Registrace

Ukaž mi svůj dvorek a já ti řeknu, jaký jsi

Nuselské dvorky: Běžkařská Odysea.
Nuselské dvorky: Běžkařská Odysea.
Inzerce

Letos se uskutečnil již třetí ročník celodenního festivalu Nuselské dvorky, který má za cíl oživit utajený veřejný prostor, potkat se se sousedy i přespolními a nabídnout inspirativní divadelní zážitky. Lézt někomu na dvorek se často nevyplácí. Krom spousty aut, pár stromů, popelnic a rozrůstajících se komunitních zahrádek tam toho většinou moc nenajdeme. Dva nuselské dvorky, Cirqueonu a ulice Mečislavova na jeden den v roce proměnily své útruby a nabídly bohatý kulturní program. Díky němu a podpoře krásného počasí nebyla o diváky nouze.

 

Cirkusové dovednosti i nové projekty

Dvorek Cirqueonu – Centra pro nový cirkus se věnoval spíše dětskému publiku. Dění odstartovala pohádka studia Damúza Honza pták, následovala světová premiéra Robo Erectus vol. II: Sugar a Bič dua Antona Eliáše a Lukáše Šimona. Dále byla k vidění něžná miniatura dua TeTy s názvem Husinky Vol. 2. a divadelní linku symbolicky zakončila pohádka Tatínek není k zahození loutkového divadla LokVar. Zadní dvorek Cirqueonu, který nemá šanci znát ani pravidelný návštěvník cirkusové školy, se tentokrát zaplnil převážně maminkami s houfy dětí či maminkami nastávajícími.

Divadelní program byl proložen mnoha dílnami a workshopy. Děti si mohly vyzkoušet práci se dřevem, prolézt opičí dráhu sestavenou z cirkusového nářadí nebo si vyrobit kouzelnickou hůlku. Pomyslným vrcholem těchto aktivit byla možnost zúčastnit se workshopu funambulismu (chůze po laně s balanční tyčí). Publikem vítaným bodem programu byla i teens circus open stage, na které se představili nadějné hvězdy příští české cirkusové generace z řad Cirqueonu. V pěti samostatných výstupech studenti předvedli své oblíbené disciplíny – závěsnou akrobacii, žonglování, párovou akrobacii, kterou doplnili o svou svéráznou poetiku. Ukázkou své práce Cirqueon opět potvrdil vysokou kvalitu svých volnočasových kurzů.

Vnitroblok Mečislavova své návštěvníky přivítal krásně upravovanou komunitní zahrádkou v dřevěných květináčích, kávou a limonádou podávaných ze žlutého karavanu. Nechyběl sekáč s oblečením, výroba sítotisku a v neposlední řadě venkovní kadeřnictví. Na dvorku se odehrály dvě světové premiéry a jedna pražská. Tou pražskou bylo pětiminutové představení Tabernaculum souboru La cabaret nomade pro jednoho až tři diváky. Skupinu je možné znát z loňského ročníku Nuselských dvorků nebo například z festivalu pouličního divadla Za dveřmi. I letos soubor potěšil diváky svým poetickým způsobem vyprávění příběhů, skvěle vybudovanou atmosférou a neobvyklým formátem představení.

 

Hra s prostorem a firma Smetáček a syn

Světovou premiéru měl na dvorcích i česko-francouzský divadelní soubor tYhle s představením Anglická královna. Soubor vzal do hry celou plochu dvorku. Představení začínalo v zadní vyvýšené části, která se dala připodobnit k tradiční podobě vyvýšeného jeviště, za krátkou chvíli z ní však účinkující slezli a rozehráli celý prostor. Ke konci se dostali k jediné přístupové cestě na dvůr, což vytvořilo zajímavé interakce s diváky, kteří dvůr opouštěli. Příchozí návštěvníci pak nevědomky procházeli probíhající performancí.

Poslední „dvorkovou“ premiéru měl GNAT – Goršecke Narodnie Akademične Teatr s inscenací Smetáček a syn. Představení provázelo velké očekávání, dvorek se na jejich premiéru zaplnil takřka dvojnásobným počtem diváků. Soubor si jako svůj hlavní výrazový prostředek zvolil velké masky představující členy popelářské firmy – otce a syna. Po velmi působivém příjezdu dvou aktérů na neobvyklém šlapacím vozítku, představujícím popelářský vůz, začaly masky okamžitě interagovat s diváky a vytvářet charaktery postav. Pohybové dotvoření těchto charakterů, na kterých bylo nonverbální představení závislé, zvládli účinkující bez sebemenších nejasností velmi jasně artikulovat. Celé představení se odvíjelo od situací spojených s popelářskou tematikou, s čímž souvisí gag s neodbytným pytlíkem, který dvojici stále pronásleduje, zamotávání se do nekonečné hory odpadu, peripetie s košťaty a podobně. Dvojice vědomě pracovala s očekáváním diváka, který byl následně potěšen, že se naplnilo. Předvídatelných situací tu bylo ovšem zbytečně mnoho. Princip, se kterým inscenace pracovala, postrádal gradaci a snesl by více dramaturgické práce. Pak by měla inscenace velmi blízko k povedené grotesce s výbornými maskami.

Nuselský program zakončilo úspěšné představení Běžkařská odysea souboru Bratři v tricku.

Z Nuselských dvorků jsem odjížděla s novým tričkem se sítotiskovým potiskem v tašce, nabitá spoustou dobré kávy a potěšená velmi povedenou akcí. Příští rok se budu těšit!

 

Psáno z festivalu Nuselské dvorky 2019, 20. května 2019.

 

 

Galerie

Vyplněním e-mailu se přihlásíte k odběru automatických notifikací, které vás upozorní na nový příspěvek v této diskuzi.

Odesláním příspěvku souhlasíte s pravidly pro diskutující

Cirqueon
upřesnění
Děkujeme za pěkný článek! Jen bychom rádi upřesnili, že Nuselské dvorky jsou naše iniciativa, která s projektem Ondřeje Kobzy nijak nesouvisí...;)
Kateřina Korychová reakce na Cirqueon
Re: upřesnění
Omlouvám se za nepřesnost. Četla jsem článek, kde mu akce byla připisována... Opraveno. Děkuji!

Zajímá vás celý článek?

Obsah Tanečních aktualit vzniká díky týmu odborníků, kteří investují svůj čas, energii a vášeň, aby vám přinesli ten nejkvalitnější vhled do světa tance. Podpořte naši redakci – každý příspěvek má smysl.

Přispět na obsah

Pokračovat ve čtení zdarma.