Zuzana Rafajová

MgA. Zuzana Rafajová, Ph.D.
Pochází z Valašského Meziříčí, vystudovala Masarykovo gymnázium ve Vsetíně, kde také třináct let navštěvovala taneční obor Základní umělecké školy. Po maturitě nastoupila na pražskou HAMU, v oboru taneční věda zde získala v roce 2019 doktorský titul (disertační práce Obnovování tradičních baletů - východiska, možnosti, postupy; obhajoba červen 2019).
Zabývá se především historií jevištního tance 19. století a odkazem romantického a postromantického repertoáru, dále se věnuje studiu tanečních notací téhož období, zejména pak systému Vladimira Stěpanova (poprvé publikován v L'Alphabet des Mouvements du Corps Humain, Paris 1892) a jeho použití v divadelní praxi. V rámci přípravy disertační práce a následných dalších rešerší absolvovala dvakrát měsíční pobyt v Houghton Library Harvardovy univerzity v Bostonu, kde studovala materiály tzv. Sergeyev Collection obsahující hudební a choreografické notace baletů repertoáru carského Mariinského divadla z přelomu 19. a 20. století.
Působí jako publicista na webech Taneční aktuality a Opera Plus, příležitostně rovněž v časopisech Hudební rozhledy a Živá hudba. Spolupracovala na programových brožurách Baletu Národního divadla (např. Timeless, Phoenix, Oněgin,  Forsythe/Clug/McGregor, bpm, Tramvaj do stanice Touha) a Baletu Národního divadla moravskoslezského (např. Le Corsaire, Carmen, Coppélia, Louskáček - Vánoční koleda), dále např. s Českým rozhlasem a Českou televizí. Je pedagožkou konzervatoře Duncan centre a přednáší na Katedře tance HAMU. Pravidelně se účastní odborných konferencí (např. European Association for Dance History, AIRDanza).

 

Texty autora
celkem 141 textů
Inzerce

Christopher Bruce, nositel odkazu Marie Rambert

Více než šedesát let váže Christophera Bruce, britského tanečníka, choreografa a uměleckého ředitele, k jednomu jménu – Marie Rambert. V její škole Rambert Ballet School vystudoval, v jejím souboru Rambert Ballet tančil a začal tvořit, v přejmenovaném Rambert Dance Theatre byl uměleckým šéfem.

Sarkasmy Baletu ND končí Katastrofou, ta se však naštěstí nekoná

Poslední premiérou sezóny 2024/2025 se v Baletu Národního divadla stal triptych Sarkasmy pojmenovaný po ústředním duetu Hanse van Manena pojmenovaném podle doprovodné skladby Sergeje Prokofjeva. Mnoho invence tedy v pojmenování programu Balet ND neprojevil, důležitější otázkou však zůstává, zda se mu a jeho dramaturgii povedlo naplnit onu sarkastickou premisu, nebo zda zůstalo jen u planých slibů.