Registrace

Proces tvorby na Kafkovi byl pro mě velmi vášnivý. Našla jsem k němu úplně jiný vztah, říká Pimek Habalová

Markéta Pimek Habalová je už roky jako tanečnice, choreografka a baletní mistryně spjatá s Baletem Národního divadla Brno. Ve své tvorbě směřuje více k neoklasickému a současnému tanečnímu výrazu. Nyní stojí před jednou z nejodvážnějších výzev své dosavadní kariéry, připravuje celovečerní balet Kafka. Jeho literární dílo je plné absurdity a existenciálních otázek a získalo obrovskou popularitu a uznání. Inscenace slibuje přinést symbolickou a emocionální výpověď, jejímž ústředním prvkem je Kafka jako člověk i jako spisovatel. U příležitosti chystané premiéry v Janáčkově divadle v Brně jsem z Markétina nabitého programu pro sebe ukořistila slabou hodinku, kdy jsme si povídaly přímo po skončení zkoušky na baletním sále. Tanečníci ještě sami pilovali kroky a my jsme se snažily soustředit na rozhovor.

Markéta Pimek Habalová. Zdroj: ndbrno.cz.
Markéta Pimek Habalová. Zdroj: ndbrno.cz.

Co tě přivedlo právě ke Kafkovi?
S uměleckým šéfem Máriem Radačovským jsme přemýšleli o námětu dalšího titulu, který bych mohla zpracovat. On mi zadal jako téma nějakou uměleckou osobnost s mezinárodním dosahem. Myslím si, že spíše směřoval k malířství nebo hudbě. První jeho nápad byl Alfons Mucha. Ale když jsem Muchu zkoumala, zjistila jsem, že se v jeho životě neudálo nic až tak vzrušujícího, co by mě inspirovalo. Takže jsem se pídila dál a napadla mě literatura. S naším dramaturgem Karlem Litterou jsem to konzultovala a on chtěl zkusit Karla Čapka. To se mi zpočátku líbilo, ale potom jsem byla ve fázi, kdy jsem řešila jeho život a ten také nebyl tak dramatický. Pak jsem si vzpomněla na Kafku. Tak od dvaceti čtyř let mě začal zajímat a vždycky jsem si říkala, že ho tanečně zpracuji. Do té doby jsem ho nečetla. Moji rodiče a prarodiče byli velmi sečtělí lidé. Babička mě vždy vodila do její knihovny a říkala: „Tohle jednou zdědíš.“ Ale Kafku tam neměla. Vedli mě spíš směrem Čapek, Němcová, Erben. S Kafkou jsem se setkala v momentu, kdy mu propadl můj tehdejší přítel. Zaujala mě a lákala mě ta Kafkova zvláštní temnota.

Které z jeho děl nebo životních momentů tě při tvorbě nejvíce inspirovaly a proč?

Zajímá vás celý článek?

Zajímá vás celý článek?
Předplaťte si Taneční aktuality a získejte přístup k celému obsahu včetně podcastů.

Zaregistrujte se a otevřete si dveře k prémiovému obsahu Tanečních aktualit:

  • rozhovory a medailonky
  • osobnosti české i světové scény
  • plné verze podcastů
  • zvýhodněná cena na Dance Context Journal

Předplaťte si nás hned a získejte 50 % slevu.*

Koupit článekKoupit předplatné

Už máte registraci? Přihlaste se

*Do 31. prosince 2025 nabízíme roční předplatné s 50% slevou.