Na samém konci divadelní sezony 2023/2024 si Balet Národního divadla připravil pro své diváky tečku rovnající se těm nejvybranějších michellinským dezertům z vyhlášených restaurací.
Zuzana Rafajová
MgA. Zuzana Rafajová, Ph.D.
Pochází z Valašského Meziříčí, vystudovala Masarykovo gymnázium ve Vsetíně, kde také třináct let navštěvovala taneční obor Základní umělecké školy. Po maturitě nastoupila na pražskou HAMU, v oboru taneční věda zde získala v roce 2019 doktorský titul (disertační práce Obnovování tradičních baletů - východiska, možnosti, postupy; obhajoba červen 2019).
Zabývá se především historií jevištního tance 19. století a odkazem romantického a postromantického repertoáru, dále se věnuje studiu tanečních notací téhož období, zejména pak systému Vladimira Stěpanova (poprvé publikován v L'Alphabet des Mouvements du Corps Humain, Paris 1892) a jeho použití v divadelní praxi. V rámci přípravy disertační práce a následných dalších rešerší absolvovala dvakrát měsíční pobyt v Houghton Library Harvardovy univerzity v Bostonu, kde studovala materiály tzv. Sergeyev Collection obsahující hudební a choreografické notace baletů repertoáru carského Mariinského divadla z přelomu 19. a 20. století.
Působí jako publicista na webech Taneční aktuality a Opera Plus, příležitostně rovněž v časopisech Hudební rozhledy a Živá hudba. Spolupracovala na programových brožurách Baletu Národního divadla (např. Timeless, Phoenix, Oněgin, Forsythe/Clug/McGregor, bpm, Tramvaj do stanice Touha) a Baletu Národního divadla moravskoslezského (např. Le Corsaire, Carmen, Coppélia, Louskáček - Vánoční koleda), dále např. s Českým rozhlasem a Českou televizí. Je pedagožkou konzervatoře Duncan centre a přednáší na Katedře tance HAMU. Pravidelně se účastní odborných konferencí (např. European Association for Dance History, AIRDanza).
Texty autora
Vlastimil Harapes – Milovník života, společnosti a tanečního umění
Náhlá smrt Vlastimila Harapese letošního 15. května bez většího přehánění šokovala český taneční svět. Emeritní sólista a později umělecký šéf souboru Baletu Národního divadla byl dlouholetou tváří tuzemského baletu a v místní popkultuře synonymem oboru.
Ambivalentní Coppélia z Národního divadla
Balet Národního divadla pod vedením Filipa Barankiewicze od počátku jeho působení svědomitě a spořádaně kráčí po jasně vytyčené trajektorii, jejímž cílem je uvádění tradičních narativních titulů.
Tamara Rojo, vždy s nekompromisním tahem na branku
Dlouholetá hvězda The Royal Ballet, primabalerína a umělecké šéfka konkurenčního English National Ballet, vedoucí San Francisco Ballet i držitelka doktorátu z Rey Juan Carlos University.
Marie Taglioni, symbol baletního romantismu
Z logiky věci není nikdy možné žádné umělecké období ohraničit přesnými daty či jej připsat určité osobnosti. Přesto to pro zjednodušení děláme celkem rádi.
Labutí jezero – Čím víc motivů, tím víc nezdarů
Od listopadu 2023 se v Národním divadle moravskoslezském hraje nová verze Labutího jezera. Volba tentokrát padla na inscenaci maďarského choreografa Youriho Vàmose, který je ostravskému publiku znám už svým zpracováním Louskáčka, jehož v NDM uvedli v loňské sezóně.
UniVerse: A Dark Crystal Odyssey – Vizuálně podmanivé putování multimediálním vesmírem
Jedním z nejnovějších počinů britského choreografa Wayna McGregora a jeho souboru Company Wayne McGregor je celovečerní opus UniVerse: A Dark Crystal Odyssey.
Před 125 lety se narodil Václav Nižinskij. Možná.
Málokomu se za objektivně krátkou kariéru podaří zapsat do historie svého oboru tak silně, hluboce a nesmazatelně, jako Václavovi Nižinskému.
Giselle z English National Ballet – Plná historie, přesto chvílemi plytká
Soubor English National Ballet pro letošní zimní sezónu v londýnském divadle Coliseum sáhl do archivu a rozhodl se uvést oblíbený romantický titul Giselle v inscenaci Mary Skeaping z roku 1971.
La Strada jako cesta životem na pozadí cirkusových archetypů
Felliniho La Strada (Silnice), film z roku 1954, zažívá v tomto roce překvapivou taneční renesanci. Svou verzi chystá Jiří Bubeníček pro Pražský komorní balet, stejného tématu se v Londýně chopila Alina Cojocaru.
George Balanchine, ten, bez něhož si nelze americký balet představit
Mytický Mr. B, jak se přezdívalo Georgi Balanchinovi, v průběhu 20. století změnil tvář baletního světa, jehož působnost nekompromisně rozšířil do severní Ameriky, kde se během desetiletí dlouhé kariéry stal jeho otcem, vládcem i vílou kmotřičkou.
Softer Skills – Vhled do tanečního nitra, empatie i měkoučkého obýváku
Projekt 42+PEOPLE, duchovní dítě Václava Kuneše, započal v loňské sezóně intimní duet tvůrce s Helenou Arenbergerovou. Drobné, ale nesmírně charismatické dílo na sebe upoutalo pozornost a výkon Arenbergerové byl následně ověnčen i Cenou Thálie.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Soňa Ferienčíková o politizaci nezávislého umění: „Kdybych přestala tvořit, znamenalo by to ustoupit zlu.“
rozhovory -
Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
zprávy -
Taneční konzervatoř hlavního města Prahy má nové pedagogy
zprávy -
Nominace na Ceny Thálie 2024
zprávy -
Jižní Svéráz – Nový divadelní site-specific festival rozkrývá tajemné příběhy opuštěných míst
recenze
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Jan Klen
Ano, změna je dobrá, když se ví proč, co se očekává a co je možné a co je nadále jen ve vizích přacích. Asi je dobré to…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Josef Bartoš
Vážený pane Nagele, děkujeme za upřesnění, v textu jsme upravili.J. Bartoš
Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
Tomáš Nagel
V Ústí nad Labem nebyl nikdy Činoherní klub. Vždy jen Činoherní studio !Kristýna Slezáková novou ředitelkou Taneční konzervatoře Brno: Dnešní absolventi potřebují k uplatnění kompletní výbavu
Barbora
Dobrý den, podle archivu ND tančila paní Morávková v divadle Absolventský koncert Hudební a taneční školy v roce…Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
Natálie
Dobrý den, rodné jméno je dle knihy Cesty k tanečnímu a baletnímu mistrovství Pamela Méhešová (rok ukončení studia1989).Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
petram
Pamela Morávková je jméno rodné, nebo vyvdané ? V archivu ND žádná Pamela Morávková není...Novou ředitelkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy je Pamela Morávková
mar
Až meditativní zážitek s minimalistickým výtvarným pojetím hry světla a stínu. Úžasné akrobatické výkony - první…Thin Skin – Křehkost kovových prutů