Panelová diskuse #4: Pracovat pomalu
V rámci festivalu Oktoberdans 2022 proběhla 21. října 2022 v Hordaland kunstsenter panelová diskuse na téma Pomalá práce v umělecké kritice jako stěžejní praxe. Diskusi moderovaly norské kritičky Anette Therese Pettersen a Hild Borchgrevink, které vyzvaly ke sdílení názorů, strategií a praxí české kolegyně Lucii Hayashi a Petru Dotlačilovou. Z britského magazínu přijala pozvání kritička a producenta Lydia Wharf a její maďarská kolegyně Lena Megyeri. Setkání proběhlo ve spolupráci Tanečních aktualit a norské organizace Performing Arts Hub Norway jako poslední aktivita dvouletého projektu Reflexe tanečního a pohybového umění v Evropě podpořeného z Fondů EHP 2014-2021. Diskusi přihlíženo více než padesát posluchačů z řad kritiků, umělců a kulturních manažerů. Další den na ni plynule navázal kulatý stůl More than one hat, kde si dvacítka kritiků z celé Evropy vzájemně sdílela zkušenosti a strategie, jak efektivně a udržitelně zvládat zastávat více profesní rolí, které finanční situace tanečního publicisty vyžaduje.
Reportáž z diskuse k přečtení zde.
Záznam z diskuse ke zhlédnutí zde:
Moderátoři a hosté diskuse:
Hild Borchgrevink (NO) je spisovatelkou, umělkyní, redaktorkou a v současnosti také posluchačkou doktorského studijního programu na Norské hudební akademii. Píše o hudbě a hudebním divadle pro deník Dagsavisen a Scenekunst.no. Získala titul Master of Fine Arts v oblasti umění a veřejného prostoru na Národní akademii umění v Oslu, magisterský titul v oboru muzikologie, a ekvivalent bakalářského titulu v oblasti kreativního psaní a kritiky performativního umění. Byl redaktorkou deníku Scenekunst.no a má zkušenosti také jako projektová vedoucí na festivalech současné hudby, jako například Nordic Music Days a Ultima.
Anette Therese Pettersen (NO) je divadelní a taneční kritička, kurátorka, editorka a publicistka. V současné době studuje doktorské studium divadelní vědy na University of Agder. Dříve studovala divadelní vědu na University of Oslo (MA) a píše pro Morgenbladet, Scenekunst.no, a Norsk Shakespeare- og Teatertidsskrift. Pracovala jako produkční ve sféře performativního umění, stále spolupracuje s choreografkou Henriette Pedersen. Je spoluzakladatelkou projektu Writingshop, který zkoumá procesy a politiku současné kritiky v praxi.
Lydia Wharf (UK) je nezávislá publicistka a producentka působící v současném tanečním divadle, která se specializuje na postupy péče, přístupu a začlenění. Podporuje umělce v celé řadě mezinárodních/národně významných iniciativ, v současnosti spolupracuje s Julie Cunningham & Company (New Wave Artist v Sadler's Wells), Stuartem Watersem, Rhiannon Faith Company a Dance Art Journal.
Lena Megyeri (HU) je taneční publicistka a kulturní manažerka působící v Budapešti a ve Vídni. Více než deset let publikovala recenze, eseje a články o tanci v několika maďarských publikacích a také v Springback Magazine, iniciativě Aerowaves. Posledních šest let spravovala svůj vlastní divadelní prostor v Budapešti a v současnosti pracuje jako kulturní manažerka na volné noze.
Lucie Hayashi (CZ) je taneční kritičkou, projektovou manažerkou a zabývá se výzkumem v oblasti umění. Vystudovala magisterský a doktorský program v oboru Taneční věda na Akademii múzických umění v Praze a rovněž získala magisterský titul v oboru Japanistika na Karlově univerzitě v Praze. Je spoluzakladatelkou a redaktorkou online magazínu Taneční aktuality, kde pravidelně publikuje. Vyučuje taneční management a působí jako vedoucí Katedry tance na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze. Je také členkou rady profesních organizací a dotačních komisí pro tanec a pohybové divadlo v České republice.
Petra Dotlačilová (CZ) je taneční publicistka a badatelka, pravidelně publikuje na webu Tanečních aktualit, kde je zároveň vedoucím projektu Speciální vydání. Vystudovala italianistiku na Univerzitě Karlově (BA), taneční vědu na Akademii múzických umění v Praze (MgA. a PhD) a získala doktorát z divadelní vědy na Stockholm University.
NEJČTENĚJŠÍ
-
Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?
úhel pohledu -
Spitfire Company, Temporary Collective a tYhle: Proč odcházíme z divadla PONEC?
rozhovory -
Patří těhotenství na jeviště? Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
zprávy -
PADEnáct – Když teenageři válí
recenze -
In memoriam Zdenky Kratochvílové
osobnosti
POSLEDNÍ KOMENTÁŘE
Kata Zagorski
Akému tancu Star Dance službu dělá či nedělá? Súčasnému? Tomu pravému? Umeleckému? No ja len, že tanec nie je nejaký……když kýč tančí
Filip Staněk
Ahoj Klári,také děkuji za reakci. Reagoval jsem jen na tvrzení, že pořad prokazuje tanci dobrou službu, myslím si…
…když kýč tančí
Klára Huvarová
Filipe, děkuji Ti za reakci! Jsem ráda, že tě můj příspěvek dovedl k zamyšlení a že o roli StarDance můžeme dál……když kýč tančí
Bohuslav Tržil
Dovolte mi prosím vyslovit obdiv všem realizátorům v ND Brno.Měl jsem možnost vidět nastudování BAJADÉRY.
VELKÉ DÍKY…
Bajadéra – Krize baletu v roce 2019
Monika Diatta Rebcová
děkuji panu Prokešovi za doplnění významných údajů.MONIKA
Alvin Ailey – „Snažím se oslavovat úspěchy člověka – krásu hudby, tvarů, formy, barvy, světla, textury.“
Marketa
Taneční drama ŽELARY se jeví jako jedno z úspěšných představení,které nastudovalo Moravské divadlo Olomouc, aspirantem…Želary jako taneční drama
TANEC PRAHA
Konstrukt vytvářený kolem Tance Praha (TP) je i dle tohoto článku bohužel plný nesprávných informací, o jejichž původu…Co nás naučilo prosincové setkání o dění v Tanci Praha a divadle PONEC?