Balet Národního divadla moravskoslezského vstoupil do nové sezony se složeným večerem. Nový titul ČISTÁ RADOSTance je nejen slovní hříčkou, ale především průřezem od neoklasiky po současný tanec, tak jak ho modelují nejen choreografové ostřílení, ale i ti začínající.
Lucie Dercsényi
Mgr. Lucie Dercsényi, Ph.D., choreoložka, taneční kritička, taneční terapeutka.
Po Taneční konzervatoři Praha vystudovala magisterské a doktorandské studium na taneční fakultě AMU. Tančila v Československém tanečním souboru písní a tanců, vedla taneční oddělení ZUŠ, vyučovala dějiny tance a umění na Taneční konzervatoři Praha a Taneční konzervatoři I. V. Psoty. Ředitelka Společnosti tance při Taneční konzervatoři Praha 1998, redaktorka a později šéfredaktorka Tanečních listů. Od roku 2008 externí pedagog HAMU. Absolvovala výcvik v TPT (taneční a pohybové terapie) pod ADTA a TANTER (2005-2007), vedla seberozvojové semináře TPT na Taneční konzervatoři I. V. Psoty, workshop na mezinárodní konferenci expresivních terapií Space for Art Therapies II., pracovala se skupinami seniorů v občanském sdružení Život 90, se skupinami rodičů s dětmi a v současné době se věnuje také pohybové výchově předškolních dětí. Je jednou ze spoluautorek publikace Tanečně-pohybová terapie, teorie a praxe (Univerzita Palackého v Olomouci, 2012). Publikuje recenze a rozhovory v denním a odborném tisku (Lidové noviny, Taneční aktuality, ArtZóna) a studie: Prameny k baletu Škrtič Bohuslava Martinů (AMU, 2007), Tanec v hudbě Bohuslava Martinů – baletní tvorba (AMU, 2010), „A new production of Who is the most powerfull in the world?“ (Martinů revue, May–August 2013), „Martinů/The Strangler/H317 – A ballet ahead of its time“ (Martinů revue, January–April 2014).
Texty autora
Místo kultury zábava
Spolu s létem tento rok skončily i Lidové noviny. V červenci se do médií dostala zpráva o jejich zániku s tak trochu nejasným příslibem online verze a s tvrzením, že zpravodajský web Lidovky.cz zůstane, jeho obsah se dokonce rozšíří.
Cyrano de Bergerac útočí na své protivníky i na vaše city
Taneční zpracování původních divadelních her je pro choreografy vždy výzvou. Na jevištích ožily Shakespearova dramata a komedie, jimž se ve světě baletu obzvláště daří.
V Mystical Self se choreograf spolu s tanečníky dotýkají šílenství
Soubor Lenka Vagnerová & Company vtrhl do nové divadelní sezony plnou silou. Premiéra Mystical Self od Edivalda Ernesta je totiž drásající výpovědí, která vás nenechá v klidu a útočí na vaše fyzické i mentální receptory s neuvěřitelně obsedantní vehemencí.
DEKKADANCERS s Českou filharmonií v Rackovi do široka rozevřeli svá křídla
Těsně před začátkem nové divadelní sezóny 2024/2025 soubor DEKKADANCERS uvedl novinku Jonathan Livingston Racek reprízovanou po několik večerů ve Dvoraně Rudolfina.
V dílech Piny Bausch slyšíte hudbu, lidé přicházejí, mizí, mluví o štěstí. Jako v každodenním životě
Měla jsem možnost vidět Café Müller a Le Sacre du printemps od Piny Bausch v divadlech v Praze (1987) a Paříži (2002).
Akram Khan na pouti z Bangladéše do Londýna
Oceňovaná inscenace DESH britského choreografa Akrama Khana se po několikaleté odmlce vrátila do repertoáru jeho souboru, který s ní opět cestuje po světě.
Muzikál ve věznici? Nejemotivnější zážitek sezóny!
Recenzenti mohou občas propadnou skepsi, že už je vlastně nic nepřekvapí, že už tady všechno bylo.
SNY_SVĚDOMÍ / Smetana200_Ogoun100 – Verše, hudba a tanec v edukativním procesu
V úvodu představení v Českém muzeu hudby v Praze připomněl Martin Dvořák, umělecký šéf a zakladatel tanečního seskupení ProART Company, dvousté výročí od narození skladatele Bedřicha Smetany (1824–1884), sté choreografa Luboše Ogouna (1924–2009) a zároveň i dvacetileté jubileum svého souboru.
Ana Laguna – Nezaměnitelná tanečnice se španělským temperamentem
Výrazný profil a tvář Any Laguny nepřehlédnete. Od prvního momentu, kdy ji spatříte, se vám zapíše do paměti. Jejímu magnetismu podlehl i choreograf a režisér Mats Ek.
(Ne)nápadný půvab Coco Chanel
Balet Národního divadla Brno patří k těm odvážlivcům, kteří se nebojí riskovat, a pravidelně zařazuje do svého repertoáru autorské projekty. Naposledy dostal příležitost na podzim loňského roku Radu Poklitaru v triptychu Bdění.
Premiéra 24 – Mladistvý esprit a entuziasmus Bohemia Baletu
Složeným večerem, v němž soubor Bohemia Baletu (BB) představil nejen práci absolventů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy (TKHMP), Sebastiana Mazzia z Jihočeského divadla, ale i na české scéně etablovaného Petra Zusky, prostupoval elán.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
pierrot_le_fou
Romane, moc díky za tu první reakci. Cením si na ní zejména toho, že se pokouší otevřít prostor k rozmluvě o věci jako…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Hana Polanská
Je škoda, že v článku není uvedeno, kdo za tím štěstím, že máme Hamiltona (a nejen jeho, ale i další dědice a ikony…Jakákoli jedinečnost. Julyen Hamilton zase v Praze