Měla jsem možnost vidět Café Müller a Le Sacre du printemps od Piny Bausch v divadlech v Praze (1987) a Paříži (2002).
Lucie Dercsényi
![Lucie Dercsényi](http://www.tanecniaktuality.cz/file/06960c7154d3d3d17c49c25a3491fcd4/60182/autor/TA%20-%20portrety%20-%20web%20%287%20of%2027%29.jpg)
Mgr. Lucie Dercsényi, Ph.D., choreoložka, taneční kritička, taneční terapeutka.
Po Taneční konzervatoři Praha vystudovala magisterské a doktorandské studium na taneční fakultě AMU. Tančila v Československém tanečním souboru písní a tanců, vedla taneční oddělení ZUŠ, vyučovala dějiny tance a umění na Taneční konzervatoři Praha a Taneční konzervatoři I. V. Psoty. Ředitelka Společnosti tance při Taneční konzervatoři Praha 1998, redaktorka a později šéfredaktorka Tanečních listů. Od roku 2008 externí pedagog HAMU. Absolvovala výcvik v TPT (taneční a pohybové terapie) pod ADTA a TANTER (2005-2007), vedla seberozvojové semináře TPT na Taneční konzervatoři I. V. Psoty, workshop na mezinárodní konferenci expresivních terapií Space for Art Therapies II., pracovala se skupinami seniorů v občanském sdružení Život 90, se skupinami rodičů s dětmi a v současné době se věnuje také pohybové výchově předškolních dětí. Je jednou ze spoluautorek publikace Tanečně-pohybová terapie, teorie a praxe (Univerzita Palackého v Olomouci, 2012). Publikuje recenze a rozhovory v denním a odborném tisku (Lidové noviny, Taneční aktuality, ArtZóna) a studie: Prameny k baletu Škrtič Bohuslava Martinů (AMU, 2007), Tanec v hudbě Bohuslava Martinů – baletní tvorba (AMU, 2010), „A new production of Who is the most powerfull in the world?“ (Martinů revue, May–August 2013), „Martinů/The Strangler/H317 – A ballet ahead of its time“ (Martinů revue, January–April 2014).
Texty autora
Akram Khan na pouti z Bangladéše do Londýna
Oceňovaná inscenace DESH britského choreografa Akrama Khana se po několikaleté odmlce vrátila do repertoáru jeho souboru, který s ní opět cestuje po světě.
Muzikál ve věznici? Nejemotivnější zážitek sezóny!
Recenzenti mohou občas propadnou skepsi, že už je vlastně nic nepřekvapí, že už tady všechno bylo.
SNY_SVĚDOMÍ / Smetana200_Ogoun100 – Verše, hudba a tanec v edukativním procesu
V úvodu představení v Českém muzeu hudby v Praze připomněl Martin Dvořák, umělecký šéf a zakladatel tanečního seskupení ProART Company, dvousté výročí od narození skladatele Bedřicha Smetany (1824–1884), sté choreografa Luboše Ogouna (1924–2009) a zároveň i dvacetileté jubileum svého souboru.
Ana Laguna – Nezaměnitelná tanečnice se španělským temperamentem
Výrazný profil a tvář Any Laguny nepřehlédnete. Od prvního momentu, kdy ji spatříte, se vám zapíše do paměti. Jejímu magnetismu podlehl i choreograf a režisér Mats Ek.
(Ne)nápadný půvab Coco Chanel
Balet Národního divadla Brno patří k těm odvážlivcům, kteří se nebojí riskovat, a pravidelně zařazuje do svého repertoáru autorské projekty. Naposledy dostal příležitost na podzim loňského roku Radu Poklitaru v triptychu Bdění.
Premiéra 24 – Mladistvý esprit a entuziasmus Bohemia Baletu
Složeným večerem, v němž soubor Bohemia Baletu (BB) představil nejen práci absolventů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy (TKHMP), Sebastiana Mazzia z Jihočeského divadla, ale i na české scéně etablovaného Petra Zusky, prostupoval elán.
Édouard Lock – Rebel s duší punkového hráče
„Édouard Lock překračuje všechny hranice. Jeho novátorský, explozívní a fyzicky náročný styl tance ovlivnil celou generaci tanečníků, zapsal se nesmazatelně do historie.“ (Die Welt, Berlín)
Kateřina Dedková-Franková: „To, že jsem tančila u Šmoka, bylo moje životní štěstí.“
Povídaly jsme si na ztichlé chodbě v Lichtenštejnském paláci na Malé Straně, sídle HAMU, kde Kateřina Dedková-Franková také studovala. Když se řekne její jméno, většina tancemilovné veřejnosti si ji spojí s Pavlem Šmokem.
Nepojmenovatelný tanec Mina Tanaky se dotkl srdcí diváků
Tak jako konec letošního roku 2023 vybízí k rekapitulaci událostí, nezdarů i úspěchů, tak i závěrečné představení Mina Tanaky v Divadle Archa bylo ohlédnutím za zrodem a zánikem jako metaforou veškerého lidského konání.
Kontrasty – Od melancholie, rozpačitého humoru po energický taneční proud
Bohemia Balet (BB), soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, zahájil svou devatenáctou sezónu složeným večerem Kontrasty. Jeho členy jsou nejen absolventi zmíněné školy, ale v jeho řadách dosud působili i mladí tanečníci ze zahraničí.
Bdění – Jeden propad a dva mistrovské kusy
Balet Národního divadla Brno uvedl v premiéře složený večer Bdění, jehož název se odvíjí od choreografie Sleepless Jiřího Kyliána, která je zarámována úvodním titulem Waves od Radu Poklitarua a v závěru White Darkness Nacha Duata.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Karel Janečka, emeritní sólista Baletu ND Brno
zprávy -
Taneční film HOST oceněn na Open World Toronto Film Festival
zprávy -
Forman – Divadlo na Kampě mluví, tančí a zpívá
recenze -
Zemřela Marcela Martiníková, hvězda Baletu Praha a múza Pavla Šmoka
zprávy -
Anne Teresa de Keersmaeker čelí obvinění z psychologického teroru svého souboru
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Věra
Úžasný člověkMichal Šebor: „Role Matky Simony je jedna z mých nezapomenutelných srdečních záležitostí.“
Veronika Rehbergerová
Dobrý den, dovolila bych si upozornit na chybu, která se nachází hned v úvodní tučně psané části kritiky. Paní…Čarovná Girlanda – Bonbónky pro milovníky historického tance
Jana Bohutínská
Stále přesně nechápu, z jakého důvodu se umělecká obec proti tomu, jak ministerstvo kultury celý status nakonec…Status umělce. Dobře mířená střela, která minula cíl
MIRCOU
BRAVO, BRAVO AND BRAVO AGAIN ...Taneční film HOST oceněn na Open World Toronto Film Festival
Milan B
Další smutná kauza. Občané Brna mají to, co si zvolili!Národní divadlo Brno je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
Andrea
Nechápu, jak může jídlo dostat přednost před kulturou a pohybovými aktivitami. Hanba vedení Brna!Národní divadlo Brno je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
Josef Bartoš
Dobrý den, paní Rehbergerová,jak už jsem vám odepisoval na e-mail – za chybu se omlouváme a v textu (po konzultaci s…
Čarovná Girlanda – Bonbónky pro milovníky historického tance