickém Divadle BRAVO! proběhla premiéra druhého dílu sběrného multimediálního seriálu Comm.UNI.ty v produkci uskupení Contemporary Theatre (ConTéatr).
Možnosti spříznění, Timeout Burnout – Na vlně volnosti a tenisové euforie
26. ročník festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu se rozkošatěl na tři týdny, během nichž si diváci vybírali ze žánrově pestré programové nabídky zahrnující performance, výstavy, přednášky, hudební akce a diskuze.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Prohlášení komise Programu festivalů profesionálního umění za obor tance a pohybového umění
zprávy -
Ministerstvo nekultury
úhel pohledu -
Vyjádření Ministerstva kultury k článku Jany Bohutínské „Ministerstvo nekultury“
úhel pohledu -
Opovaž se to popsat!
úhel pohledu -
Taťána Gregor Brzobohatá: “Tanec je pro všechny generace.”
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
JK
Mohu garantovat, že v prostředí tance nejsem nijak známou a vysloveně činnou osobou. Vše hodnotím z pozice vnějšího…Pochybné bpm lapající po dechu…
Jana Novotná
Četl jste Ohlasy z tisku na bpm uvedené v květnovém čísle časopisu ND? Opovaž se to popsat je zbytečná výhružka, spíš by…Pochybné bpm lapající po dechu…
Jakub Muzikant
Přečetl jsem si vysvětlení MK ČR a jsem v šoku. Podle popsaného postupu je festival TANEC PRAHA považován za podprůměrný…Ministerstvo nekultury
Lukáš Slavický
V první řadě musím opět připomenout na nešvar anonymních příspěvků! Nevím kdo je JK. Pár jedinců by se nabízelo, ale…Pochybné bpm lapající po dechu…
Jiri Bartovanec
Nejsou záhady od toho abychom je rozluštili? Při vašem komentáři jsem si vybavil, jak tito lidé cestují na taková…Žij a nech žít!
JK
Problém je, že jakkoliv průměrní Yemi A.D. či NobodyListen ve své tvorbě jsou, přitáhnou publika, která na balet, či…Pochybné bpm lapající po dechu…
Josef Bartoš
Právě jsem si to přečetl a musím „ocenit“ odvahu PR oddělení tam vůbec mou recenzi zmiňovat. Skutečně odvážné by ale…Pochybné bpm lapající po dechu…