Lidový tanec ji přitahoval natolik, že ještě jako členka pražských Vycpálkovců přerušila studium na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy a na krátký čas nastoupila na místo odborného pracovníka Ústředí lidové tvořivosti. S lidovým tancem se Barbora Čumpelíková nerozloučila ani po ukončení kariéry profesionální tanečnice, kdy svůj zájem rozšířila o odborné vzdělání v oboru etnografie a folkloristiky. Diplomovou práci na téma Jevištní recepce lidového tance v 18. a 19. století obhájila v roce 1969. Do roku 1989 byla zaměstnána v různých odborných institucích, vedle toho vyučovala lidový tanec na Vyšší odborné škole herecké v Praze.
Z velkého množství aktivit folklorního hnutí, na kterých se Barbora Čumpelíková přímo podílela, nepochybně stojí za připomenutí Soutěž v mateníku na folklorním festivalu Pardubice – Hradec Králové a dlouholeté působení ve Slováckém krúžku v Praze. V období po roce 1989 se aktivně podílela na vzniku folklorního hnutí a na stránkách časopisu Folklor rozvinula bohatou publikační činnost, jejímž prostřednictvím sledovala, hodnotila a popularizovala aktivity spojené s rozvojem scénického zpracování tanečního folkloru. Společně se svým manželem se významným způsobem podílela na obnovení kulturních aktivit znovuzrozeného Sokola.
S tanečním uměním je bytostně spjatá také dcera Barbory a Jana Čumpelíkových Anna, která byla jednou z předních interpretek a výtvarnic souborů Chorea Bohemica, Danza Bohemica, Armádního souboru Víta Nejedlého ad.
Dokud to bylo v jejích silách, tak se tato drobná dáma, které nikdo neřekl jinak než Unka, aktivně zapojovala do veškerého dění kolem folklorních souborů. Vídali jsme ji na představeních, přehlídkách, festivalech i odborných etnochoreologických seminářích a setkáních. Dle slov Karla Pavlištíka patřila Barbora Čumpelíková k „modloslužebníkům dvacátého věku“, kteří svojí celoživotní, více než šedesát let trvající prací usilovali o to, aby tradiční lidová kultura stále zůstávala nedílnou součástí kulturního života. Ve svém tanečním projevu prý neplýtvala okázalým tanečním temperamentem, což neznamená, že by jím nedisponovala. Zdála se možná nenápadná, a přesto si jí každý – plným právem – všiml.
Lucie Burešová
To, co se do tohoto sloupku nevešlo, rozebírám podrobně za autorku citovaného článku zde:…Výsměch taneční teorii