Premiéra inscenace Thin Skin autorky Elišky Brtnické se uskutečnila v pražském Centru současného umění DOX. V útrobách galerijního prostoru se konala originální kinetická performance propojující prvky nového cirkusu, výtvarné instalace a pohybového divadla.
Hana Strejčková
Hanka Strejčková – divadelní režisér, dramaturg, publicista, choreograf a perfomer, pedagog. Absolvovala DAMU v Praze - Katedru činoherního divadla, obor dramaturgie, dále studovala fyzické divadlo na Mezinárodní divadelní škole Jacques Lecoq v Paříži a scénografii v ateliéru Pascale Lecoq – Laboratoř výzkumu pohybu na téže škole. Ve Velké Británii se rok učila tvůrčímu psaní a také se zaměřila na uplatnění tanečních technik v práci se specifickými skupinami, zejména seniory a tělesně/ mentálně postiženými lidmi. Čtyři roky se v Rusku věnovala sportu, divadlu a tanci. Dodnes se pohybuje na obousměrné cestě profesionální divadlo – umělecká pedagogika – terapie uměním. Dlouhodobě vede divadelní studio pro děti, pro mládež a dospělé lektoruje kurzy fyzického divadla a práce s maskou, tančí se seniory. V tvorbě nejčastěji propojuje žánr fyzického a objektového divadla se sociálně závažnými tématy, věnuje se divadlu reminiscence. Mezi její profilová díla z posledních let, oceňovaná v ČR i zahraničí, patří inscenace Poutníci po hvězdách, Mezi námi, Půlnoc v pohraničí, Na dech, Tři židle ad…Je autorkou dvou knih. Titul Už běžím domů věnovala dětem, knihu 222 a 2 příběhy 20. století vytvořila se seniory. Je spoluzakladatelkou uměleckého uskupení FysioART – umění s přesahem, které propojuje profesionální umění se sociálním prostředím a členkou Mezinárodního souboru 104Internationale.
Texty autora
Nepřehlédnutelné Terény performance
Nakladatelství AMU vydalo unikátní monografii Terény performance, která nabízí interdisciplinární pohled na fenomén performativity. Kolektivní a mnohovrstevnaté dílo česko-slovenského původu svobodně přemýšlí a diskutuje o performanci.
BOOM – Jízda na vlně adrenalinu
Mladá česko-ukrajinská cirkusová generace souboru Cirk La Putyka se po prvním společném happeningu BOOM vol. 1, uvedeném letos v březnu, a po zkušenostech z prestižního Fringe Festivalu v Edinburghu vrátila na jeviště divadla Jatka78 s českou premiérou BOOM vol. 2.
Mime Fest – Pánská jízda
Mezinárodní festival mimického divadla, který se konal od 14. do 17. září v Poličce, ovládla dramaturgie vystavěná z mužských sól. Až na jednu jedinou výjimku se na jevišti objevovali výhradně jen mimové, klauni a hrdinové, tanečníci a herci.
Optimismi – Vidět znovu a znovu!
Dva opravdoví mistři svého oboru s podporou všestranného muzikanta dokořenili program festivalu Letní Letná přesně o přísady, které mu letos ještě chyběly.
Analýza divadelního představení aneb Proč číst Pavise?
Teatrologické studie profesora Patrice Pavise patří dlouhodobě k nedílné součásti odborného vzdělávání divadelníků a teoretiků. V českém prostředí se významně zapsal do povědomí jako autor mezinárodně uznávaného Divadelního slovníku
Knitting Peace – Mírová mise Cirkusu Cirkör s klubky vlny
Festival Letní Letná na pražské pláni za devatenáct let své existence již zdomácněl. Patří k němu příjemná i akční atmosféra, obohacující velkoměsto během postupně odeznívajících prázdnin.
Festival Nultý bod – Komunitní piknik radostí
Festival performativního umění Nultý bod svůj pohled opět zaměřil na osobitost, identitu a formy komunikace. V prostorách Divadla X10 a zejména pak karlínské ALTY, včetně její zahrady, rezonovala existenciální tematika, touha po sdílení, umění pro umění, ale i energická nadsázka a groteska.
„Franklinova metoda může prodloužit taneční kariéru,“ říká tanečnice a pedagožka Markéta Roth Elblová
Franklinova metoda není ve světě žádnou novinkou, zatímco u nás si mezi profesionály stále nachází svou cestu. Tanečnice a pedagožka klasického tance Markéta Roth Elblová se s metodou seznámila během svého dlouholetého angažmá v baletním souboru Badisches Staatstheater Karlsruhe.
Laterna fest nabídl environmentální menu
Na sklonku divadelní sezóny se na Nové scéně Národního divadla odehrál první ročník festivalu multimédií a multižánrového divadla Laterna fest.
Humans – Závan puristického cirkusového umění
Mezinárodní festival nového cirkusu Cirk-UFF se po dvouleté pauze konečně dočkal australského souboru Circa! Jedno ze špičkových uskupení pod vedením režiséra Yarona Lifschitze ozdobilo program 12. ročníku, který se konal v prvním červnovém týdnu v podkrkonošské metropoli Trutnov.
Nebesa – Kam kráčí Losers?
Zahrady Anežského kláštera, kde stojí letní scéna Divadla BRAVO!, se staly křižovatkou tří uměleckých uskupení: Losers Cirque Company, 420PEOPLE a Maranatha Gospel Choir.
NEJČTENĚJŠÍ
-
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
úhel pohledu -
Andrea Opavská o nové životní etapě: „Je velmi bolestné, když se vás někdo zeptá: A co budeš dělat, až skončíš?“
podcasty -
Příliš mnoho Louskáčka?
úhel pohledu -
Nikola Márová, portrét primabaleríny – Čekání na Julii
recenze -
Aurélie Dupont – Esence francouzské étoile
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Jaroslav Slavický
ÚHEL POHLEDUTak zase reakce jedné zklamané matky! Je třeba ocenit, že se dokonce podepsala, na rozdíl od těch…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
petram
Škola, jejíž absolventi nemohou sehnat práci nejen v zahraničních souborech, ale ani v těch našich, určitě není…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Jana Hanušová
Dobrý den,byla jsem 30 let pedagogem tance na DAMU, absolvovala jsem Hamu taneční pedagogiku. Paní profesorka Pásková…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
J.K.
Úhel pohledu? Rozhodně bych nehledala chybu na straně Baletní přípravky. Děti, které prošli BPND si sebou do života…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Jana Jodasová
Dovolte, abych se vyjádřila k výše uvedenému článku. Baletní přípravka existuje více než 50 let a stojí za ní velký kus…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Anonym
A není nepřijetí na konzervatoř někdy spíš vysvobození, než nutná frustrace?Není někdy lepší, když nepřijatý uchazeč…
O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Adéla
Nedá mi to nevložit také svůj vlastní úhel pohledu. Můj pohled je pohledem člověka, který tanec miluje, který studoval…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří