V listopadu se po dlouhé odmlce probudil k životu největší španělský soubor Compañía Nacional de Danza a poprvé od vypuknutí pandemie opět stanul na jevišti před diváky.
Josef Bartoš

MgA. Josef Bartoš je absolvent Konzervatoře Duncan Centre a magisterského programu taneční vědy na HAMU, kde nyní pokračuje v doktorském studiu. Souběžně je posluchačem oboru Psychologie na Filozofické fakultě UK. V rámci studií se zúčastnil studijní stáže na José Limón Institute v New Yorku a tanečních festivalů v Holandsku, Maďarsku, Německu nebo Japonsku. Jako interpret spolupracoval s českými i zahraničními choreografy (Lenka Bartůňková, Kateřina Stupecká, Veronika Švábová, Karel Vaněk, Felix Landerer, Lenka Vagnerová a další). Aktuálně vystupuje v choreografii Výročí skupiny Pulsar Michala Záhory.
Do Tanečních aktualit přispívá svými texty od listopadu 2012. V roce 2015 se stal interním členem redakce, zajišťoval zejména PR komunikaci, marketing a fundraising. Od roku 2018 je šéfredaktorem časopisu. Autorsky přispívá také do Artzóny České televize a Mozaiky Českého rozhlasu Vltava. Vyučuje zároveň na Konzervatoři Duncan Centre dějiny tance a divadla, základy produkce a managementu, diplomový seminář a grantový systém.
Texty autora
The Silent Burn Project, MOVE V. – Dvacetiletá Akram Khan Company
Pohybujete-li se ve světě tance, je téměř nemožné, že byste doposud nenarazili na jméno Akrama Khana. Choreografie tohoto tvůrce zdobí programy slavných souborů i velkých světových festivalů...
Částková – Barrouquére – Heriban – Nechanická: Krajinou slz aneb Otázky jako důležitá součást choreografického mentoringu
V tomto týdnu se uskuteční premiéra komponovaného večera Krajinou slz předního českého souboru současného tance Lenka Vagnerová & Company.
Johana Pocková, laureátka Divoké karty TA: „Životní potřeba tvořit mě neustále žene vpřed.“
Když se před pár lety zrodila myšlenka Divoké karty TA, nepodařilo se ji uvést v život hned napoprvé. Nechtěli jsme se ale vzdát, protože jsme vnímali palčivou potřebu mediální existence pomíjivého tanečního umění.
Jiří Bartovanec k české premiéře Kreatur: „Výzvy jsou životně důležité a mladý člověk je potřebuje dvojnásob.“
Koncem června uvedl festival Tanec Praha na své domovské scéně divadla Ponec Kreatur německé choreografky Sashy Waltz.
O vydávání časopisu v době krize
Poslední červnové dny by za běžných okolností signalizovaly konec sezony a dlouho očekávaný odpočinek. Letos ale bylo vše jinak.
Moon Water – V zajetí odrazu měsíčního svitu
Před více než dvaceti lety vznikla inscenace Moon Water tchajwanského choreografa Lin Hwai-mina, kterou v těchto dnech přenáší na svých sociálních sítích britské divadlo Sadler’s Wells...
Válkou zmítané mezilidské vztahy v Dust Akrama Khana
Anglický národní balet (English National Ballet) na přelomu dubna a května vypustil do on-line prostoru záznam choreografie Dust Akrama Khana...
Tanec z gauče podle Josefa Bartoše
Abych řekl pravdu, jen málokterá inscenace mě skutečně zasáhne. Mnohdy z premiérových večerů odcházím rozladěn, někdy i naštván, což ale pak vyvažují ta díla, díky kterým si uvědomím, proč tato martýria několikrát do týdne stojí za to.
Hypnotizující Rain Anny Teresy De Keersmaeker
Belgickou choreografku Annu Teresu De Keersmaeker můžeme bezpochyby zařadit mezi nejvýznačnější tvůrce naší doby, klasiky moderní choreografie.
Petra Zuska k odložené premiéře Rádia Svobodná Bystrouška: „Tvořit choreografii na mluvené slovo je specifické a ošemetné.“
Přípravy inscenace Rádio Svobodná Bystrouška narušila aktuální pandemická situace těsně před premiérovým uvedením.
Jak se s aktuální situací vyrovnávají čeští tanečníci v zahraničí?
Jaká je situace v českých baletních souborech, jsme se dozvěděli v poslední anketě (zde). Mnoho českých tanečníků, pedagogů i choreografů však působí na zahraničních scénách...
DIÁŘ PŘEDSTAVENÍ
leden 2021
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | |||||
NEJČTENĚJŠÍ
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Milan Petrasek
Byl jsem svého času zaměstnán ve státní instituci ve které jsem mohl sledovat dlouholetý proces zeštíhlování sociálních…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
Roman Vašek
Už nějaký ten rok mám problém vyznat se v některých pracovních pozicích v Národním divadle. Občas dumám, proč se tahle…Odchod z Laterny magiky – Rozhovor s Pavlem Knollem a vyjádření Jany Dvořákové
Kata Zagorski
Možno preto, že keď niekto ponúkne svoje hodnotenie a kritický názor, je tu potom za to od všelijakých dotknutých aj…Zabiják život – Široce rozevřená křídla nad radostí a smutkem
Václav H.
Casto uvazuji proc jsou tyhle Ceske recenze psane spise jak obsah dila a nikoli jako recenze?!Porad nenachazim…
Zabiják život – Široce rozevřená křídla nad radostí a smutkem
Ivana Kloubková
Milý pane Lukáši Slavický, děkuji za doplnění a držím palce vám i celému souboru! S pozdravem Ivana KloubkováVzpomínky staré paruky aneb Čím žije stáří
Lukáš Slavický
Vstřícná a pozitivní recenze od paní Kloubkové mně velmi potěšila! Rád bych jen doplnil, že dále tančili Tereza…Vzpomínky staré paruky aneb Čím žije stáří
Kerim
Pan Malcev byl umělec,který svoje řemeslo bravůrně ovládal. Na jeho balety jsem rád chodil.Viktor Malcev – Výrazná postava českého baletu z Tádžikistánu
Marcela Martiníková-Krobová
Pane Bartoši,dvacet let jsem žila umělecký život s Jaroslavem Slavickým. Od rána do večera na baletním sále, večer…
Zlatá Praha – Smutný obraz českého tance
Zdeněk Prokeš
Úvodem bych chtěl moc poděkovat Monice Rebcové za připomenutí velké osobnosti světového tance a choreografie A. Aileyho…Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“