Registrace

Volnost a zklidnění jsou devízami, s nimiž prvně vstoupilo na taneční scénu Fluō v inscenaci Jaro

Prostory pražského Žižkostela poslední dobou patří tanečním souborům, které zde nachází vstřícné a vhodné místo pro prezentaci komorních děl. Mezi ně se zařadila i inscenace Jaro, v premiéře uvedená v září v bývalém cisterciáckém Klášteře Plasy. Jedná se o první projekt nově založeného uskupení Fluō, jehož název odkazuje ke způsobu tvorby, a v současnosti až zprofanovanému flow/plynutí. Proto jeho zakladatelé Natálie Paulasová a Robert Koch zvolili latinský ekvivalent fluō.

Jaro. Fluō. Foto: archiv Fluō.
Jaro. Fluō. Foto: archiv Fluō.

Ten dle jejich slov vizuálně dobře funguje a jeho překlad „já plynu“ je pro tvůrčí směřování souboru příznačnější, neboť v něm spatřují hlubší význam. Do týmu přijali i další kolegy, tanečníky Oldřišku Neumannovou a Ennia Zappalu, kteří stejně jako oni jsou či byli v angažmá Pražského komorního baletu. K prvnímu uměleckému vykročení přizvali choreografku Carolinu Isach (bývalou členku Baletu ND Brno), návrhářku Hanu Valtovou a scénografa Davida Krňavského.

Inzerce
Jaro. Fluō. Foto: archiv Fluō.

Představení Jaro odkazuje k jednomu z ročních období, kdy se příroda po zimě probouzí, prodlužují se dny, do přírody proudí čerstvá energie. Nečekejme ale žádný pohanský rituál a syrovost, jež se mnohým vybaví v souvislosti se Svěcením jara s drsně tepající hudbou Igora Stravinského. Jeho pařížská premiéra v choreografii Václava Nižinského se vyjímala vtočenými pozicemi nohou, což bylo v té době něco nevídaného a v roce 1913 nepřípustného.

V případě Jara nic moc nedráždí a neprovokuje, byť v pětačtyřicetiminutové elektronické stopáži, pod níž jsou podepsáni Nior, pražský producent a DJ, a Petr Stupka, violoncellista a skladatel, se ozývá vrzání, skřípění a sluchu nelahodící vibrace jakoby vycházející z jádra Země. Do zvukového podkresu jsou přimíchány ale i dozvuky tříštících vodních vln či sypání písku doprovázené lyricky hudebními pasážemi. Jaro zkrátka vybízí ke zklidnění, navozuje meditativně laděnou atmosféru a přináší příjemný zážitek. A to patří mezi jeho nemalé devizy.

S jemnými barvami výtvarného návrhu ladí i kostýmy – hnědé kalhoty a topy tanečníků, hnědo-béžové témbry tunik tanečnic, v převlecích obohacených o bílou. Stejně tak i „gobelín“ složený z několika kusů tkaniny, jenž visí nad scénou, zapadá do vizuálně sjednocené koncepce.

Na počátku zaujímá každý z tanečníků s průsvitnými páskami přes oči jiné místo – tři stojí v širokém rozkročení v rozích, Zappalà leží uprostřed, po stranách jsou rozhozené papírové krabice. Pohybová materie se postupně rozvíjí a proměňuje. Široce rozevřené paže objímají prostor, do něhož taneční kvarteto stále výrazněji vstupuje a jehož členové rozdýchávají svá těla, probouzí opomíjené smysly a instinkty, které ovládl rozum.

Pohybová materie se postupně rozvíjí a proměňuje. Široce rozevřené paže objímají prostor, do něhož taneční kvarteto stále výrazněji vstupuje a jehož členové rozdýchávají svá těla, probouzí opomíjené smysly a instinkty, které ovládl rozum.

Čím více se noří do tělesných schránek a poslouchají je, tím se taneční vazby stávají razantnější. Leitmotivem mezi jednotlivými epizodami je široký oblouk paží, s nimiž aktéři jako by nabírali novou energii. Paže se pak pomalu stahují k hrudníku, na který tanečníci zlehka poklepávají prsty. Skupinové sekvence střídají sóla, dueta a tria. Výstup Roberta Kocha nasvěcuje na potemnělém jevišti Zappalà bodovým světlem a stíny na světlém horizontu se stávají partnery sólisty sklouzávajícího po bílém baletizolu.

Počáteční, výrazné spirály rukou, které jsme viděli u Zappaly, se postupně propisují i do variací dalších třech aktérů, jež zprvu krouží hrudníkem a rotování nechávají přelévat do dalších částí těla. Dva duety pak obsahují náročnou partneřinu, pohyb markantně „teče“ v prostoru a čase. Sólo Natálie Paulasové má uhlazenější kontury, v prožitku i výrazu vyznívá subtilněji oproti výstupu Oldřišky Neumannové, která je více ukotvená v podlaze a méně se vznáší nad zemí.

Avizované nacházení zapomenutého propojení se zemí a přírodou se však stává stále zřetelnější, kvarteto rozhrnuje rukama zrní, které předtím Natálie pomalu nabírala z krabic a rozházela po baletozilu. Zrní ulpívá na ošacení tanečníků, kteří již dříve sundali pásky z očí a začali plně vnímat sami sebe i sebe navzájem. Ve finále berou zrní do rukou a sypou je do rukou diváků v první řadě. Očistný rituál skončil, zanechal za sebou příznivý dojem, a to díky dynamicky proměnlivé, invenční choreografii a výborným výkonům tanečního kvarteta.

Jaro. Fluō. Foto: archiv Fluō.

Psáno z představení 12. října 2025 v Žižkostele.

Jaro
Koncept: Natálie Paulasová, Robert Koch
Choreografie: Carolina Isaach
Hudba: Noir & Petr Stupka
Kostýmy: Hana Valtová
Tanečníci: Oldřiška Neumannová, Natálie Paulasová, Robert Koch, Ennio Zappalà
Produkce: Anna Baštařová & Kateřina Plachá

Premiéra 28. 9. 2025, Klášter Plasy

 

Témata článku

Jaro. Fluō. Foto: archiv Fluō.

Diskuze

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Buďte první, kdo zahájí diskuzi pod tímto článkem!
Přidat komentář

Související texty

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.