Ani se mi nechtělo věřit, že se blíží další jeho jubileum. Vašek Janeček, dnes už profesor, ale pro mě zkrátka tanečník neustále plný elánu, smíchu, energie a emocí, mi za posledních dvacet let velkým způsobem ovlivnil život.
rozhovory
„V zásadě lze financovat jakýkoli druh umělecké činnosti,“ říká David Dixon
Možnost získávat prostředky na uměleckou činnost mimo grantový systém zvyšuje míru svobody a nezávislosti. Musí se však člověk fundraiserem narodit, nebo se jím může stát?
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
Na začátku tohoto týdne jsme vydali tiskovou zprávu o odchodu souborů Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle z divadla PONEC. Dochází tak k odchodům stálic této scény, které do značné míry utvářely obraz jejího repertoáru.
Štěpán Kubišta o Arše+: „Chceme mladé lidi odtrhnout od obrazovek a dostat je do divadla“
Divadlo Archa se s přelomem let 2023 a 2024 proměnilo na Archu+ pod vedením nového týmu. Štěpán Kubišta, který patří mezi jeho stěžejní osobnosti, prohlašuje, že se v nové koncepci kultovního prostoru naproti Bílé labuti chce zaměřovat na mladé publikum ve věkovém rozpětí od 15 do 29 let.
Daniela Stavělová: „Zájem o lidový tanec se odzrcadlil v propojení výzkumné činnosti s tou tvůrčí.“
14. februára oslávi významné jubileum Daniela Stavělová, etnochoreologička, tanečná antropologička a choreografka v jednej osobe.
Jan Razima: „Zásadní je pro nás svoboda.“
Jan Razima je umělecký šéf Dočasné Company, která nemá na české taneční scéně obdoby. Jde o kolektiv mladých tvůrců, kteří se ve své tvorbě snaží reflektovat dobu, ve které žijí.
Kateřina Dedková-Franková: „To, že jsem tančila u Šmoka, bylo moje životní štěstí.“
Povídaly jsme si na ztichlé chodbě v Lichtenštejnském paláci na Malé Straně, sídle HAMU, kde Kateřina Dedková-Franková také studovala. Když se řekne její jméno, většina tancemilovné veřejnosti si ji spojí s Pavlem Šmokem.
„Abych věděla, že chci dál tančit, žádnou cenu nepotřebuju,“ říká Helena Arenbergerová, laureátka Thálie 2023
Významná česká tanečnice a pedagožka Helena Arenbergerová převzala na konci září prestižní Cenu Thálie 2023 za obor Balet, tanec a pohybové divadlo, a to za interpretaci inscenace WHERE, kterou vytvořili společně s Václavem Kunešem v produkci 420PEOPLE.
Matěj Šust: „Být sólistou je velká zodpovědnost.“
Nejen vzezřením výrazný a charismatický tanečník, první sólista Baletu Národního divadla, sběratel nominací na ocenění, které letos konečně získal.
Antonie Svobodová: „K opravdové umělecké práci patří volný pád.“
Antonie Svobodová si neústupně prošlapává svou vlastní uměleckou cestu, ať už jako tanečnice, nebo jako taneční pedagožka. Nikam se nezařadila.
Marika Blahoutová: „Přála bych si, abych měla příležitosti choreografovat, tvořila s lehkostí, fantazií a s nápady“
Marika Blahoutová je v současnosti choreografka, pedagožka tance a produkční Bohemia Baletu. Rozhovor vznikl při příležitosti oslavy jejího významného životního jubilea.
Becka McFadden, laureátka Thálie 2023: „Každý kreativní člověk o sobě pochybuje, že není dost dobrý.“
Becka McFadden, britsko-americká performerka žijící a tvořící v Praze, převzala poslední zářijový den prestižní české ocenění Thálie 2023 v kategorii Alternativní divadlo.
Jiří Turek: „Chceme, aby divákům bylo na festivalu příjemně”
Letní Letná, největší tuzemský novocirkusový festival, letos oslavil svůj 20. ročník. O tom, co předcházelo jeho vzniku, jak vypadaly začátky, jsme si povídali s ředitelem festivalu Jiřím Turkem.
Václav Kuneš: „Tanec mě celý život drží nad vodou.“
Soubor současného tance 420PEOPLE tanečníka a choreografa Václava Kuneše letos slaví patnáct let. Za ta léta představil řadu úspěšných inscenací.
Jana Ryšlavá k 10. výročí MOVE Festu: „Baví mě dramaturgické myšlení.“
Festival MOVE Fest už desátým rokem patří mezi nejvýznamnější kulturní akce ostravského regionu. Tato festivalová koncepce se navíc rozšířila kromě Ostravy i do Košic a Valmezu.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle opouštějí divadlo PONEC
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?