Lucie Dercsényi

Lucie Dercsényi

Mgr. Lucie Dercsényi, Ph.D., choreoložka, taneční kritička, taneční terapeutka.

Po Taneční konzervatoři Praha vystudovala magisterské a doktorandské studium na taneční fakultě AMU. Tančila v Československém tanečním souboru písní a tanců, vedla taneční oddělení ZUŠ, vyučovala dějiny tance a umění na Taneční konzervatoři Praha a Taneční konzervatoři I. V. Psoty. Ředitelka Společnosti tance při Taneční konzervatoři Praha 1998, redaktorka a později šéfredaktorka Tanečních listů. Od roku 2008 externí pedagog HAMU. Absolvovala výcvik v TPT (taneční a pohybové terapie) pod ADTA a TANTER (2005-2007), vedla seberozvojové semináře TPT na Taneční konzervatoři I. V. Psoty, workshop na mezinárodní konferenci expresivních terapií Space for Art Therapies II., pracovala se skupinami seniorů v občanském sdružení Život 90, se skupinami rodičů s dětmi a v současné době se věnuje také pohybové výchově předškolních dětí. Je jednou ze spoluautorek publikace Tanečně-pohybová terapie, teorie a praxe (Univerzita Palackého v Olomouci, 2012). Publikuje recenze a rozhovory v denním a odborném tisku (Lidové noviny, Taneční aktuality, ArtZóna) a studie: Prameny k baletu Škrtič Bohuslava Martinů (AMU, 2007), Tanec v hudbě Bohuslava Martinů – baletní tvorba (AMU, 2010), „A new production of Who is the most powerfull in the world?“ (Martinů revue, May–August 2013), „Martinů/The Strangler/H317 – A ballet ahead of its time“ (Martinů revue, January–April 2014).


Texty autora

Na okraji zájmu

Před několika málo dny se při příležitosti 104. výročí vzniku Československa ve Vladislavském sále na Pražském hradě udílela státní vyznamenání. Když projedeme seznam osmasedmdesáti čerstvě oceněných, kteří z rukou dosluhujícího prezidenta ČR medaile převzali, umělcům a intelektuálům zůstanou oči pro pláč.

Prima – Dílo (nejen) okamžiku

Nový projekt Prima Viktora Černického ukazuje, jak se dá cíleně pracovat s nahodilostí, pokud víte, jak funguje tzv. mirroring, nastavíte interpretům jistá pravidla a ukážete jim prostor pro vnímání a přebírání pohybu od druhých.

Strachy usazené na dně našich každodenních životů

Seskupení Tantehorse přináší na českou uměleckou scénu vždy tak trochu provokativní projekty. Jak obsahem, tak i zpracováním vybočuje z českých standardů, a zvláště inscenace Miřenky Čechové provokují k otázkám a zamyšlením nad stavem vztahů a situací, které považujeme za neměnný status quo.

Popelka se šarmem v pop-artové barevnosti

Repertoár Baletu Národního divadla Brno neopomíjí české tvůrce a jejich práce zařazuje pravidelně do programu. Na konci této divadelní sezóny tak nabídku obohatil balet Popelka z dílny choreografky Markéty Pimek Habalové.

Poe – Strach, šílenství a noční můry

Do repertoáru souboru Laterny magiky přibyl nový titul Poe. Vzbuzoval očekávání, neboť je pod ním podepsaná Lenka Vagnerová, respektovaná choreografka a režisérka s nezaměnitelným rukopisem. S vlastním souborem realizovala řadu produkcí, v nichž zpracovala různá témata těžící ze zamyšlení nad lidskou existencí. Ráda využívá neobvyklé matérie, které dokreslují pohyb a vyvolávají v souvislosti s daným námětem další asociace. 

Je to poslání…

Kolem nás stále víří množství znepokojivých zpráv. Jednou z nich, v poslední době v médiích přetřásanou, je inflace. Její výše zaskakuje ekonomy, politiky a nejvíce ji pociťujeme v našich peněženkách. 

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE