Britský balet byl po celou svou historii vždy silně spjatý s výpravnými tituly, příběhovými díly a choreografy s jasným citem pro stavbu dramatické situace a tvorbu promyšlených charakterů postav.
Zuzana Rafajová
MgA. Zuzana Rafajová, Ph.D.
Pochází z Valašského Meziříčí, vystudovala Masarykovo gymnázium ve Vsetíně, kde také třináct let navštěvovala taneční obor Základní umělecké školy. Po maturitě nastoupila na pražskou HAMU, v oboru taneční věda zde získala v roce 2019 doktorský titul (disertační práce Obnovování tradičních baletů - východiska, možnosti, postupy, obhajoba červen 2019).
Zabývá se především historií jevištního tance 19. století a odkazem romantického a postromantického repertoáru, dále se věnuje studiu tanečních notací téhož období, zejména pak systému Vladimira Stěpanova (poprvé publikován v L'Alphabet des Mouvements du Corps Humain, Paris 1892) a jeho použití v divadelní praxi.
Působí jako publicista na webech Taneční aktuality a Opera Plus, příležitostně rovněž v časopisech Hudební rozhledy a Živá hudba. Spolupracovala s baletem Národního divadla (odborná část programové brožury triptychu Timeless), či Českým rozhlasem, účastní se odborných konferencí (např. European Association for Dance History).
V rámci přípravy disertační práce absolvovala měsíční pobyt v Houghton Library Harvardovy univerzity v Bostonu, kde studovala materiály tzv. Sergeyev Collection obsahující hudební a choreografické notace baletů repertoáru carského Mariinského divadla z přelomu 19. a 20. století.
Texty autora
Glosa o hovně
Únorové pondělní ráno. Zvoní telefon. Ze sluchátka se ozve: „Slečna kritička jistého zpravodajského média? Tady ředitelka nejmenovaného divadla. Dovolte mi se vám osobně omluvit za to, že vám náš choreograf rozmazal psí hovno po obličeji.“
Like Water for Chocolate – Mexická telenovela v baletu
Londýnský The Royal Ballet si zakládá na tom, že pravidelně produkuje nová, původní díla. Ve svých řadách má jak residenčního choreografa Wayna McGregora, tak spolupracujícího umělce Christophera Wheeldona.
Aurélie Dupont – Esence francouzské étoile
Aurélie Dupont, čerstvě bývalá umělecká šéfka baletu Opéra de Paris, dlouholetá tanečnice a hvězda téhož souboru, prominentní osobnost francouzského tance, která promluvila několikrát i do světa filmu, matka dvou synů, módní ikona, prostořeká studentka.
Gelsey Kirkland – Obdivovaná, zatracovaná, bojující
Byla múzou George Balanchina či Jeroma Robbinse, partnerkou jedné z nejzářivějších baletních hvězd 70. let minulého století Michaila Baryšnikova, zdobila obálky prestižních časopisů včetně amerického Time a svět jí ležel u nohou.
Kenneth MacMillan – Baletní dramatik shakespearovských rozměrů
Druhá polovina minulého století patřila v baletním světě zhusta choreografům, kteří svým hlasem výrazně formovali svůj žánr, rozvíjeli jeho dramatický repertoár a stali se ikonami na tanečním nebi.
Radosti a strasti tanečního výzkumu
V pátek 7. října 2022 proběhla v prostorách Galerie HAMU mezinárodní Konference o tanečním výzkumu organizovaná Ústavem pro taneční vědu, která byla dedikována profesorce Boženě Brodské, jež by letos v červenci oslavila 100. narozeniny.
Théophile Gautier – Nespoutaný bohém bořící konvence
Mluvíme-li o období romantismu v baletu, skloňují se jména velkých tanečních hvězd a jejich choreografů. A mezi nimi zaznívá jméno Théophile Gautier. Ani tanečník. Ani choreograf. Ani hudební skladatel či ředitel divadla. Ale spisovatel, teoretik a kritik.
Michail Fokin, novátor baletního světa počátku 20. století
Přelom 19. a 20. století se nesl ve znamení velkých uměleckých změn. Svět divadelního tance začaly obohacovat nové směry, rodila se evropská i americká taneční moderna a revoluce bobtnala rovněž v tradičně konzervativnějším odvětví klasického baletu.
Století Bíby Brodské, dámy s nedostižnou energií a francouzským šarmem
Asi žádná osobnost neovlivnila svět tuzemské taneční vědy a historiografie tolik, jako profesorka Božena Brodská. Jedna z prvních absolventek tehdy nového vysokoškolského programu taneční teorie...
Hans van Manen - Devadesátiny nizozemské choreografické legendy
Hvězda současného baletu 2. poloviny 20. století, dlouholetý rezidenční choreograf nizozemských souborů HET Nationale i Nederlands Dans Theater a žijící legenda. Tím vším je Hans van Manen, tvůrce, který 11. července 2022 slaví své 90. narozeniny.
Stations – Louise Lecavalier, tancem posedlá
Jedním z nejpřitažlivějších jmen letošního ročníku festivalu Tanec Praha byla bezpochyby Louise Lecavalier, kanadská choreografka a interpretka, která se do Prahy vrátila po jedenácti letech, aby ve dvou večerech představila své hodinové sólo Stations.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Glosa o hovně
úhel pohledu -
Mezisvěty aneb Když Duncan tančí
recenze -
Umění za 400 na hodinu
úhel pohledu -
Doufám, že hodnotu diplomu z HAMU si uvědomím, až se nebudu moct hýbat, říká Říhová
podcasty -
Končící předsedkyně ATU ČR Linda Svidró: „Pokud každý bude na ministerské dveře ťukat zvlášť, nikam to nepovede“
rozhovory
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Jana Vildungová
S paní či slečnou Novotnou mám dlouhodobý problém!S Natašou Novotnou o Rain Dogs, gaga a práci nejen v Ostravě: „Kvalita tanečníků je na prvním místě.“
Milan
Údiv mě jímá nejen z reakce dotčeného pána, ale i z formulace, že psí exkrement způsobil kritičce "ubližení na zdraví".…Skandál v Hannoveru – choreograf Goecke napadl kritičku
Micha
Tanečníci mohli ukázat svůj talent jen částečně, přestože odvedli fyzicky náročný výkon. Představení bohužel zamrzlo v…Tramvaj do stanice Touha – Setkání s žijící legendou
Bára Truksová
Však nikdo nepožaduje, aby tanečníci vyššího věku předváděli to samé jako mladí - na to ani nemůže stačit ani fyzická…Pusťte starce na jeviště
Adéla
Dobrý den paní Tázlarová, to se ale naprosto mýlíte, vůbec si nemyslím, že u jiných škol by docházelo k tomu, co Vy…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
JKlen
Jen občas sem nahlédnu a občas i něco přečtu a občas bych někoho nako***. Asi stojíc přeci jen trochu bokem zjišťuji, že…O podivné nespolupráci mezi přípravkou a konzervatoří
Ales Hudec
Příspěvek píšu pro orientaci případných zájemců o představení. Přikláním se souhlasně k recenzi. K cirku alá La putyka a…Krajina těla – Nezdařilá přehlídka ohebnosti a síly