Novou sezónu na Jatkách78 zahájila 10. září světová premiéra švédského souboru Kompani Giraff.
Hana Strejčková
Hana Strejčková je divadelní režisérka a dramaturgyně, choreografka, performerka, publicistka a pedagožka, profesně působí v České republice i v zahraničí. Je absolventkou Akademie Múzických Umění v Praze, Katedry činoherního divadla, oboru dramaturgie-režie. Dále studovala fyzické divadlo na Mezinárodní divadelní škole Jacques Lecoq v Paříži a na téže škole v ateliéru experimentální scénografie – Laboratoři výzkumu pohybu pod vedením Pascale Lecoq. Během ročního studijního pobytu ve Velké Británii se zaměřila na rozvoj kreativity a pohybové techniky pro práci se specifickými skupinami. Pokračovala studiem Mejercholdovy Divadelní biomechaniky v Centro Internazionale Studi di Biomeccanica Teatrale v Itálii. Dále získala pedagogickou kvalifikaci absolutoriem programu Kreativní pedagogika na Katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU. Doktorské studium v oboru nonverbálního a komediálního divadla a teorie divadla, během kterého byla držitelkou prestižního stipendia Excellent na výzkum v oblasti pohybového divadla 20. a 21. století, absolvovala na pražské HAMU. V současnosti zde vyučuje na Katedře nonverbálního divadla. Jako akademička spolupracuje s Univerzitou Palackého, Katedrou Speciální pedagogiky, dále přednáší na tuzemských i zahraničních univerzitách, účastní se mezinárodních odborných konferencí a sympozií. Vede divadelní masterclassy a workshopy. V Národním pedagogickém institutu (NPI) je lektorsky zapojena do projektu Podpora rovných příležitostí. Podílí se na výzkumném projektu pražského Divadelního ústavu Divadlo a svoboda, Divadlo a demokracie.
Stála u vzniku umělecko-pedagogické platformy FysioART, která se vedle profesionální inscenační činnosti věnuje také aktivitám s edukativním a sociálním přesahem. V pohybovém divadle pro batolata, děti a mládež se zabývá podobami participace a interakce. Dlouhodobě se také věnuje autorskému divadlu masek a objektů, loutkám, site-specific performanci a divadlu reminiscence. Zajímá ji tvorba se specifickými skupinami, spolupracuje např. s organizací Život90. Mezi její autorská profilová díla z posledních deseti let, oceňovaná v Česku i zahraničí, patří inscenace Pomerančová loď, Snílek, česko-slovenský projekt Nina plete slona,v česko-německé koprodukci pak vznikli Poutníci po hvězdách, původní drama Půlnoc v pohraničí či Hmyzí hotel Bzzzz. Z další tvorby pro děti to byl česko-japonský projekt Mezi námi, novocirkusové Hnízdo na nitkách, tanečně-surreální Za zrcadlem ad. Dosud vytvořila na čtyři desítky režií a její práce shlédlo publikum v Německu, Izraeli, Polsku, Maďarsku, Rusku, Španělsku, na Slovensku, ve Velké Británii a Francii a dalších zemích.
Od roku 2021 spolupracuje s Laternou magikou, kde v její režii a choreografii vznikla BatoLaterna, historicky první inscenace Národního divadla určená dětem od 6 měsíců do 3 let. Jako dramaturgyně se podílela na inscenacích Krajina těla, Valérie a týden divů.
V kreativním partnerství s německou organizací Taupunkt e. V. se věnuje sociálnímu divadlu, osobám se znevýhodněním a začínajícím profesionálům. Jako režisérka dlouhodobě spolupracuje s choreografkou Renou Milgrom v rámci celosvětového bienálního happeningu Global Water Dances. Je součástí otevřené tvůrčí platformy 104Internationale, kterou založili se spolužáky z Mezinárodní divadelní školy Jacques Lecoq. Dále se jako dramaturgyně podílí na projektech nového cirkusu a pantomimy na nezávislé divadelní scéně. Je členkou výboru Asociace českých divadelních kritiků AICT/ IACT, dále Českého střediska ASSITEJ, také Asociace divadelních lektorů a dramaturgické rady Perform Czech.
Vedle publicistiky a odborné publikační činnosti je také knižní autorkou. Pro inscenaci BatoLaterna připravila koncept leporela Tik Ťap. Titul pro děti s názvem Už běžím domů vznikal v rámci mezinárodního umělecko-sociálního projektu Mezi námi zaměřeného na domov, kreativní blok Pomerančové puntíky/ Orange Dotspodporuje a rozvíjí dětskou představivost a zájem všemi smysly objevovat svět. Knihu 222 a 2 příběhy 20. století vytvořila v kolektivní spolupráci v rámci reminiscenčního projektu se seniory u příležitosti 100. výročí vzniku Československa.
Texty autora
Pnutí, tajemství a pohybová virtuozita v Entre Chiens et Louves
Francouzský soubor Cirque Le Roux se na festival Letní Letná vrátil potřetí. Poprvé zde hostoval v roce 2016 s inscenací Elephant in the Room, druhou v pořadí byla Deer in the Headlights a nyní cirkusově-filmovou trilogii uzavřela novinka s názvem Entre Chiens et Louves.
Petr Horníček: „Dřív mě fascinoval adrenalin, akrobacie a nyní mě baví hledat nové cesty“
Zakladatel a principál novocirkusového souboru Losers Cirque Company, ale také akrobat, scénograf a režisér Petr Horníček se od dětství profiloval jako všestranný sportovec a milovník bojového umění.
Concerto pour deux Clowns – Mistrovství v každém tónu i kapce potu
Festival Letní Letná si v posledních letech v dramaturgické linii hlavních hvězd zakládá na zařazení komorního, především pak vysoce uměleckého díla, které se vymyká běžným komerčním standardům či v cirkusové publicistice nadužívaným adjektivům typu „adrenalinový“ nebo „dechberoucí“.
Arrêt d’Urgence – Souzvuk hudby, motorů a akrobacie zahájil Letní Letnou
Mezinárodní festival Letní Letná vstoupil do třetí dekády své existence velkolepou pouliční podívanou Arrêt d’Urgence (přel. Nouzové zastavení).
Kurios: Tradiční i vizionářský Cirque du Soleil
Jeden z celosvětově nejúspěšnějších cirkusových magnátů Cirque du Soleil vrátil na letní sezónu do svého montrealského šapitó nestárnoucí inscenaci Kurios: Kabinet Kuriozit.
Montréal Complètement Cirque: Cirkus naplno a všude
Kanadská metropole současného cirkusu hostila 15. ročník mezinárodního festivalu Montréal Complètement Cirque.
Cirkulum v Ostravě oslavuje cirkus
Mezinárodní festival nového cirkusu a pouličního divadla Cirkulum se v produkci Cirkus trochu jinak konal již poosmé.
Rostislav Novák ml. o Cirku La Putyka: „Vášeň je pro mě někdy mnohem důležitější než to, co už umíš.“
Principál novocirkusového souboru Cirk La Putyka je potomkem osmé generace rodu Kopeckých, kterému v rodokmenu koluje nejen herecké a loutkářské řemeslo, ale také cirkus, a to rovnou dva, Arko a Praga.
Cirk-UFF – Cirkus s vůní popcornu
Mezinárodní festival nového cirkusu Cirk-UFF se v Trutnově konal již počtrnácté. Na letošní program pořadatelé zařadili pětatřicet představení z České republiky, Maďarska, Izraele a dosud nejvíce ve své historii vyzdvihli česko-australské vztahy.
Aréna festival – Nostalgie divadelních nomádů
Komorní festival nového cirkusu, divadla, hudby a vizuálního umění v produkci Divadla bratří Formanů Aréna již posedmé nabídl program pro nejširší veřejnost.
Energie, dynamika a souhra Okamžiku
Tuzemský novocirkusový soubor Cirk la Putyka letos slaví patnáct let své umělecké činnosti. Tak jako komponovaný program Cesty symbolicky uzavřel první dekádu existence, odehrává se i nynější novinka nazvaná Okamžik v šapitó Azyl 78 na pražském Výstavišti.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má nové pedagogy
zprávy -
Nominace na Ceny Thálie 2024
zprávy -
Zemřela Michaela DePrince, tanečnici bylo 29 let
zprávy -
Y/why – Poslední dílo z Kunešova triptychu se bere příliš vážně
recenze -
Děti U: Multižánrová procházka odkryje témata paliativní péče a ztráty v netradiční umělecké formě
zprávy
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Adéla
Byla jsem na přestavění R.I.E. a byla jsem naprosto nadšená, proto jsem i nadšení očekávala od Hey, Earth! Omlouvám se…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Divak hey earth
Naprosto nerozumim co je tohleto ale nejenom ze je to ztrata casu ale jeste vas to stoji penize prosim nechodte na to…Hey, Earth! Cirk La Putyka experimentuje s objekty, vizuálním uměním a novým cirkusem
Maximalismus
Taneční obor střední odborné školy ad hoc Pražská taneční konzervatoř může slavit pouze desetileté výročí…Vedoucí Pražské taneční konzervatoře Bayerová o otevřenosti a tvorbě bezpečného prostředí: „Děti musí do školy chodit rády“
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Josef Bartoš
Vážený pane Nagele, děkujeme za upřesnění, v textu jsme upravili.J. Bartoš
Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
Jana Bohutínská
Děkuji za moc pěkný text a rekapitulaci. Považuji za štěstí, že jsem mohla Děrevo a TNF v Praze zažít. Byla jsem…Odešla statečná Sibiřanka, Irina Andreeva