Po sérii nedávných, rozruch způsobujících událostí v Divadle PONEC, jejichž vyústěním bylo jmenování nové Umělecké rady (dvoudílný rozhovor zde a zde), se také Studio ALTA rozhodlo vyhlásit konkurzy na nový kurátorský/programový tým. Setkali jsme se s Alicou Minar, Orinem Rodriguezem, Romanem Poliakem a Tobiášem Nevřivou, jeho čerstvými, velice mladými členy v budově bývalého pivovaru v Libni, kam ALTA přesídlila po několikaletém působení – od prvopočátku dočasném – v části karlínské Invalidovny.
rozhovory
Chci školu otevřít, aby se za mnou studenti nebáli přijít. Nejmladší česká generace je velmi křehká, říká Pamela Morávková
Taneční konzervatoř hl. m. Prahy má od letošního školního roku novou ředitelku Pamelu Morávkovou. Mnoho let vyučovala na konzervatoři klasický tanec a v nové funkci nahradila emeritního ředitele Jaroslava Slavického, a to po téměř třiceti letech.
Brečela jsem, ale stálo to za to. Arthur Pita ve mně objevil nový odstín ženskosti, který jsem do té doby nepoznala, říká Klára Jelínková, laureátka Thálie 2024
Laureátku Thálie 2024 Kláru Jelínkovou nepřehlédnete. Výrazné oči a upřený pohled vás zaujmou již z dálky.
Otto Bubeníček: „Potřebuji pravdu, upřímnost a čistotu“
Je mi tak jedenáct, dvanáct, jsem ve druhém, možná třetím ročníku na Taneční konzervatoři. Jednoho dne přišli na hodinu klasiky. Byli super šikovní a byli dva. Úplně stejní. Aspoň to tak zprvu vypadalo.
„Běžní lidé si se současným tancem nevědí rady. Musíme být srozumitelnější a přístupnější,“ říká Simona Machovičová
Simona Machovičová, slovenská tanečnice a choreografka působící v České republice, získala širší nominaci na Cenu Thálie za svůj výkon v autorské choreografii PULPS.
Petr Horníček: „Dřív mě fascinoval adrenalin, akrobacie a nyní mě baví hledat nové cesty“
Zakladatel a principál novocirkusového souboru Losers Cirque Company, ale také akrobat, scénograf a režisér Petr Horníček se od dětství profiloval jako všestranný sportovec a milovník bojového umění.
Tvorba na rozcestí: Honza Malík o cestě od NANOHACH k uskupení PULSAR a k novým výzvám
Honza Malík, významná osobnost české taneční scény, založil před dvaceti lety soubor NANOHACH. V roce 2016 přišlo jeho překvapivé rozpuštění, které vzbudilo pozornost nejen tanečníků a kritiků, ale i široké veřejnosti.
Soňa Ferienčíková o politizaci nezávislého umění: „Kdybych přestala tvořit, znamenalo by to ustoupit zlu.“
Slovensko je v poslední době pod drobnohledem zahraniční umělecké komunity, a to ve spojitosti s činností a konáním tamější ministryně kultury Martiny Šimkovičové ze Slovenské národní strany.
Stano Dobák: „6 DEGREES je svět, který už asi nikdo z nás nezažije.“
Již za pár dní se pražské divadlo X10 stane dějištěm nevšedního, v České republice dosud nevídaného zážitku. Tanečně-performativní instalace s názvem 6 DEGREES spojí živý performance art a digitální prostředí virtuální a smíšené reality.
Filip Zahradnický: „Bez techniky a drilu to nejde. V Česku se lidé něco naučí, vytvoří představení, vidí, že to nějakým způsobem funguje, a stačí jim to.“
Žonglér Filip Zahradnický patří k první generaci umělců nového cirkusu, kteří obor přímo vystudovali, a to na The Academy of Modern Circus (AMoC) v dánské Kodani.
Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
V uplynulém školním roce uběhlo třicet let od založení Pražské taneční konzervatoře, bývalé Taneční konzervatoře Ivo Váni-Psoty. Úctyhodné číslo, které by mnohé subjekty na poli tanečního umění využily k oslavám, však zůstalo v případě soukromé konzervatoře sídlící v Řepích bez povšimnutí.
Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
K prvnímu srpnu nastupuje na post ředitelky Taneční konzervatoře Brno Kristýna Slezáková, dlouholetá pedagožka moderního a současného tance Janáčkovy konzervatoře v Ostravě.
Umělecká rada PONCE o nových procesech, vizích a znovunalézání životaschopnosti II.
Následující text je druhou částí rozhovoru s Uměleckou radou divadla PONEC.
Umělecká rada PONCE o nových procesech, vizích a znovunalézání životaschopnosti I.
Divadlo PONEC nedávno představilo nové členy Umělecké rady, kteří budou od roku 2025 tvořit program jedné z nejvýraznějších pražských tanečních scén.
Rostislav Novák ml. o Cirku La Putyka: „Vášeň je pro mě někdy mnohem důležitější než to, co už umíš.“
Principál novocirkusového souboru Cirk La Putyka je potomkem osmé generace rodu Kopeckých, kterému v rodokmenu koluje nejen herecké a loutkářské řemeslo, ale také cirkus, a to rovnou dva, Arko a Praga.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Milan Sládek, průkopník slovenské pantomimy
zprávy -
Šeherezáda se na prkna Národního divadla vrací po padesáti letech, tentokrát v podání Maura Bigonzettiho
zprávy -
Scales - Taneční performance, která zkoumá propojení člověka a technologií
zprávy -
Pátá kapitola Emergency Dances trvala pět hodin. Dlouhé přestávky utlumily zájem, otevřenost i pozornost diváků
recenze -
Padesátka tanečníků burcuje bratislavskou scénu v nové inscenaci Bolero
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Petr K.
To je dost trapný pokus otočit co jsem napsal přesně naruby. Realita je, že svět je přeplněn zajímavým obsahem a kdo se…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Jojo… znáte ten vtip?Starý včelař umírá a všichni blízcí jsou kolem něho a ptají se: ty jsi tak starý a moudrý, řekni…
Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Petr K.
On tenhle pohled na kritiku občas bývá prezentován jako konec umělecké kritiky, protože krom jiného znamená, že recenze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Preference, vkus recenzenta tím pádem přináší obrovské omezení samotné kritice - dekódování umění probíhá jen skrze…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Petr K.
Mně tahle debata přišla jako naprosto prototypická vzhledem k situaci na české současné scéně. Vzhledem k ohlasu, který…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Proč z kritiky nikdy nelze vypárat priority a preference kritika? Souhlasím, že by neměli v kritice prosakovat, ale…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr
Roman Zotov-Mikshin
Znova si nerozumíme. Já jsem odpovídal na poslední větu z Vaší předchozí odpovědi. “Není to celé naprosto zbytečná…Pokus o introspekci, který v performanci Pěny ztrácí směr