Následující text je druhou částí rozhovoru s Uměleckou radou divadla PONEC.
rozhovory
Umělecká rada PONCE o nových procesech, vizích a znovunalézání životaschopnosti I.
Divadlo PONEC nedávno představilo nové členy Umělecké rady, kteří budou od roku 2025 tvořit program jedné z nejvýraznějších pražských tanečních scén.
Rostislav Novák ml. o Cirku La Putyka: „Vášeň je pro mě někdy mnohem důležitější než to, co už umíš.“
Principál novocirkusového souboru Cirk La Putyka je potomkem osmé generace rodu Kopeckých, kterému v rodokmenu koluje nejen herecké a loutkářské řemeslo, ale také cirkus, a to rovnou dva, Arko a Praga.
Martina Hajdyla Lacová: „Těhotenství je znak ženské síly a sebevědomí.“
Slovenská tanečnice a choreografka Martina Hajdyla Lacová ze souboru ME-SA vstoupila na jaře na scénu s unikátním představením Bodies in Progress. Ač se jedná o sólo, není na jevišti sama, a s diváky otevřeně sdílí své třetí těhotenství.
Petr Boháč o fotbalové premiéře: „Tanec je pro mě druh myšlení.“
Spitfire Company chystá v rámci festivalu TANEC PRAHA premiéru nazvanou VIVAT MESSI, kterou uvede v Divadle Hybernia. Inscenace vnáší do českého tanečního prostředí poněkud ojedinělou tematiku, a to profesionální fotbal.
Věra Ondrašíková a kol., POCKETART, ZDRUHESTRANY: Proč odcházíme z divadla PONEC? II.
Další ze série rozhovorů se soubory, které působily v divadly PONEC a rozhodly se opustit jednu z nejvýznamnějších tanečních institucí současného tance a pohybového divadla.
„Tanec i život jsou o hledání rovnováhy,“ bilancuje Václav Janeček své pedagogické a životní zkušenosti
Ani se mi nechtělo věřit, že se blíží další jeho jubileum. Vašek Janeček, dnes už profesor, ale pro mě zkrátka tanečník neustále plný elánu, smíchu, energie a emocí, mi za posledních dvacet let velkým způsobem ovlivnil život.
„V zásadě lze financovat jakýkoli druh umělecké činnosti,“ říká David Dixon
Možnost získávat prostředky na uměleckou činnost mimo grantový systém zvyšuje míru svobody a nezávislosti. Musí se však člověk fundraiserem narodit, nebo se jím může stát?
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
Na začátku tohoto týdne jsme vydali tiskovou zprávu o odchodu souborů Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle z divadla PONEC. Dochází tak k odchodům stálic této scény, které do značné míry utvářely obraz jejího repertoáru.
Štěpán Kubišta o Arše+: „Chceme mladé lidi odtrhnout od obrazovek a dostat je do divadla“
Divadlo Archa se s přelomem let 2023 a 2024 proměnilo na Archu+ pod vedením nového týmu. Štěpán Kubišta, který patří mezi jeho stěžejní osobnosti, prohlašuje, že se v nové koncepci kultovního prostoru naproti Bílé labuti chce zaměřovat na mladé publikum ve věkovém rozpětí od 15 do 29 let.
Daniela Stavělová: „Zájem o lidový tanec se odzrcadlil v propojení výzkumné činnosti s tou tvůrčí.“
14. februára oslávi významné jubileum Daniela Stavělová, etnochoreologička, tanečná antropologička a choreografka v jednej osobe.
Jan Razima: „Zásadní je pro nás svoboda.“
Jan Razima je umělecký šéf Dočasné Company, která nemá na české taneční scéně obdoby. Jde o kolektiv mladých tvůrců, kteří se ve své tvorbě snaží reflektovat dobu, ve které žijí.
Kateřina Dedková-Franková: „To, že jsem tančila u Šmoka, bylo moje životní štěstí.“
Povídaly jsme si na ztichlé chodbě v Lichtenštejnském paláci na Malé Straně, sídle HAMU, kde Kateřina Dedková-Franková také studovala. Když se řekne její jméno, většina tancemilovné veřejnosti si ji spojí s Pavlem Šmokem.
„Abych věděla, že chci dál tančit, žádnou cenu nepotřebuju,“ říká Helena Arenbergerová, laureátka Thálie 2023
Významná česká tanečnice a pedagožka Helena Arenbergerová převzala na konci září prestižní Cenu Thálie 2023 za obor Balet, tanec a pohybové divadlo, a to za interpretaci inscenace WHERE, kterou vytvořili společně s Václavem Kunešem v produkci 420PEOPLE.
Matěj Šust: „Být sólistou je velká zodpovědnost.“
Nejen vzezřením výrazný a charismatický tanečník, první sólista Baletu Národního divadla, sběratel nominací na ocenění, které letos konečně získal.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Zemřel Karel Janečka, emeritní sólista Baletu ND Brno
zprávy -
Taneční film HOST oceněn na Open World Toronto Film Festival
zprávy -
Forman – Divadlo na Kampě mluví, tančí a zpívá
recenze -
Zemřela Marcela Martiníková, hvězda Baletu Praha a múza Pavla Šmoka
zprávy -
Anne Teresa de Keersmaeker čelí obvinění z psychologického teroru svého souboru
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Věra
Úžasný člověkMichal Šebor: „Role Matky Simony je jedna z mých nezapomenutelných srdečních záležitostí.“
Veronika Rehbergerová
Dobrý den, dovolila bych si upozornit na chybu, která se nachází hned v úvodní tučně psané části kritiky. Paní…Čarovná Girlanda – Bonbónky pro milovníky historického tance
Jana Bohutínská
Stále přesně nechápu, z jakého důvodu se umělecká obec proti tomu, jak ministerstvo kultury celý status nakonec…Status umělce. Dobře mířená střela, která minula cíl
MIRCOU
BRAVO, BRAVO AND BRAVO AGAIN ...Taneční film HOST oceněn na Open World Toronto Film Festival
Milan B
Další smutná kauza. Občané Brna mají to, co si zvolili!Národní divadlo Brno je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
Andrea
Nechápu, jak může jídlo dostat přednost před kulturou a pohybovými aktivitami. Hanba vedení Brna!Národní divadlo Brno je nuceno utlumit provoz Baletní školy I. V. Psoty
Josef Bartoš
Dobrý den, paní Rehbergerová,jak už jsem vám odepisoval na e-mail – za chybu se omlouváme a v textu (po konzultaci s…
Čarovná Girlanda – Bonbónky pro milovníky historického tance